تا بهحال به این فکر کردهاید دستور این فراخوانی را چه شخصی صادر کرده و چه کسی آن را اعلام میکند؟ مجموعه «فنیومهندسی پویشگران قزوین» (که بهاختصار در ادامه با عنوان «پویشگران» به آن اشاره میکنیم) سالهاست در زمینه طراحی و تولید سامانههای هوشمند فراخوانی فعالیت میکند. تا به امروز بیمارستانهای بزرگی در کشور از خدمات این شرکت استفاده کردهاند. این مجموعه در حقیقت یک شرکت خلاق و فناور است که علاوهبر سامانههای فراخوانی، محصول دیگری نیز تحت عنوان مرکز تماس هوشمند تولید میکند.
جواد فخیمی، بنیانگذار و مدیر فنی شرکت «فنی و مهندسی پویشگران قزوین» است. او در معرفی این شرکت به جامجم میگوید: «مجموعه پویشگران در سال ۸۳ با هدف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهطور رسمی فعالیتش را آغاز کرده است. همین رویکرد باعث شده است تا به امروز موفق به طراحی و ساخت دو محصول در حوزه ارتباطات شویم؛ یک سامانه مرکز تماس (Call Center) بهنام «مرکز تماس هوشمند پویش» و همچنین سامانهای برای فراخوانی (Paging) بهنام «سامانه هوشمند فراخوان پویش» که کاربرد اصلی آن در بیمارستانها و مراکز درمانی بزرگ است. تولید این محصولات نرمافزاری باعث شد در سال ۹۸ موفق به اخذ گواهی خلاقیت و فناوری از سوی معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری شویم.»
محصولات «پویشگران» در یک نگاه
مرکز تماس هوشمند پویش
بهگفته فخیمی، این محصول یک سامانه مرکز تماس یا کالسِنتِر است که بهصورت نرمافزاری و منبعباز
(Open Source) عمل میکند. طراحی سامانه مرکز تماس هوشمند پویش بر پایه شبکه «آیپی» (IP) و کاملا به زبان فارسی انجام شده است. با نصب و راهاندازی این سیستم، کاربران مختلف یک سازمان میتوانند مکالمات گوناگونی را در بستر شبکههای داخلی آن سازمان برقرار کنند. برای نمونه اکنون دانشگاه علوم پزشکی قزوین به همراه بیمارستانها و مجموعههای وابستهاش، از طریق سرویس مرکز تماس هوشمند پویش با یکدیگر در تماس هستند. به این ترتیب میتوان گفت راهاندازی این سامانه در یک سازمان، امکان تبادل اطلاعات در داخل آن را بهوجود میآورد و منجر به صرفهجویی در زمان و کاهش هزینههای آن سازمان میشود.
از سامانه مرکز تماس هوشمند پویش میتوان در شرکتها و سازمانهای مختلف استفاده کرد و اکنون تقریبا ۲۲ مجموعه در حال بهرهگیری از این سامانه هستند که از جمله آنها میتوان به کارخانجات لوازم خانگی پارس، سازمان مدیریت و برنامهریزی و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد.
سامانه هوشمند فراخوان پویش
مدیر فنی شرکت پویشگران، درباره سامانه هوشمند فراخوان پویش اینگونه توضیح میدهد: «این محصول کاملا ایرانی است و تمام بخشهای نرمافزاری و سختافزاری آن در کشور تولید میشود. سامانه فراخوان پویش کاربرد وسیعی در اعلام کدهای بیمارستانی دارد و دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که آن را نسبت به محصولات مشابه داخلی و خارجی متمایز میکند؛ برای مثال استفاده از این سامانه، مشتری را از خرید دستگاههایی مانند تقویتکننده صدا یا «آمپلیفایر» (Amplifire) بینیاز میکند و میتواند بهصورت نرمافزاری نقش آمپلیفایر را برعهده بگیرد. همچنین تمام بلندگوهای یک سازمان را میتوان به سامانه فراخوان پویش متصل کرد تا امکان کنترل آنها از طریق نرمافزار فراهم شود. این قابلیت به مسؤولان سازمان اجازه میدهد پیغام صوتی خاصی را فقط از یک یا تعداد مشخصی بلندگو پخش کنند و حتی امکان برنامهریزی سیستم برای پخش پیام در یک تاریخ و ساعت خاص نیز در این سامانه هوشمند ایجاد شده است.»
به گفته او یکی دیگر از ویژگیهایی که این سامانه از آن برخوردار است و میتواند کاربردی حیاتی در بیمارستانها داشته باشد، امکان استفاه از صفحهکلیدهای مختلف و همچنین اتصال آنها به سیستم فراخوان برای واردکردن کدهای دستوری است؛ در واقع از طریق این قابلیت میتوان صفحهکلیدهای مختلف را در بخشهای بیمارستان نصب کرد تا هنگام بروز شرایط اضطراری برای بیماران، بتوان کادر پزشکی را هرچه سریعتر به بخش مربوط فراخوانی کرد. فخیمی در این خصوص میگوید: «یکی از مهمترین شرایطی که ممکن است در بخشهای مختلفی از بیمارستان رخ بدهد، اعلام کد احیای قلبیریوی (CPR از سرواژهCardiopulmonary Resuscitation) است.
طبق بررسیهایی که در این خصوص صورت گرفته، زمان حیاتی برای احیای بیمار در چنین وضعیتی حدود سه چهار دقیقه است؛ این در حالی است که در بیمارستانهای بدون سامانه فراخوان، بهطور میانگین یک تا دو دقیقه از این فرصت طلایی صرف تماس اپراتورها و اطلاع دادن به تیم احیا میشود. ما در سامانه هوشمند فراخوان پویش موفق شدهایم با نصب صفحهکلید در هریک از بخشهای بیمارستان و تعریف کد «#۹۹» بهعنوان کد سیپیآر، مدتزمانی که صرف اطلاع به تیم احیا میشد را از بین ببریم؛ در واقع با استفاده از این سیستم فراخوانی میتوان تنها در یک ثانیه و با واردکردن کد مربوط به سیپیآر، حدود دو دقیقه از این بازه زمانی بسیار حیاتی را برای نجات زندگی بیمار ذخیره کرد.» در حال حاضر از سامانه هوشمند فراخوان پویش در بیمارستانهای شریعتی تهران، ولایت قزوین، کوثر قزوین، شفای تاکستان و شهید رحیمی خرمآباد استفاده میشود و تقریبا یک سالونیم تا دو سال از راهاندازی آنها سپری شده است.
ایدههای کسبوکار «پویشگران» برای آینده
فخیمی در رابطه با اهداف شرکت پویشگران میگوید: «مهمترین هدف ما این است که محصول هوشمند فراخوان پویش را به تمام بیمارستانهای کشور معرفی کنیم تا امکان استفاده از آن بهعنوان سامانه اصلی فراخوانی در بیمارستانها ایجاد شود؛ زیرا این حوزه با جان انسانها در ارتباط است و حتی اگر با استفاده از این محصول فقط جان یک نفر در سال حفظ شود، با توجه به اینکه حدود ۳۰۰۰ بیمارستان در سطح کشور وجود دارد، میتوانیم سالیانه جان ۳۰۰۰ نفر را از مرگ نجات دهیم که دستاوردی بسیار بزرگی خواهد بود.»
وی میافزاید: «از سامانه فراخوان میتوان در زمینه مقابله با شرایط بحرانی نیز استفاده کرد؛ به این معنا که هنگام بروز حوادث غیرمترقبه یا بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، امکان استفاده از این سیستم فراخوانی وجود دارد و میتوان با استفاده از آن اطلاعرسانی سریعتری به امدادگران داشت تا احتمال نجات جان انسانها افزایش پیدا کند.
مزایای رقابتی محصول «پویشگران»
بنیانگذار مجموعه پویشگران درباره ویژگیها و مزایایی که باعث برتری این شرکت نسبت به رقبایش شده است میگوید: «یکی از این مزایا، قیمت پایینی است که محصولات ما نسبت به پروژههای مشابه دارد؛ این ویژگی ناشی از قیمت تمامشده پایینی است که با استفاده از ابزار مناسب و همچنین از طریق برنامهنویسی اختصاصی در ساخت نرمافزارها، موفق به ایجاد آن شدهایم.» فخیمی ادامه میدهد: «قابلیت توسعه سریع که از نامحدود بودن شبکه ما ناشی میشود، از دیگر ویژگیهایی است که ما را از سایر کسبوکارهای مشابه متمایز کرده است؛ برای مثال فرض کنید در سازمانی که ۱۰۰ دستگاه بلندگو در بخشهای مختلفش نصب شده است، نیاز به افزودن ۲۰ بلندگوی دیگر بهوجود آمده باشد؛ چنین شرایطی برای سازمانهایی که از سیستمهای آمپلیفایری استفاده میکنند بسیار دشوار خواهد بود، زیرا آنها متحمل هزینههای مجدد برای تهیه برخی از سختافزارهای مورد نیاز خواهند شد و این نقطه ضعف بزرگی برای توسعه شبکه بهشمار میرود. این در حالی است که در محصولات ما بهدلیل نرمافزاریبودن، میتوان تعداد نامحدودی بلندگو، خط تلفن، کاربر و ... را به سامانه اضافه کرد.»