نمونهاش همین فرشهای دستباف و ظروف میناکاری شده و سفالها و سرامیکهای خوش نقشونگار یا پارچههای سنتی و چرمهای دستدوزی است که از معروفترین صنایع هنری ایران بهحساب میآیند. حتما اشتیاق گردشگران خارجی را با دیدن فرش و دیگر صنایع دستی ایرانی دیدهاید.
مسافرانی که دوست دارند نمونهای از هنر سرزمین ما را برای زینت بخشیدن به فضای خانه، راهی دیار خود کنند.
شرکت خلاق و نوآور «رابین حامی هنر پارس» با توجه به این علاقه جهانی به صنایع دستی ایرانیها سعی کرده است کسبوکاری راهاندازی کند تا در ادامه راه بتواند هنر ایرانی را بیش از پیش به مردم کشورهای دیگر معرفی کند و همزمان زمینه آشنایی مردم کشور خودمان را با هنرمندان این حوزه فراهم آورد. ارائه متفاوت صنایعدستی با استفاده از بستهبندی مخصوص، تهیه محتوای علمی و عرضه محصولات با قیمتی مناسب از اهداف اصلی این مجموعه است. همچنین برندسازی برای هنرمندان حوزه صنایعدستی همراه با معرفی و تبلیغات برای آنها از دیگر فعالیتهای شاخص این شرکت است.
سعید عباسی بنی، مدیرعامل شرکت «رابین حامی هنر پارس» درباره پیشینه تشکیل این مجموعه به جامجم میگوید: «من و خواهرهایم، فاطمه و صبا عباسی در خانوادهای که به شدت به فرهنگ و هنر ایران علاقهمند است متولد شدیم. از کودکی تا به امروز زندگی ما با هنر و صنایع دستی ایرانی در پیوندی نزدیک بوده است. پدر ما مرشد زورخانههای باستانی است و مادرمان در کنار تمام فعالیتهای خود، دستی در هنر قالیبافی داشته است. این موارد باعث شده زمینه علاقهمندی ما به فرهنگ و هنر ایران تقویت شود. اما ایده اصلی راهاندازی چنین کسبوکاری زمانی در ذهنمان شکل گرفت که دیدیم در منطقه ای از کشور خودمان که صنایع دستی میفروشند، آثار هنرمندان هندی به جای صنایع دست ایرانیان عرضه میشود و از آن روز به فکر سروسامان دادن بستری برای معرفی، فروش و صادرکردن صنایع دستی ارزشمند ایران افتادیم و در نهایت مجموعه رابین را با کمک تیم متخصصی که با ما همراه شدند در سال 95 تاسیس کردیم. بدون کمکها و تلاشهای شبانهروزی همکارانمان نمیتوانستیم ایده را اجرایی کنیم و به ثمر برسانیم. رابین اکنون همکار طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است و نشان پیشران ملی را دریافت کرده است.»
شرکت رابین حامی هنر پارس، در حقیقت بستری برای معرفی صنایعدستی اصیل و باکیفیت است تا هنرمندان این حوزه به فرصت بهتری برای عرضه، فروش و توسعه دست یابند.
مخاطبان رابین میتوانند در وبسایت و شبکههای اجتماعی این شرکت، اطلاعات متنوعی را در حوزههای صنایعدستی و هنرهای سنتی، اسطورهشناسی، شاهنامه فردوسی و تاریخ هنر دریافت کنند.
چالش های فعالیت در حوزه صنایع دستی ایران
مدیرعامل این مجموعه میگوید: «فضای کاری ما به گونهای بود که نیاز داشت بحثهای کنترل کیفی، بررسی قیمتها و نوع محصولات را خودمان انجام بدهیم و همین موضوع از ما انرژی زیادی گرفت. در این روال هیچ کمکی از سوی ادارات دولتی مرتبط دریافت نکردیم در حالی که اگر حمایتی از طرف این سازمانها میداشتیم قطعا فرآیند کار خیلی سریعتر و بهتر پیش میرفت.
عباسی بنی میافزاید: «در همهگیری کرونا که خیلی از کسبوکارها دچار مشکل شدند سعی کردیم توان خودمان را افزایش بدهیم و از این فرصت استفاده کنیم تا نیازها و سلایق مختلف کاربران را در فضای مجازی و سایتها بیشتر تامین کنیم. باهمین رویکرد و تلاشی که داشتیم تعداد محصولاتمان را از 1000 به 4000 رساندیم و همکاریمان با فروشنده ها را تا عدد 2000 افزایش دادیم.
یکی از مشکلات عمده در حوزه خرید و فروش صنایع دستی ایران، نبود قیمت مشخص و تعیین شده برای هر کالاست و همین موضوع در فرآیند فروش دشواریهایی ایجاد میکند.
تلاش برای نشان دادن هنر ایرانیان به جهان
مدیرعامل رابین معتقد است: «یکی از ایدههای ما برای ادامه راه شرکت، ورود به بازارهای جهانی است. از آنجا که کشور ما مصرفکننده صنایع دستی به حساب نمیآید و در جایگاه تولیدکننده است باید بتواند به کشورهای دیگر که به هنر و فرهنگ و صنایع دستی ما علاقهمندند این محصولات دستساز را صادر کند. بههمین منظور ما مشغول بررسی بازارهای آمریکا و اروپا هستیم تا بتوانیم بیشتر در بازار بینالمللی فعال شویم.
در سال 98 طی تحقیقاتی که انجام دادیم، با حوله دستباف خراسان آشنا شدیم. این حوله مشابه دستمال یزدی است و با الیاف طبیعی و به شکل موجدار بافته میشود. با کمک همکارانمان و ایدهپردازیهای مختلف سعی کردیم این حوله نخی را که چند صد سال قدمت دارد با رنگبندی مختلف و با طرحهای متنوع بهکمک بافندگان بومی تولید کنیم. این حوله سالها بدون رنگ و با طرحی تکراری تهیه میشد اما با دیدن ظرایف هنری آن و جذابیتهایش سعی کردیم روش ایجاد طرح و تولید آن در رنگهای مختلف را به افراد بومی آموزش دهیم. در نهایت برای همین محصول از هتل های فرانسوی سفارش گرفتیم و بافندگان بومی حدود 700 متر از این حولهها را برای فرانسوی ها بافتند.
عباسی بنی در پایان تصریح میکند: «هدف نهایی ما این است که صنایعدستی اصیل ایرانی به همه ایرانیان و دوستداران هنر و اصالت ایرانی در سراسر جهان شناسانده شود. سعی میکنیم هیچ هنرمند ایرانی گمنام نماند و هیچ اثری بینامونشان عرضه نشود و همواره حامی توسعه برندهای مستقل هنرمندان باشیم.»
وجه تمایز رابین نسبت به رقبا معرفی هنرمند و بسته بندی شکیل
شرکت رابین حامی هنر پارس با بررسی نمونه های مختلف صنایع دستی ایران این نیاز را احساس کرده است که بسیاری از محصولات باید حاوی اطلاعات کاملی از هنر ارائه شده در محصول باشند، آن را معرفی کنند و نام هنرمند را در بر داشته باشند. اگر بروشور و برچسبی برای آگاهیبخشی روی محصولات نصب بشود مخاطب می داند اثر چه کسی را خریده است و این اثر در ایران چه نوع هنری بهحساب میآید و چقدر قدمت دارد.
ارائه محصولات متنوع
تنوع محصولات رابین بسیار زیاد است و قرار است از این هم بیشتر بشود. در حال حاضر فرش، میناکاری چرم و سفال از نمونه صنایع دستی است که اکنون در سایت رابین ارائه میشود.
تولید محتوا در زمینه صنایع دستی
رابین در طول مدت فعالیت خود، سه میلیون و 500 هزار کلمه محتوای فارسی تولید کرده است و در کنار آن محتواهای متنوع و زیادی هم به زبان انگلیسی در سایت ارائه کرده است.
تحویل سریع سفارش های تهران
شرکت رابین سفارش های کاربرانی که در تهران ساکن هستند را در کمتر از دو ساعت به دست آنها میرساند.
راههای ارتباط با شرکت «رابین حامی هنر پارس»
وبسایت:robinava.com
ایمیل: info@robinava.com
اینستاگرام: robinava.art
تلفن: 02166914488 و 09031686952
آدرس: تهران، خیابان جمالزاده شمالی، قبل از تقاطع بلوار کشاورز، کوچه نیلوفر، پلاک 3، طبقه دوم
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد