سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، بسیاری از افراد فکر میکنند اگر دوربینی جدیدتر و با امکانات بیشتر تهیه کنند، میتوانند عکسهای باکیفیتتری بگیرند؛ ما در این مقاله ۴ دلیل میآوریم که ممکن است چنین تصوری درست نباشد.
آیا میخواهید دوربینتان را از کانن به سونی تغییر دهید؟ یا از سونی به نیکون؟ از نیکون به پاناسونیک؟ از پاناسونیک به فوجیفیلم؟ اما بهترین کار چیست؟ بدون شک هیچکار. بهجای تعویض برند دوربین، احتمالاً باید هر آنچه دارید، محکم نگه دارید.
قبلا دوربین سونی مدل «Eye-AF» تنها دستگاه بازار بود که مجهز به فوکوس خودکار بود. سپس کانن و برندهای دیگر از این فناوری استفاده کردند. قابلیتهای برجسته هرگز دوام ندارند؛ زیرا بهمحض اینکه یک شرکت از آن استفاده کند، سایر شرکتهای بزرگ بهسرعت آن ویژگی را در محصولات خود به خدمت میگیرند.
دوربینی که تهیه میکنید، از هر کلاسی که باشد - فرض کنید از کلاس دوربینهای بدون آینه با وضوح بالا - باز هم بهسرعت خواهید فهمید شباهتهای دوربینهای آن کلاس در برندهای مختلف، نسبت به تفاوتهاشان بیشتر است.
بنابراین اگر سیستم دوربین انتخابی شما دارای برخی از قابلیتهای خاص نیست، بهتر است ۶ ماه دست نگه دارید؛ زیرا به احتمال زیاد برند مدنظر شما آن قابلیتها را به محصولات خود اضافه خواهد کرد.
بهنظر میرسد اکثر شرکتهای تولیدکنندهی دوربین (به استثنای لایکا و فوجی فیلم) دوربینهای تولیدی خود را بر اساس مقایسهی ویژگیها با سایر برندها طراحی میکنند. این صنعت به سمت تولید دوربینهایی پیش میرود که از هر نظر خوب باشند و همه ویژگیها را داشته باشند که این موضوع باعث میشود دوربینها تقریبا از هرگونه قابلیتی برخوردار باشند. حال با چنین وضعیتی، چگونه یک برند میتواند برجستهتر باشد؟
به احتمال زیاد تاکنون با دیدن ویدیوهایی که دوربینها را مقایسه کردهاند، متوجه این موضوع شدهاید که نتایج، تقریبا یکسان بهنظر میرسند. پس چرا باید دوربین خود را تعویض کنید؟
خوشبختانه برخی از شرکتها مانند کانن هنوز در بخش لنز برجستهتر هستند؛ اما باز هم نمیتوانیم این برجسته بودن را برای تمام محصولات در نظر بگیریم.
بعضی از یوتیوبرها با خوشحالی، شادمانی و مشتاقانه، دوربین اول خود را فروخته و دوربین دیگری خریدهاند که از ویژگیهای جدیدی بهره میبرد. آنها اکنون سرگرم تماشا و یادگیری امکانات و قابلیتهای جالب سیستم دوربین دومشان هستند.
مشکل اینجا است: آنها دو سال پیش همین کار را کردند.
آنها به سیستم دوربین دوم وابسته میشوند و وانمود میکنند که این دوربین، دیگر عالی است. اما پس از دو سال در همین جاده قدم میگذارند و تصور میکنند دوربین دومشان دیگر جالب نیست؛ بلکه سیستم دوربین سوم عالی است.
آنها چرا وقتی اولین دوربین را به دومی تغییر دادند، نکات منفی دوربین دوم را به ما نگفتند؟
در اینجا مشکلی که وجود دارد این است که تعداد کمی از تعویضکنندههای دوربین در مورد ایرادات آن صحبت میکنند: شما هر زمان که دوربین خود را با دوربین بسیار جدیدتری تعویض میکنید، درواقع در حال ورود به یک سری از مشکلات جدید هستید.
نویسندهی مقاله از تجربهی خود در این باره چنین یاد میکند:
بهعنوان مثال، هنگامی که من دوربینم را از کانن DSLR به سونی بدون آینه تغییر دادم، یک منظرهیاب الکترونیکی، تثبیتکننده تصویر داخلی و قابلیتهای ویدیویی برتر به دست آوردم. اما درعوض عمر باتری بدتر، دوام کمتر و ارگونومی پایینتری نصیب من شد. این ضربالمثل کاملا درست است: «مرغ همسایه غاز است»؛ اما وقتی آن را به دست میآورید، تازه متوجه میشوید دقیقا همانند آن را قبلا خودتان داشتهاید.
تغییر برند رایگان نیست. مگر اینکه برای فروش وسایل دست دوم خود، چانهزنی و مهارت کافی داشته باشید. در این صورت این امکان وجود دارد که بتوانید مقداری پول نقد به دست آورید.
همانطور که میدانید، فروش وسایل دست دوم میتواند یک مشکل بزرگ باشد. شما باید وجه زیادی بهعنوان هزینهی انتشار آگهی در سایتهایی که وسایل دست دوم میفروشند، پرداخت کنید یا با افرادی که در این سایتها، خریدار وسایلتان هستند، چک و چانه بزنید. حال ممکن است شخصی حاضر شود قیمتی بسیار پایینتر از ارزش دستگاه شما پیشنهاد دهد که در آن صورت، باز هم طوری رفتار میکند که انگار دارد به شما لطف میکند که با چنان قیمتی حاضر به خرید شده است.
سرانجام وقتی دوربین جدید خود را تهیه کردید، وقت آن است تا با سیستم آن آشنا شوید و در اینجا متوجه ایراداتی میشوید که هرگز انتظار دیدن آنها را نداشتهاید. درواقع مثل این است که پول و وقت خود را دور ریختهاید.
همانطور که میدانید، یک سیستم دوربین جدید میتواند مشکلات بیشتری نسبت به حل کمبود امکانات مورد نظرتان با خود همراه داشته باشد؛ اما بزرگترین مشکلی که میتواند شما را نسبت به دستگاه جدید ناامید کند چیز دیگری است: مهارتهای شخصی شما.
شما میتوانید هزاران دلار صرف تعویض دوربین و ساعتهای زیادی صرف شناختن آن خود کنید، فقط برای اینکه متوجه شوید همان تصاویر دوربین قدیمی را به دست میآورید.
نویسندهی مقاله میگوید:
من این درد را حس میکنم؛ زیرا پس از تعویض دوربینم به سونی همین حس و حال را داشتم. اذعان میکنم که لنزهای جدید و ظاهر کلی تصاویر را دوست داشتم؛ اما بهعنوان یک عکاس، بهتر نشدم. در حقیقت من احتمالاً پسرفت داشتم؛ زیرا مدتی طول کشید تا بتوانم با سیستم جدید سازگار شوم. مطمئنا درصورتیکه مهارت کافی برای استفاده از امکانات و قابلیتهای دوربین جدید نداشته باشید، این دستگاه برای شما مناسب نیست.
پس چه کسی باید سیستم دوربین خود را تعویض کند؟ درواقع، پاسخ به این سؤال بسیار ساده است.
تقریبا دو دلیل معتبر برای تغییر وجود دارد:
۱- وقتی خودتان میخواهید یا نیاز دارید تغییر اساسی در تواناییهای خود ایجاد کنید.
۲- سیستم فعلی دارای ویژگیهای خاصی است که مانع انجام برخی از کارهای شما میشود.
بهعنوان مثال، اگر میخواهید احساس آنالوگ بیشتر یا تجربهی عکاسی کلاسیک داشته باشید، تعویض با دوربینهای لایکا منطقی است.
در صورت نیاز به چاپهای عظیم با حداکثر کیفیت، تغییر به دوربینهای میانردهی فوجی فیلم منطقی خواهد بود.
اگر پشت شما پس از ۲۰ سال چرخیدن در میان دوربینهای غولپیکر فول فریم خم شده، تغییر به دوربینهای الیمپوس احتمالاً ایده خوبی است
یا شاید برند شما لنزهای سوپر تله فوتو را که برای عکاسی از حیات وحش لازم دارید، نداشته باشد.
اما بیشتر اوقات، تغییر از کانن به سونی یا سونی به نیکون تقریبا بی معنی است؛ زیرا همانطور که میدانید، دوربینها کاملا متفاوت از یکدیگر نیستند و احتمال دارد هر مزیتی که به دست میآورید با مشکلات جدیدی که در آینده متوجه آنها میشود، برابر شود.
نویسندهی مقاله میگوید:
من این مطلب را بهنوعی برای خودم مینویسم؛ زیرا هرازگاهی، به فکر تغییر از سونی به کانن یا فوجی فیلم میافتم؛ اما باید به خاطر داشته باشم که من میخواهم همان عکاس قدیمی باشم. تغییری که من به شما توصیه می کنم این است که اکنون بهجای هزینه ۳۸۹۹ دلار برای خرید کانن R5 جدید، برای مدتزمان محدودی، ۵۰ درصد این هزینه را صرف یادگیری دورههای آموزش در این زمینه بکنید. با جدیت تمام از شما میخواهم قبل از اینکه پول خود را برای خرید دستگاه جدید هزینه کنید، روی مهارتهای خود سرمایهگذاری کنید. بهبود توانایی در نورپردازی یا پردازش بعد از آن، ۱۰ برابر بیشتر از یک دوربین جدید بر کیفیت تصاویر تأثیر میگذارد. همچنین پیشرفت در مهارتها برای همیشه ادامه دارد. من لنزهای فانتزی با قیمتی بیش از ۱۰۰۰ دلار دارم. اما هیچ کدام از آنها هنر و کیفیت عکاسی من را افزایش ندادند. میدانید چه چیزی زندگی من را تغییر داد؟ مطالعهی کتابهای عکاسی پرتره، گذراندن دورهها و البته عکسبرداری زیاد و تا حد امکان.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد