سعید ابوطالب، کارگردان مجموعه «شام ایرانی» درباره اینکه برای تولید این مجموعه چرا سراغ مهمانانی خارجی رفته و تماما از چهره هایی که برای مردم شناخته شده اند استفاده نکرده، توضیح داد: من تجربه حضور بازیگران خارجی را در مسابقه «هفت شهر عشق» در نوروز ۹۸ و برای شبکه یک سیما داشتم. در آنجا هم بازیگران ایرانی و خارجی را در لوکیشن های خارج و داخل کشور با هدف نشان دادن علاقه ها و آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف کنار هم جمع کردم. تجربه آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ ملل مختلف تجربه خوشایندی بود که من آن را در «شام ایرانی» هم به کار گرفتم.
او در پاسخ به این پرسش که با ساخت «شام ایرانی» به دنبال چه هدفی بوده است؟ گفت: مجموعه «شام ایرانی» در کشورهای زیادی از دنیا با ساختار مشابهی ساخته می شود و در ایران هم حدود ۷-۸ سال پیش چند کارگردان از جمله آقای بیژن بیرنگ و آقای سروش صحت اقدام به ساخت آن کردند و مردم هم از آن راضی بودند، اما در سری جدید این مجموعه در ساختاری اجتماعی و خانوادگی هدفمان نمایش مزیت ها و نقاط شاخص فرهنگی مان با محوریت مهمان نوازی، پذیرایی و آداب و رسوم ایرانی و گسترش آن به خارج از مرزهایمان بود. به همین خاطر و با تجربه ای که از قبل داشتم، تصمیم گرفتیم در هر گروه چهار نفره یک مهمان خارجی هم از کشورهایی که در منطقه خودمان تعریف شده هستند به ایران دعوت کنیم تا به این وسیله بخش غنی ای از فرهنگ و آداب ایرانی را به نمایش عموم بگذاریم و در مجموع یک نوع تبادل فرهنگی انجام شود تا اینکه متاسفانه با کرونا مواجه شدیم. کرونا باعث شد بازیگران خارجی به ایران نیایند، راهها کلا بسته شد و... .بنابراین مجموعه جدید «شام ایرانی» را صرفا با مهمانان ایرانی ادامه دادیم.
ابوطالب درباره نحوه انتخاب مهمانان این برنامه توضیح داد: مهمترین شاخصه ما در انتخاب مهمانان شام ایرانی این است که هر ۴ مهمان با هم مراوده داشته باشند و مهمانی واقعی باشد. به این معنا که ما نمی آییم مثلا ۱ بازیگر را انتخاب کنیم و او را ملزم کنیم که ۳ بازیگر دیگر را به منزلش دعوت کند. این کار اشتباه است و صمیمیت بین میزبان و مهمان را از بین می برد. بنابراین هر ۴ نفری که انتخاب می کنیم یا با هم دوست هستند یا سابقه همکاری مشترک باهم دارند یا حداقل دوست دارند که مهمان یکدیگر باشند.
او در پاسخ به اینکه آیا در این چند فصل احیانا دعوا یا دلخوری بین مهمانان در پشت صحنه بوجود آمده، گفت: برنامه ما رئالیتی شو هست. یک ژانر متفاوت که قواعد و تعاریف خود را دارد و اگر قواعد آن رعایت شود، برنامههای جذابی خلق میشود که اکنون تلویزیونهای بزرگ دنیا را تسخیر کرده است. بازیگر در رئالیتی شو نقش بازی نمیکند، متن حفظ نمیکند و خودش است. باید بتواند در لحظه دیالوگ بگوید و در لحظه اکت داشته باشد، بدون اینکه تمرین کرده باشد؛ همان چیزی که در نمایش به آن بداههپردازی میگوییم. بنابراین کمی کار برای برخی از بازیگران سخت می شود و ما در نهایت آنچه اتفاق می افتد را با حذف زوائد و ناهنجاری ها پخش می کنیم. البته تا به امروز خوشبختانه نه تنها هیچ ناهنجاری و دلخوری ای در پشت صحنه نداشتیم، بلکه دورهمی در این برنامه باعث شده صمیمیت بین دوستان عمیق تر شود.
ابوطالب در توضیح درگیری لفظی بین مریم امیرجلالی و فلور نظری با سوژه «گیاه خواری» گفت: ترش رویی نبود، مهمانی کاملا دوستانه برگزار شد. ضمن اینکه در رئالیتی شو ما به عنوان سازنده گان مجموعه در پشت دوربین هیچ دخالتی در اتفاقات داخل مهمانی نداریم.
در جدیدترین قسمت این برنامه بهاره رهنما در بخشی از صحبتهایش اینطور گفت:«ماشاءالله دخترهای امروزی سرو وضعشون نیکول کیدمنه، طرز فکرشون لر» این جمله بهاره رهنما واکنشهای زیادی را به همراه داشت. ابوطالب درباره انتقادات بخشی از هموطنانمان به این حرف با اشاره به توضیحات خود بهاره رهنما در این رابطه تصریح کرد: خانم بهاره رهنما در این باره هم ویدئو منتشر کردند و هم توضیحات بسیاری دادند که در اینجا به هیچ وجه هیچ اشاره ای به قومیت نداشتند و منظورشان از «لر»، فیلم سینمایی دختر لر بوده (به خاطر قدیمی بودنش)، نه مردمان لر و اصلا به بهانه حمایت از یک بانوی لر که قربانی سوختگی در یک نزاع فامیلی شده بود در این برنامه شرکت کرده. ضمن اینکه ایشان خودشان هم از هموطنان خوب اراکی ما هستند و اقوام و طوایف لرنشین در استان مرکزی بسیار زیادند و خانم رهنما هم بارها از هموطنان شریف لر به عنوان همشهری و هم قومی یاد کردند.
او در پاسخ به اینکه چرا شما این قسمت از فیلم را از نسخه نهایی حذف نکردید، گفت: وقتی خانم رهنما این حرف را زدند تدوینگر روی این بخش از صحبت های ایشان صدای بوق می گذارد که شنیده نشود، منتها در اینجا متاسفانه شیطنتی شده و یک انسان نامهربان این صدای بوق را برداشته و زیر آن کپشن زده و آن را به قوم بزرگ لر نسبت داده. در صورتیکه اصل فیلم را اگر ببینید صدای خانم رهنما در این قسمت شنیده نمی شود به این خاطر که سوتفاهمی ایجاد نشود. ما به هیچ وجه قصد بی احترامی به قوم دلیر لر را نداشتیم، چنانچه در فصل قبل آقای مهدی کوشکی که خودشان هم لر هستند در عظمت و بزرگی این قوم شریف توضیح مفصلی دادند. کمااینکه در قسمت های مختلف این برنامه مهمانانی از جای جای وطن عزیزمان داشتیم که با لهجه شیرین شان از فرهنگ و آداب و رسوم قوم شان صحبت کردند و به نوعی آن خطه را به باقی هموطنان مان معرفی کردند. اصلا زیبا نیست که بعضی ها یک قسمت از برنامه را بدون قبل و بعد آن جدا می کنند و از آن کلیپ درست می کنند و منتشر می کنند! هدف ما در مجموعه «شام ایرانی» شاد کردن مردم عزیزمان در این روزهای کرونایی است و امیدوارم تمام هموطنان مان ما را در این راه همراهی کنند.
ابوطالب درباره ادامه ساخت این مجموعه عنوان کرد: تا زمانیکه مخاطب به این مجموعه علاقمند باشد، ساخت و پخش آن ادامه می یابد. میزان مخاطبان ما بر اساس شرایط اجتماعی (مثل تعطیلی ها، قرنطینه، کرونا، شرایط اجتماعی و...) تغییر می کند، اما در هشت فصلی که از ساخت مجموعه «شام ایرانی» می گذرد، مخاطبان ما روندی صعودی داشته. تقریبا در هر فصل رکورد مخاطبانمان را نسبت به فصل قبلی مان می زنیم و این نشانگر آن است که مردم این نوع کار را می پسندند. بنابراین تا هر زمانی که مخاطب «شام ایرانی» را بپسندد ساخت آن را ادامه می دهیم.
این کارگردان در پایان با ابراز علاقمندی به فصل سوم مجموعه «شام ایرانی» بیان داشت: به هر حال هر فصلی ویژگی های خودش را دارد، اما به شخصه فصل سوم با حضور سیدجواد هاشمی، علی انصاریان، حامد آهنگی و جورج اوسطا (بازیگر لبنانی) را خیلی دوست داشتم.