بعدا هم میتوان با مرور این اتفاقات، ضمن بررسی اشتباهات یا موفقیتهای گذشته، تا حدودی هم درک صحیحی از آینده بهدست آورد؛ اما در زندگی حرفهای و شغلی، چنین امکانی کمتر در دسترس است و شاید لزوم آن بهدرستی درک نشده باشد. نرمافزار مدیریت مجموعههای بازرگانی «آرپا» در پاسخ بههمین نیاز طراحی شده است.
رئیس هیأتمدیره شرکت «آریانا پرداز آینده»، ماجرای تولد نرمافزار جامع مدیریتی با نام تجاری «آرپا» را اینگونه تعریف میکند: «در سال 80 من و تعدادی از همکارانم در شرکتهای مختلفی مشغول کار بودیم و هرکدام نقش مشاور و طراح سیستمهای نرمافزاری داخلی را ایفا میکردیم. در چنین حالتی برای بهبود عملکردمان باید اطلاعات مربوط به سایر افرادی را که در این حوزه فعالیت میکردند بررسی میکردیم تا با افزودن ایدههای خودمان به آنها، محصولی ایدهآل طراحی کنیم که بتواند در ارتقای وضعیت اطلاعاتی شرکتها از مجموعه خودشان، به آنها کمک کند.
بنابراین با تحقیق و مطالعه درباره نرمافزارهای خارجی مشابه، جستوجو در اینترنت و با توجه به تجربهای که پس از سالها کار در این حوزه بهدست آورده بودیم، به طراحی نرمافزارهای مدیریتی برای شرکتهایی که در آن زمان مسئولیت مشاورهای در آنها داشتیم رو آوردیم؛ اما در آن شرایط دست ما بسته بود و بهدلیل هزینههایی که در این مسیر به شرکتها وارد میشد، ایدههای ما ناقص میماندند.»
یوسف دیزنابی در ادامه میگوید: «در چنین شرایطی بود که تصمیم گرفتیم دور هم جمع شویم و ایدههایمان را خودمان به مرحله تولید برسانیم؛ به این ترتیب من و سه نفر دیگر از دوستان و همکارانم بهعنوان هسته اصلی این جریان، شروع به ساخت یک سیستم مادر کردیم که شامل تمام آن ایدههایی میشد که تا آن زمان ناقص مانده بودند و نتوانسته بودیم آنها را عملی کنیم. در آن دوره همچنان بهعنوان شخص حقیقی کار میکردیم و هنوز بهقدری توسعه پیدا نکرده بودیم که به فکر تأسیس یک شرکت مستقل باشیم. در ابتدای مسیر و پس از آنکه سیستم خودمان را آماده کردیم، بههدف جمعکردن رزومه کاری و بهصورت کاملا رایگان، شروع به مکانیزهکردن سیستمها برای شرکتهایی کردیم که مشکل سیستمی داشتند و شرکتهای دیگر موفق نشده بودند به آنها کمک کنند.»
وی میافزاید: «اینگونه بود که بهمرور زمان حجم کاری ما افزایش پیدا کرد و تعداد بالایی از درخواستها به دستمان میرسید. در این زمان تشخیص دادیم در قبال خدماتی که ارائه میدهیم، مبالغی را هرچند اندک دریافت کنیم و از حالت خدماترسانی رایگان خارج شویم. مدتی پس از آن تعداد نیروهایمان هم افزایش پیدا کرد و بهغیر از خودمان که هسته اصلی را تشکیل میدادیم، حدودا هفت هشت نفر دیگر هم به تیم ما اضافه شده بودند. سرانجام در سال 87 بود که برای همکاری با شرکتهای بزرگ، مجبور به ثبت شرکت شدیم.
در ادامه بهدلیل کیفیت بالای محصولاتمان و همچنین بهکمک رزومه بسیار خوبی که جمع کرده بودیم، مسیر پیشرفت را بهسرعت طی کردیم؛ تا جایی که امروز حدود 50 نفر پرسنل متخصص داریم که بهصورت مستقیم با ما همکاری میکنند و شاید تاکنون بیش از 10هزار نیروی متخصص را هم آموزش دادهایم.»
تلاش برای ارتقای تخصص فارغالتحصیلان
این کارآفرین فعال در حوزه تولید نرمافزار معتقد است یکی از مشکلات عمدهای که کشورمان اکنون با آن روبهرو است و در سالهای آینده نیز بیشتر نمود خواهد داشت، کمبود نیروهای متخصص و توجهنکردن به پرورش این نیروها برای آینده کشور است.
دیزنابی در این خصوص میگوید: «متأسفانه احساس میشود بهدلیل افزایش شدید تعداد دانشگاهها در کشور، کیفیت آموزش، بهخصوص در زمینه کارگاههای عملی دچار افت شده است و بخشی از فارغالتحصیلان دانشگاهی کیفیت و تخصص کافی برای فعالیت در بازار کار و صنعت را ندارند؛ بههمین دلیل ما در مجموعه آرپا تلاش میکنیم سهم خودمان را در پرورش نیروهای متخصص انجام دهیم و با جذب فارغالتحصیلان دانشگاهی و برگزاری کلاسهای آموزشی متنوع و جذاب برای آنها، تخصص و تجربهای که در شرایط معمولی شاید 10 سال برای کسب آنها زمان نیاز بود را در بازه کوتاهی در حد یک یا دو سال به آنها تزریق کنیم. همین رشد تخصصی با سرعت بسیار بالا باعث شده است متقاضیان فراوانی در صف انتظار برای حضور در مجموعه ما و آموزشدیدن قرار داشته باشند.»
وی میافزاید: «در حال حاضر ما در مجموعه دانشبنیان آریانا پرداز ایده، حدود هزار و 200 مشتری و شش تا هفت هزار کاربر داریم که از خدمات ما بهرهگیری میکنند. همچنین یکی دیگر از امکانات مجموعه نرمافزارهای آرپا، گستردگی و تنوع ویژهای است که زبانهای این نرمافزارها دارند. در حال حاضر زبانهایی مانند انگلیسی، ترکی، چینی و ... در محصولات ما وجود دارند و در آینده بسته به نیاز هر مشتری، امکان افزودن زبانهای جدید به نرمافزارهای ما وجود خواهد داشت.»
نقشهراه «آرپا»
همبنیانگذار مجموعه آریانا پرداز آینده، درباره افقهای پیش روی این شرکت میگوید: «زبانهای برنامهنویسی پیوسته درحال تغییر و بهروز رسانی هستند و زبان برنامهنویسیای که اساس نرمافزار آرپا را تشکیل میدهد نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین عرضه فناوریهای جدید، طبیعتا ابزارها و تحلیلهای جدیدی را نیز بهدنبال دارند و تلاش ما در این مجموعه، بهروز نگهداشتن ابزارهایمان و پیشروی همگام با فناوریهای روز دنیا است.»
دیزنابی ادامه میدهد: «یکی دیگر از اهداف ما برای آینده، تربیت نیروهای انسانی متخصص با استفاده از برگزاری کلاسهای آموزشی اینترنتی بهشکل غیرحضوری و همچنین تولید و انتشار محتوای آموزشی در فضای مجازی است. هدف ما از این فرآیند، استفاده از فناوریهای روز دنیا در حوزه آموزش نیروی انسانی است و امیدواریم بتوانیم در انتهای این فرآیند، نیروهای برتر را به استخدام مجموعه خودمان درآوریم و سایر آنها را به شرکتهای دیگری که در این زمینه ضعف دارند معرفی کنیم؛ اما شاید اقدام دیگری که برای انجام در آیندهای نهچندان دور در نظر گرفتهایم و قطعا اقدامی خلاقانهتر و مفیدتر خواهد بود، تعیین افرادی بهعنوان «پشتیبان کار» است. بهاین ترتیب روند ایجاد تخصص در نیروهای نوپا، ناقص رها نمیشود و پس از پایان دورههای آموزشی، در حین کار نیز پشتیبانی قدرتمند با استفاده از روشهای گوناگونی مانند مشاورههای تلفنی، اینترنتی و حضوری، بهطور پیوسته در کنار نیروی انسانی تازهکار خواهد بود و عملکرد او را بهبود خواهد بخشید.»
ویژگیهای برتر «آرپا»
به گفته رئیس هیأتمدیره این شرکت، آرپا یک نرمافزار جامع مدیریتی است که در آن داشبوردهای مختلفی در انواع حوزههای تخصصی مانند خرید، فروش، انبارداری، کنترل تولید و بهای تمام شده، برنامه ریزی تولید، حسابداری، خزانهداری، واردات و خرید خارجی، مدیریت مشتریان، اتوماسیون مکاتبات، پخش مویرگی ،عملیات شعب ... در اختیار کاربر قرار داده میشود. درواقع تمام رویدادهایی که در یک شرکت یا کارخانه رخ میدهد در این سیستم ثبت شده، سپس تحلیل میشود و در نهایت گزارشهای مدیریتی از آن رویدادها ارائه میشود. رئیس هیأتمدیره شرکت آریانا پرداز آینده، در خصوص ویژگیها و وجهتمایزی که نسبت به سایر شرکتهای فعال در زمینه ارائه خدمات نرمافزاری سیستمی دارند، به جامجم میگوید: «ما در سال 87 و همزمان با آغاز رسمی فعالیتهای شرکتمان، شروع به ارائه خدمات فنی خاصی مانند برنامهریزی تولید، برنامهریزی مواد، برنامهریزی ماشینآلات، ظرفیتسنجی، محاسبه قیمت تمام شده، تعیین بازار هدف و... به شرکتها و کارخانجات تولیدی کردیم و تمرکزمان را روی طراحی سیستمهایی برپایه وب گذاشتیم تا مشتری بتواند بخش بزرگی از فعالیتهایش را بهصورت دورکاری انجام دهد و نیازی به حضور فیزیکی در مجموعه نداشته باشد.»
دیزنابی در ادامه صحبتهایش اظهار میکند: «ما تنها شرکتی نبودیم که در این حوزه فعالیت میکردیم و شرکتهای دیگری بودند که قدرت و قدمت بیشتری نسبت به ما داشتند؛ بنابراین تلاش کردیم با بالابردن کیفیت محصولاتمان و همچنین با ارائه خدمات بهتر، بتوانیم به رقابت با این شرکتها بپردازیم.
یکی دیگر از ویژگیهایی که میتواند تفاوتهای بسیاری را در حوزه فعالیت ما رقم بزند، منعطفبودن ابزارهای مدیریتی ارائه شده است که خوشبختانه مجموعه نرمافزارهای آرپا بهگونهای منعطف طراحی شدهاند که کاربر کاملا میتواند مدل مدیریتی دلخواه خودش را در مجموعه تحت نظرش اعمال کند.»