حالا در پی آن نتایج دومین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص برنامههای رمضانی صدا و سیما انتشار یافته است که خبر از حدود 82 درصد مخاطب داشتن سیما در این ایام میدهد. در اینجا نگاهی به نتایج این بررسی داشتیم و میزان مخاطبان و رضایت آنها از برنامهها و سریالهای روزهای رمضانی 1400 را آوردهایم.
«احضار» اول شد بر اساس این نظرسنجی، 81/7 درصد مردم بیننده برنامههای سیما بودهاند و در میان سریالهای تلویزیون، «احضار» شبکه یک و «یاور» شبکه سه به ترتیب با 49/7 و 49/3 درصد مخاطب و رضایت 68/9 و 81/3درصد در حد زیاد در رتبههای اول و دوم سریالهای رمضانی قرار گرفتند. طبق نتایج احضار و یاور از نظر درصد مخاطبان رقابت نزدیکی داشتند.
فصل چهارم «بچه مهندس» از شبکه دو سیما نیز با 43/1 درصد مخاطب و رضایت 74/8 درصد در حد زیاد در جایگاه سوم سریالهای رمضانی سیما در سال 1400 قرار گرفته است، فصل چهارم «بچه مهندس» نسبت به فصل سوم 1/4 درصد افزایش مخاطب داشته است، اما مخاطبان فصل سوم 84/8 درصد در حد زیاد از آن رضایت داشتهاند و 74/8 درصد مخاطبان فصل چهارم که امسال پخش شد، رضایت در حد زیاد خود را از این مجموعه به ثبت رساندهاند.
همانگونه که دیده میشود هر چند تعداد مخاطبان احضار از دو سریال دیگر بیشتر بوده است اما طبق این گزارش از نظر میزان رضایت مخاطبان در رده سوم قرار دارد.
مقایسه میزان بیننده مجموعههای جدید نمایشی سیما در ماه مبارک رمضان نسبت به سال گذشته نشان میدهد میزان بیننده این مجموعهها افزایش داشته است و از معدود ماه رمضانهایی است که سه سریال بالای 43 درصد مخاطب به ثبت رسیده است.
صدرنشینی دوباره «ماه خدا»بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی حدود 21/3 درصد از مردم مخاطب ویژه برنامههای سحر تلویزیون در رمضان امسال بودهاند که در مقایسه با برنامههای سحر رمضان سال گذشته 0/4 درصد افزایش مخاطب داشتهاند.
در میان برنامههای سحر سیما در رمضان 1400، «ماه خدا» از شبکه یک سیما با 15/3 درصد مخاطب و رضایت بیش از 91 درصد در حد زیاد در صدر برنامههای سحر سیما قرار گرفت.
«ماه من» از شبکه سه سیما با 11/5 درصد مخاطب و رضایت 94/3 درصد درحد زیاد در رتبه دوم برنامههای سحر تلویزیون قرار گرفت و بعد از آن «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما، «وقت سحر» از شبکه افق، «به افق بهشت» از شبکه دو سیما، «سجاده» از شبکه پنج سیما، «نواهای رمضانی» از شبکه آموزش، «رفیق» از شبکه امید و «سحوری» از شبکه چهار سیما در رتبههای سوم تا هفتم ویژه برنامههای سحر سیما قرار گرفتند.
درخشش «زندگی پس از زندگی»نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد بیش از 33/4 درصد مردم در لحظات افطار امسال پای ویژه برنامههای افطار رسانه ملی نشستهاند که این میزان نسبت به رمضان سال 99، 2/1 درصد رشد مخاطب را نشان میدهد.
بر اساس این نظرسنجی، برنامههای «زندگی پس از زندگی» از شبکه چهار سیما با 26/2 درصد مخاطب و کسب رضایت 93/1 درصد، «دعوت» از شبکه یک سیما با 24/7 درصد مخاطب و کسب رضایت 78/7 درصدی و «مثل ماه» از شبکه سه سیما با 19/7 درصد مخاطب و کسب رضایت 80 درصدی، پربینندهتر از دیگر برنامههای ویژه افطار سیما بودهاند.
«زندگی پس از زندگی» که دومین فصل خود را پشت سر گذاشت نسبت به فصل اول که رمضان 99 پخش شد، حدود 20 درصد رشد مخاطب داشته است که جهشی تامل برانگیز است.
«ضیافت» از شبکه قرآن و معارف سیما، «آدمهای خوب شهر» از شبکه دو، «ماه ماه» از شبکه سلامت، «شهر زیبا» از شبکه پنج، «رفیق» ازشبکه امید، «بیانتها» از شبکه نسیم و «چشمه» از شبکه افق به ترتیب در رتبههای چهارم تا دهم قرار گرفتند.
بیش از 30 درصد پیگیر ترتیلخوانیبر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی 30/1 درصد مردم در رمضان امسال پای برنامههای ترتیلخوانی قرآن کریم سیمای رسانه ملی نشستهاند که شبکه سه سیما با 12/62 درصد مخاطب در صدر شبکههای سیما از این منظر ایستاده است.
شبکههای یک و دو سیما به ترتیب انتخابهای دوم و سوم مردم در ترتیل خوانی قرآن کریم بودهاند.
بیش از 23 درصد از مردم هم در رمضان 1400 پای سخنرانیهای مذهبی سیما از شبکههای مختلف نشستهاند و در این میان شبکه سه با 9/3درصد مخاطب در رتبه نخست شبکهها قرار گرفته است.
شبکههای یک و دو سیما بعد از شبکه سه در رتبههای دوم و سوم جذب مخاطب سخنرانیهای مذهبی قرار گرفتند.
حدود 27 درصد مردم هم براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات بیننده مناجاتخوانی از شبکههای مختلف سیما بودهاند که در این میان شبکه یک سیما با 10/6 درصد مخاطب، افراد بیشتری را پای خود نشانده است و شبکههای سه و دو سیما از این منظر در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
نظرسنجی مرکز تحقیقات همچنین نشان میدهد 43/4 درصد مردم بیننده برنامههای عید فطر از شبکههای سیما بودهاند. 17/9 درصد این ویژه برنامهها را بیشتر از شبکه سه و 16/8 درصد هم از شبکه یک سیما تماشا کردهاند. شبکههای دو، استانی و پنج، دیگر انتخابهای مخاطبان برای تماشای ویژه برنامههای روز عید سعید فطر بوده است.