فرض کنید قصد خرید فرش دارید و میخواهید با فروشندههای اینترنتی فرش آشنا شوید. مسلما بای وارد کردن عبارت «خرید فرش» در گوگل آنها را در اولین گام پیدا خواهید کرد.
مثلا همین عبارت «خرید فرش» را الان به فارسی در موتور جستوجوی گوگل تایپ کنید و ببینید وبسایت چه کسبوکاری در رتبه اول قرار میگیرد؟ در رتبه دوم و رتبه سوم و ... کدام فروشگاهها قرار دارند.
شاید خبر نداشته باشید، اما واقعیت این است که میان کسبوکارها رقابت شدیدی برای قرارگرفتن در رتبههای بالای موتور جستوجویی همچون گوگل برقرار است.
اینطور نیست که اتفاقی گوگل برخی از فروشندگان را در صفحه اول و صفحات بعدی خود رتبهبندی کند. تخصصی که کمک میکند با جستوجوی یک واژه یا عبارت خاص، صفحهای به رتبه یا صفحه اول گوگل برسد را «بهینه سازی موتورهای جستوجو» یا اصطلاحا «سئو» (SEO مخفف عبارتی به معنی بهینهسازی برای موتورهای جستوجو) مینامند و به فرد متخصصی که به فرایندهای مرتبط با الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستوجو اشراف دارد، به فارسی «سئوکار» گفته میشود.
جالب است بدانید گوگل همواره با الگوریتمهایش عملکرد کاربران را در فضای وب زیر نظر دارد و بر اساس بازخوردی که از مخاطبان میگیرد صفحههای اینترنتی را درموتورهای جستوجو رتبهبندی میکند.
با این حال برای کسبوکارها این فرایندهای پشت گوگل اهمیتی ندارد و میخواهند زمان سرچ کلیدواژههای مربوط به محصول خود به هر ترتیبی شده در رتبههای نخست گوگل قرار بگیرند و مشتریان صفحه آنها را پیدا کنند.
اینجاست که کار سئوکارها یا نرمافزارها و ابزارهایی که به بهبود سئو سایت کمک کند بسیار اهمیت مییابد.
در این رابطه ابزار «جتسئو» محصول شرکت دانشبنیان «تندیس تلاش و تفکر» ابزاری حرفهای و ایرانی است که اوضاع رتبهبندی سایت شما را میتواند متحول کند.
سئوکارها معمولا برای بهبود رتبهبندی سایتها به ابزارهایی نیاز دارند تا هم در زمانشان صرفهجویی کرده و هم بتوانند رقبا و رفتار مخاطبانشان را تحلیل کنند.
ابزارهای خارجی موجود در این زمینه، از یک طرف هزینه ارزی بالایی دارند و درسالهای اخیر با افزایش نرخ دلار، هزینه قابلتوجهی برای کسبوکارها ایجاد کردهاند.
از سوی دیگر این ابزارها معمولا کلیدواژههای فارسی را تحلیل نمیکنند، اطلاعات کاملی از سایتهای ایرانی ندارند و بهدلیل تحریم آیپیهای ایرانی، امکان ارائه گزارش به مدیران سایتها را ندارند.
ازاینرو قسمتی از خروجی نهایی و نتیجه ارائهشده ناقص خواهد بود. باتوجهبه همه این مشکلات و نیاز به ابزار سئو ایرانی، استارتآپ «جتسئو» باسابقه بیشاز یکدهه فعالیت در حوزه طراحی سایت، سه سال پیش راهاندازی شد.
رضا شیرازی، مدیرعامل این استارتآپ معتقد است: «باراهنمایی و پشتیبانی حرفهای و آمارهای دقیق ابزار جتسئو علاوه بر رشد و ارتقای کیفیت سایت، بازدید بیشتری نیز خواهید داشت.»
مدیرعامل جت سئو، درباره علت دانشبنیان شناختهشدن این شرکت میگوید: «جت سئو حجم دادهها و اطلاعات خیلی خیلی زیادی را در فضای وب فارسی پردازش و تحلیل میکند. همینطور برای اینکه محتوای سایتها را روانتر کنیم، در ابزار واژهسنج و بهکارگیری هوش مصنوعی، با کلمات مختلف جمله میسازیم. اینها چالشهای نرمافزاری زیادی دارند و برای همین هم تا امروز شرکتی وارد این حوزه نشده است. ولی خوشبختانه ما از پس حل این مشکلات برآمدهایم.»
اگر مدیر سایت هستید، همین حالا کیوآرکد پایین صفحه را با دوربین گوشی اسکن کنید تا وارد سایت جت سئو شوید سپس باچند کلیک ساده میتوانید در جتسئو ثبتنام و برای دوهفته به رایگان از این ابزار استفاده کنید.
درقدم اول دامنه سایت خود را وارد کنید و مرحله هویتسنجی جتسئو را پشت سر بگذارید. حالا جتسئو تحلیل و خزش سایت شما را شروع میکند.
عملکرد خزش درواقع رباتی است که وارد صفحه اصلی سایت میشود، بین صفحههای مختلف حرکت میکند و صفحات را فهرستبندی و لینکهای آنها را استخراج میکند.
جت سئو با پایان این مرحله، مشکلات سایت را شناسایی و برای برطرفساختن آنها راهکارهای پیشنهادیاش را برایتان ایمیل میکند.
دراین گزارشها تحلیل کاملی از خطاهای موجود در سایت (مانند خطای ۴۰۴ و ۳۰۱)، صفحات کممحتوا، صفحات یتیم (صفحاتی که در صفحه اول سایت معرفی نشدهاند و اعتبار کمی بهدست آوردهاند)، ریدایرکت آدرسها (مخاطب به صفحهای جز صفحه موردنظرش هدایتشده باشد) و ... آورده میشود. همچنین جت سئو با گراف لینک، ارتباط بین صفحات مختلف سایت و عمق هر صفحه را در سایت نمایش میدهد.
با پایان زمان دوهفتهای میتوانید یکی از بستههای اشتراک ابزار جتسئو را تهیه کنید. بسته پایه ماهانه با ۱۲۰هزار تومان شروع میشود و بیشترین تفاوت بستهها در تعداد کلمات کلیدی آنها و تعداد صفحات مورد بررسی در هر ماه است.
اگر با حوزه سئو آشنایی ندارید، نگران نباشید. آموزشهای مورد نیازتان را بهتدریج در ایمیلها، وبلاگ و شبکههای اجتماعی جتسئو فرا خواهیدگرفت.
افرادیکه در حوزه سئو مشغول فعالیت هستند و برای شرکتها خدمات سئو را ارائه میدهند. مدیران وبسایت کسبوکارهای کوچک که خودشان فعالیتهای سئو را در مجموعه مدیریت میکنند. مدیران آیتی و وبمسترها که درکنار فعالیتهای خود درمجموعهشان برای عملکرد و نمایش بهتر وبسایت شرکت و سئو آن تلاش میکنند.
مدیرعامل شرکت جتسئو با اشاره به اینکه درحال حاضر بیشاز ۴۵۰۰ نفر کاربر دارند و امیدوارند این عدد به ۱۰هزار مشترک برسد در خصوص برنامه سال آینده این شرکت برای توسعه ابزار جت سئو گفت: جتسئو سال آینده گزارشی را اضافه خواهد کرد تا کاربران بتوانند لینکهای مورداستفاده رقبایشان را در سایتهای ایرانی متوجه شوند.»
شیرازی درادامه تأکید کرد: «ابزار واژهسنج نمونه خارجی ندارد و اگر وارد این حوزه شویم، حتما بااستقبال گستردهای مواجه خواهد شد. درهمین راستا اگر امکان ارتباط با شرکتهای خارجی فراهم شود، ما این ابزار را به زبان انگلیسی نیز توسعه خواهیم داد.»
به گفته رضا شیرازی، جتسئو مثل موتورهای جستوجو، وبسایتتان را خزش و تحلیل میکند. سپس درقالب گزارشهایی تصویری، مشکلات سایت را اعلام و برای رفع آنها راهنمایی ارائه میکند.
جتسئو باتحلیل کلمات کلیدی، تشخیص میدهد درحوزه کاری شما، مخاطبان چه کلماتی را جستوجو کردهاند و بهشما پیشنهاد میکند روی چه کلیدواژههایی تمرکز کنید تا مخاطب بیشتری را جذب وبسایتتان کنید. این اتفاق با سه ابزار واژهگستر، واژهیاب و واژهسنج محقق میشود.
واژهگستر: دراین ابزار، کلمات کلیدی حوزه کاریتان را مشخص میکنید و با واژهگستر کلمات دیگری را پیدا میکند که در آن حوزه جستوجو میشود.
واژهیاب: این ابزار، کلمات مختلف مورد استفاده رقبا را پیدا میکند و میزان سختی و حجم جستوجوی کلمات مختلف را ارائه میدهد.
واژهسنج: این ابزار برای هر کلمه خاص بهشما پیشنهاد میکند با چه ساختاری تولید محتوا داشته باشید تا نتیجه بهتری را در موتورهای جستوجو بهدست آوردید.
جت سئو مجموعهای از کلمات کلیدی مختص هر وبسایت را روزانه درموتورهای جستوجو رصد و تغییر رتبه کلمات را گزارش میکند. بهعلاوه بهروزرسانیهای الگوریتمهای موتورهای جستوجو را نیز اطلاعرسانی میکند.
مثلا اگر برای مدیر یک وبسایت ۱۰۰کلمه کلیدی باشد، جتسئو هر روز این تعداد کلمه را بررسی میکند و برای مثال متوجه میشود در ۲۰کلمه افت رتبه داشتهاید.
مدیران سایت بدون ابزار جتسئو این افت را بهمعنی مشکلی از سایت خودشان یا ارائه کار بهتری ازسوی رقبایشان تلقی میکنند و ممکن است اقدامات اشتباهی را در پیش گیرند. اما جتسئو با رصد کلیدواژههای گسترده در فارسی از تصمیمهای اشتباه جلوگیری میکند.
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد