این طور وقتها فکر میکنید ای کاش فامیل یا دوستی در آن شهر داشتم تا کارم را انجام میداد و رنج سفر را متحمل نمیشدم و انجام کارهای پر دردسر اداری زمانم را نمیگرفت. اما حتی اگر در چنین شرایطی قرار گرفته باشید خوب میدانید که واگذاری کار به آشنا و فامیل هم مصائب خودش را دارد.
خیلی وقتها افراد درگیر تعارفها میشوند و گاهی هم ترجیح میدهیم برای کسی زحمتی ایجاد نکنیم. در این حالت اگر بدانید کسی هست که میتوانید با هزینه کمتر و با خیال راحت کارتان را به او بسپارید احتمالا دیگر نه لازم است سختی سفر کاری را به جان بخرید و نه نگران طولانیشدن فرآیند کارتان باشید.
از همه مهمتر اگر بدانید کسی خبره این راه است و به روال کارهای اداری آشناست و کمک میکند تا سریعتر به نتیجه برسید، احتمالا مشتاقتر خواهید شد تا پیگیریها را به او بسپارید.
شرکت خلاق و نوآور «نیک نهاد آساره» با ارائه محصول «کمک حال» در قالب یک سایت توانسته به این نیاز اساسی ما پاسخ بدهد.
نینا نیکوبخت، مدیرعامل این شرکت میگوید از اسفند ۹۶ کمکحال را در تهران راهاندازی کرده و اکنون در کلان شهرهای ایران مثل مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز و.... آماده خدمترسانی است.
کارهای اداری
خدمات کمک حال در چند دسته طبقه بندی میشود؛ پیگیری پرونده و نامههای اداری، امور بیمه، نظام وظیفه، کارهای دانشگاهی، امور اداری ایرانیان خارج از کشور و در نهایت کارهای شخصی و نیابتی. در هر کدام از این حوزهها و موارد مشابه دیگر، کمکحال میتواند خدمات کاملی ارائه دهد که در آن فرد با خیال راحت میتواند کارهایش را به کارشناسی واگذار کند که به تمام سازوکارهای اداری آشناست و در سریعترین شکل ممکن آنها را انجام میدهد. در حوزه امور ایرانیان خارج از کشور که یکی دیگر از خدمات قابل ارائه توسط کمکحال است خدماتی متناسب با درخواستهای افراد و نیازشان طبقهبندی و ارائه میشود.
از زمان شیوع کووید ۱۹ که حضور در ادارهها و مراکز شلوغ برای خیلی از افراد مقدور نبود و کارها به سمت مجازی شدن پیش رفته، یک بخش کمکحالِ مجازی هم به خدمات قبلی اضافه شد که افراد بتوانند با استفاده از آن، پیگیریهای اینترنتی و مجازی مربوط به اداره جات مختلف را انجام بدهند. برای مثال میتوان به انجام امور اداری در سامانه های مختلفی از جمله سجاد، میخک، هم آوا و.... اشاره کرد.
حوزه دیگری که کمکحال به سراغش رفته، انجام امور شخصی به شکل نیابتی است. یعنی مثلا وقتی شما به فردی نیاز دارید که بستهای را در شهری از جایی به جای دیگری ببرد یا حتی درون شهر خودتان به جای شما کاری را انجام بدهد، این کار را میتوانید به کمک حال بسپارید.
نینا نیکوبخت، مدیرعامل شرکت نیک نهاد آساره در خصوص چالشها و مشکلات رایج کسبوکارشان میگوید: «کسبوکار ما هنوز در ایران بسیار جدید است و خیلی از مردم با روال کار آن آشنایی ندارند. در نتیجه ممکن است برایشان این تصور پیش بیاید که مثلا کار اداری من فقط یک پیگیری یا پرسیدن یک سوال ساده است و زحمتی ندارد. یا چرا باید بابتش این هزینه را پرداخت کنم؟ در حالیکه اگر از لحظه خروج از خانه و حملونقل و رسیدن تا محل مورد نظر برای پرسیدن سوال یا پیگیری کار را در نظر بگیرند خواهند دید که غیر از انرژی و هزینه جابهجایی، زمان قابل توجهی هم صرف میشود و طبعا وقتی شما ترجیح میدهید کاری را به کارشناسان کمکحال بسپارید زمان خود را برای کارهای ضروریتر و یا امور مورد علاقه خود ذخیره کردهاید و با پرداخت هزینهای معقول کارهای اداری را هم پیش بردهاید. در ابتدای کار چالش جدی ما این بود که چه خدماتی را میشود بدون منع قانونی به دیگری واگذار کرد یا بدون حضور خود شخص پیش برد؟ چه خدماتی نیاز دارند به شکل وکالتی و یا نیابتی جلو بروند؟ روند قانونی این کارها به چه شکل است؟ که البته با گذشت زمان و کسب تجربه از این بخش عبور کردیم و در حال حاضر همه بخشهای خدماتی ما بدون مشکل قانونی قابل اجرا هستند. مسأله دیگر قیمتگذاری به ازای خدماتی که ارائه میدهیم بود. چون تا قبل از ما هیچکس این کار را نکرده بود و فرآیند مشخصی برای قیمتگذاری وجود نداشت. اما سعی کردیم برای این موضوع روال دقیقی تعریف کنیم و قیمت هر خدماتی را در سایت منتشر کنیم تا مشتری بتواند متناسب با نیازش شکل خدمات و هزینهاش را انتخاب کند.»
بنیانگذار کمک حال از افرادی که در شهرهای مختلف هستند و تمایل دارند با کسبوکار کمکحال همکاری کنند دعوت کرده است از طریق راههای ارتباطی با این مجموعه تماس بگیرند و پس از این که از فرآیند گزینش با موفقیت عبور کردند، دوره آزمایشی را بگذرانند و به جمع همکاران «کمکحال» بپیوندند.
نینا نیکوبخت میگوید شما میتوانید هر جای دنیا که هستید در سایت کمکحال، درخواست انجام امور اداری و شخصی را به ثبت برسانید. در هنگام ثبت درخواست قیمت، جزییات کار و مدارک مورد نیاز مشخص و بارگذاری میشود. شما میتوانید انتخاب کنید، مدارک از طریق پست یا حتی اتوبوس یا هواپیما به دست کارشناسان کمکحال برسد. در بسیاری از موارد هم اسکن مدارک کافی است و نیازی به ارسال اصل آن وجود ندارد. در ادامه میتوانید با کارشناس در ارتباط باشید و روند درخواست اداریتان را دنبال کنید.
کمک حال با این ایده راهاندازی شده که کسانی که در شهر غیر محل سکونت کار اداری دارند بتوانند با هزینه و دردسر کمتری کارشان را انجام بدهند. از طرفی کسانی که به دلیل مشغله زیاد، بیماری یا هر مسأله دیگری توان انجام و پیگیری کارهای اداری را ندارند، یا اصلا به آن علاقهای ندارند و یا از سختیهای بروکراسی حسابی خسته شدهاند هم میتوانند با آسودگی و آرامش از کمک حال بخواهند تا انجام کارشان را به عهده بگیرد.
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد