سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
حالا نوبت به دیفندر ۹۰ جدید رسیده که باب میل مشتریانی میباشد که به سبک زندگی شیک بیشتر از رفتن به مزرعه یا کارهای سنگین اهمیت میدهند. نسخه تست شده از نوع P400 است که دارای قوای محرکه ۶ سیلندر هیبریدی ملایم جدید با قدرت ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متر میباشد. همین نیروگاه آهنین باعث میشود شاسیبلند ۲.۲ تنی ما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۷ ثانیهای داشته باشد.
همچنین خودروی تست شده از نوع تریم فول X بوده است. مدل X یک پله بالاتر از نسخه HSE نشسته و دارای تجهیزات زیادی از رینگهای ۲۰ اینچی تیره گرفته تا نورپردازی لوکس کابین و هدآپ دیسپلی، چراغهای عقب تیرهتر و سیستم صوتی مریدین با ۱۴ بلندگو و ساب ووفر میباشد. در واقع باید این خودرو را محصولی سفارشی در نظر گرفت که قیمت ۷۵۵۱۰ پوندی آن نیز بازگوی همین واقعیت است.
از دیگر ویژگیهای دیفندر ۹۰ P400 تریم X میتوان به سیستم تعلیق بادی اشاره کرد که آن را به تنها دیفندر سه درب با چنین ویژگی استانداردی بدل میکند.
وقتی پدال گاز را فشار دهید خودرو را اندازه رقم اعلام شده سریع خواهید یافت. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز به سرعت با نیازهای راننده هماهنگ شده و تعویضهای نرم و سریعی را به نمایش میگذارد.
در واقع قدرت زیادی هم برای لذت بردن وجود داشته و هر موقع پدال را فشار دهید دماغه خودرو بالا میرود. در بسیاری از خودروهای دیگر این موضوع کمی دلسرد کننده به نظر خواهد رسید اما بهگونهای عجیب یک حس اطمینانبخش در ۹۰ وجود دارد که شاید روی کاغذ خوب به نظر برسد اما در دنیای واقعی هم همینگونه است.
همین روند در هنگام عبور از پیچ نیز مشهود است جایی که حس میکنید بدنه بلند خودرو حتی با وجود سیستم تعلیق بادی نیز در حال تکان خوردن است. با این وجود و در عین اینکه فرمان خودرو نسبتاً سنگین است اما دقت کافی داشته و شما به راحتی خودرو را خواهید شناخت و سپس صبر خواهید کرد تا تکان های بدنه کاهش یافته و سپس به مدد گشتاور زیاد پیشرانه سرعت گرفته و از پیچ خارج خواهید شد.
اما یکی از ویژگیهای نسبتاً سورپرایز کننده دیفندر به آرامش و رفاه کابین مربوط میشود. هرچه سرعت بیشتر شود صدای پیشرانه به طرز سورپرایز کنندهای بیشتر و بیشتر میشود اما زمانی که سرعت ثابت خود را حفظ کنید صدا کاهش خواهد یافت و این امر باعث خواهد شد ایزوله شدن کابین از صدای جاده را تحسین کنید. این موضوع بهخصوص برای خودرویی که از لاستیکهای همهجارو و رینگهای ۲۰ اینچی استفاده میکند احساسبرانگیز است.
در کل باید گفت دینامیک سواری P400 به گونهای است که بیشتر مناسب کروز سریع در بزرگراهها میباشد و خیلی نمیتوان آن را ناهنجار یا ناراحت دانست و این موضوعی احساسبرانگیز است.
داخل کابین دیفندر ۹۰ همان حس و حال مدل ۱۱۰ را داشته و بنابراین میدان دید فوقالعادهای به جلو خواهید داشت. شما با توجه به ستونهای A از ابعاد خودرو آگاهی خواهید داشت و فرمان نسبتاً دقیق و دید زیاد به این معنی است که اصلاً حس غریبه بودن با دیفندر را نخواهید داشت.
کابین مدل X باعث شده خشونت صنعتی به هنری واقعی تبدیل شود و تریم های فلزی با چرم باکیفیت ترکیب شدهاند. سیستم اطلاعات سرگرمی Pivi Pro لندروور در قلب داشبورد قرار داشته و عملکرد سریعی دارد.
دسترسی به صندلیهای عقب کمی با دشواری صورت میگیرد اما در کل فضای کافی وجود داشته و محفظه بار ۳۹۷ لیتری نیز نیازهای اکثر خانوادهها را جواب میدهد.
قوای محرکه هیبریدی نهایی دیفندر ۹۰ با قیمت بیشتری همراه شده هرچند هر مشتری ثروتمندی از نسخه X این شاسیبلند خوشش خواهد آمد چراکه دارای لیست تجهیزات پر و پیمان میباشد. شاید نسخههای ارزانتر را راحتتر بتوان توصیه کرد. این دیفندر کوتاهتر دقیقاً به اندازه نسخه ۱۱۰ خاص و ارزشمند حس میشود و آن صندلی وسط در ردیف جلو میتواند برای اکثر مشتریان جالبتوجه باشد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد