باید و نبایدهای دوچرخه سواری از الزام به پوشیدن کلاه ایمنی تا ممنوعیت تردد در خطوط ویژه

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره آخرین وضعیت تخلفات و تصادفات دوچرخه سواران و همچنین الزامات و بایدها و نبایدهای دوچرخه‌سواری در پایتخت سخن گفت.
کد خبر: ۱۲۷۰۶۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ محمد رازقی در گفتگو با فارس به علاقمندی مردم در خصوص استفاده از دوچرخه و آمار رو به افزایش تردد با آن در معابر و خیابان‌های تهران اشاره و اظهار داشت: این روزها استفاده از دوچرخه به جای وسیله نقلیه شخصی افزایش یافته اما نکته قابل توجه این است که متأسفانه دوچرخه‌سواران احساس خطر نمی‌کنند و خود را در معرض برخورد، تصادف و حوادث ترافیکی ندیده و قوانین و مقررات را کمتر رعایت می‌کنند.

وی گفت:حرکت در جهت خلاف وسایل نقلیه، عبور از چراغ قرمز،‌ حرکت در خطوط ویژه و حرکت در پیاده‌رو از جمله رفتارهایی است که از سوی برخی دوچرخه‌سواران مشاهده شود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به آمار حوادث و تصادفات دوچرخه‌سواران اشاره و تصریح کرد: بررسی‌های پلیس حاکی از این است که آمار تصادفات جرحی دوچرخه‌سواران در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده و متأسفانه در حادثه‌ای که دو ماه قبل به وقوع پیوست، یک دوچرخه‌سوار نیز به دنبال تصادف فوت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، وظایفی برای دوچرخه‌سواران مشخص شده یا نه، اعلام کرد: برابر آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، قوانین ویژه و خاصی برای دوچرخه‌سواران نیز در برخی قسمت‌ها مشخص شده است.

سرهنگ رازقی تصریح کرد: یکی از این موارد در رابطه با ایمنی و کیفیت دوچرخه است که باید تجهیزاتی مانند یک چراغ سفید یا زرد در جلو و یک چراغ با نور قرمز در عقب داشته باشد که از فاصله 150 متری در شب دیده شود؛ همچنین باید دوچرخه‌ها ترمز مطمئن داشته باشند تا در هنگام ترمز و توقف در فاصله ایمن متوقف شوند.

این مقام ارشد راهور پایتخت افزود:داشتن زنگ یا بوق نیز یکی دیگر از ملزومات است به طوری که از فاصله 30 متری صدای زنگ یا بوق شنیده شود، این تجهیزات برابر بر آئین‌نامه 77 راهنمایی و رانندگی مشخص شده است.

سرهنگ رازقی ادامه داد:برابر ماده 109 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد چراغ راهنمایی و رانندگی مثل دوچرخه باید در هنگام چرخش در معابر با حرکات دست رانندگان را دیگر از قصد خود مبنی بر گردش مطلع سازند؛ چرا که چراغ ندارند و در هنگام گردش احتمال تصادف وجود دارد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که آیا کلاه ایمنی نیز برای راکبان دوچرخه مانند موتورسیکلت‌سواران الزامی است یا خیر؛ اظهار داشت: در ماده 164 دقیقا ذکرشده که دوچرخه‌سواران باید کلاه ایمنی داشته باشند.

وی درباره ممنوعیت‌هایی که برای تردد با دوچرخه وجود دارد، اظهار داشت:در مواد 167 تا 172 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی آمده است که عبور از خط ویژه برای دوچرخه‌ها ممنوع است، رانندگی با بار نامتعارف و همچنین رانندگی در هنگام لغزندگی راه‌ مثل بارندگی نیز برای راکبان دوچرخه ممنوع است.

وی با بیان اینکه دوچرخه‌سواران مکلفند از سمت راست مسیر عبور کنند و نهایت احتیاط را در این خصوص داشته باشند متذکر شد: تردد دوچرخه‌ها در بزرگراه‌ها و تونل‌ها نیز ممنوع است و به طورکلی قوانین و مقررات شامل دوچرخه هم می‌شود.

سرهنگ رازقی اظهار امیدواری کرد که با فرهنگسازی لازم بتوان دوچرخه‌سواران را به رعایت قوانین و مقررات تشویق کرد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: باید بستر مناسبی برای دوچرخه فراهم شود مثل خطوط ویژه که تردد برای دوچرخه‌سواران را ایمن کند و با رنگ، تابلو و خط‌کشی مشخص و معین شده باشد. از طرف دیگر، دوچرخه‌سواران نیز باید خود را ملزم بدانند تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را کاملا رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها