معاون صدای رسانه ملی از تاثیر رسانه بر سواد حقوقی می‌گوید

رادیو؛ مجری آموزش‌های همگانی حقوقی

رئیس رسانه‌ ملی در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ شورای‌ اسلامی:

رسانه‌ ملی در همه تولیداتش به پیشرفت‌های کشور توجه دارد

دکتر علی‌ عسکری در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ شورای‌ اسلامی اعلام کرد: در همه برنامه‌ها و حتی در خبرها،جلوه‌ای از پیشرفت کشور را می‌بینیم و سعی می‌کنیم رسانه‌ ملی همواره تصویرگر حرکت رو به‌ جلوی کشور باشد.
کد خبر: ۱۳۲۹۲۰۸
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صدا و سیما در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با یادآوری عقب‌ ماندگی‌های کشور در دوران پهلوی و قاجار گفت: کشور ما در زمان رژیم گذشته راهبرد فروش نفت و واردات کالای صنعتی را در دستور کار خود قرار داده بود و از آن زمان سرنوشت ما به همین سیاست گره خورد؛ این‌ که این روزها برخی مردم عادت به مصرف کالای خارجی دارند، به همین علت است. وی افزود: در زمان رژیم طاغوت مصرف‌گرایی را در کشور، تبدیل به فرهنگ کردند و مأموریت‌شان این بود که کشور ما صنعتی و با اصالت نشود و اگر هم قرار است تولید در کشور رخ دهد، یک تولید مونتاژی باشد و صنعت ما اصالت نداشته باشد.

در همه تولیدات رسانه ملی، جلوه پیشرفت کشور را می‌بینیم
دکتر علی‌ عسکری با بیان این‌که پس از انقلاب اسلامی‌ پیشرفت صنعتی آغاز شد، تصریح کرد: امروز با سرعت در حال تغییر و صنعتی شدن هستیم.
وی افزود: روزی که به رسانه‌ملی آمدم به دوستان گفتم این رسانه،توسعه‌ محور و پیشرفت‌ مدار است و از آن زمان سبک و سیاق و حال رسانه را عوض کردیم.
رئیس رسانه‌ ملی با بیان این‌ که در این چند سال بهترین تولیدات رسانه‌ملی به موضوع تولید و صنعت پرداخته‌اند، گفت: در همه برنامه‌ها و حتی در خبرها، جلوه‌ای از پیشرفت کشور به تصویر کشیده می‌شود.
دکتر علی‌ عسکری با اشاره به جنگ روانی دشمن علیه این رسانه و نظام جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: در سال ۹۷ و ایامی‌که دشمنان خواب‌هایی برای کشور دیده بودند، نشان دادیم کشور دارای صنعت است و در حال کار کردن هستیم.
رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این‌که این پیشرفت‌ها باید نشان داده شوند تا مردم بدانند و در جریان امور قرار بگیرند، افزود: زیباترین تصاویر را انتخاب کردیم که این خود امیدآفرینی بسیاری داشت،چرا که یکی از راه‌های مقابله با این توطئه‌ها نشان دادن تولید است.
دکتر علی‌عسکری با اشاره به برنامه‌های رسانه‌ ملی برای بالا بردن انگیزه تولیدکنندگان داخلی گفت: رسانه‌ ملی برنامه‌های متعددی در این زمینه در نظر گرفته‌ است؛ مثلا در برنامه «میدان» افرادی نظیر پرورش‌دهندگان کرم ابریشم یا صیفی‌ کارها و... را که در کارشان موفق بودند، معرفی کردیم که این کار نشان می‌دهد بدون دخالت کشور خارجی هم می‌توان به تولید و فعالیت پرداخت یا در شبکه ایران‌ کالا تولیدکنندگان طی یک رقابت سالم برای یکدیگر رجز می‌خوانند و تولید خود را در معرض دید مردم قرار می‌دهند که خیلی‌ها طی همین فرآیند دیده شده و رشد کرده‌اند، کسانی که از یک تولیدی کوچک آغاز کرده و امروز به جایگاه‌های خوبی رسیده‌اند.

رسانه‌ ملی در بحث تولید داخلی کارهای بسیاری کرده‌ است
رئیس رسانه‌ ملی با بیان این‌که در برنامه‌های این رسانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار کارخانه معرفی شده‌اند، گفت: برای این کارخانه‌ها آنونس تبلیغاتی رایگان ساختیم و با مدیرانشان گفت‌ و گو کردیم، تولیدکنندگانی که به علت محدودیت مالی حتی قادر نبودند در روزنامه یک صفحه تبلیغات کنند.
وی افزود: انصافا رسانه‌ ملی در بحث تولیدات داخلی کارهای بسیاری کرده‌ است، چون اعتقادم دارم ایران باید به یک کشور پیشرفته صنعتی تبدیل شود.
دکتر علی‌ عسکری با اشاره به این‌ که بعد از حکومت صفویه ایران به‌ طور نسبی با افت رو به‌ رو شد، گفت: سوابق تاریخی نشان می‌دهد در زمان قاجار فاجعه بودیم و در زمان پهلوی منحوس بدتر از قاجار. در آن دوران، دنیا اجازه حرکت به ما نمی‌داد و نگه‌ داشته شده بودیم و تمام هدفشان این بود که پنج میلیون بشکه نفت از ما بخرند و کالاهایشان را وارد کشور کنند تا ما فقط مصرف‌کننده باشیم؛ به همین علت هیچ صنعتی در آن دوران در ایران پا نگرفت اما امروز صنعت اصیل در کشورمان در حال شکل گرفتن است، صنعتی با اصالت و ریشه‌دار نظیر فولاد و سیمان که صد در صد ایرانی است.

۲۷ هزار و ۶۰۰ دقیقه برنامه رسانه‌ ملی برای کمک به تولید داخلی
در ادامه این نشست حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما با اشاره به این‌که رسانه‌ ملی با بیش از ۱۶۰ شبکه ملی و فراملی و استانی یک‌ تنه در برابر جنگ رسانه‌ای استکبار ایستاده‌ است، گفت: از ابتدای امسال تا به امروز ۲۷ هزار و ۶۰۰ دقیقه برنامه در زمینه صنعت و معدن در شبکه‌های رادیویی تلویزیونی و استانی در رسانه‌ ملی تولید و پخش‌ شده‌ است. از این میزان حدود ۸۱۰۰ دقیقه برنامه رادیویی، حدود ۶۶۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و ۶۹۶۰ دقیقه نیز در استان‌ها ضبط و پخش شده‌ است. در حوزه خبر نیز ۵۸۲۰ دقیقه برنامه با محوریت تولید و صنعت تولید شده و همه اینها نشان‌ دهنده اهمیت مساله تولید برای رسانه‌ ملی است.

درک درست از مسیر
دکتر علی‌ عسکری با بیان این‌که امروز همه از تولید سخن می‌گویند اما کسی توجهی به تأثیر تبلیغات بر رونق تولیدات ندارد، گفت: تبلیغات، کالای ایرانی را بهتر معرفی می‌کند و جا می‌اندازد و این بحث بسیار مهم است.
وی افزود: من به شما اعلام می‌کنم ایران با سرعت در حال صنعتی شدن است و این پیشرفت امیدآفرین و آینده‌ساز است.
رئیس رسانه‌ ملی با بیان این‌که ایران در آینده به ابر قدرت اقتصادی بدل خواهد شد، از تأثیر تحریم‌ها بر بالا رفتن و پیشرفت تولید در کشور سخن گفت و افزود: دولت‌ها وقتی از طریق نفت پولدار می‌شوند، کارخانه‌ها و تولید را تعطیل می‌کنند؛ مثلا در یک دولت انقلابی ارز را در حد هزار تومان نگه داشتند و هرقدر هشدار دادیم قیمت ارز باید تغییر یابد تا تولید رونق پیدا کند، این کار انجام نشد و کمر بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌ها شکست طوری‌ که هنوز نتوانسته‌اند کمر راست کنند.
وی افزود: اگر روزی ارز در کشور زیاد شود باید نظارت و از تولید حمایت کنیم. راهبردی برای از بین نرفتن تولیدکنندگان بیندیشیم و اجازه واردات کالا را ندهیم.
رئیس رسانه‌ ملی با اشاره به مشکلات حاضر در مسیر تولید گفت: متأسفانه امروز سرمایه‌ها به سمت صنعت نمی‌رود و به سمت حوزه‌های غیر مولدی چون زمین، ارز و سکه و تا حدودی هم خودرو سرازیر می‌شود.
وی با بیان این‌که باید چاره‌ای بیندیشیم تا سرمایه‌های مردم به سمت مولد بودن پیش رود، گفت: رسانه‌ملی می‌تواند از ظرفیت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه استفاده کند و من از معاونت‌های امور استان‌ها و خبر رسانه‌ ملی می‌خواهم از شما اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت کنند تا در برنامه‌ها مسائل و مشکلات را تبیین کنید، زیرا شما با مسائل و مشکلات مستقیم رودررو هستید.
رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به گزارش‌های تحقیقی که در خبر تلویزیون پخش می‌شود، گفت: این روزها رسانه‌ ملی برنامه‌ای با نام «خبرنگاری تحقیقی» دارد که هفته‌ای دو بار پخش می‌شود، مثلا موضوع صادرات سنگ به چین یا صادرات گازوئیل به فلان‌ کشور را بررسی می‌کند. شما با تعیین کردن یک رابط می‌توانید در این زمینه به ما کمک کنید که موضوعات را به ما اطلاع دهید تا دوستان خبرنگار تحقیقی ما بیایند و شما هم شواهد و مستندات خود را عرضه کنید و با همکاری هم به تولید بسته‌های گزارشی برسیم تا بتوانیم مؤثر باشیم و گرهی از مشکلات کشور باز کنیم.
دکتر علی‌عسکری با اشاره به اثرگذاری تبلیغات رسانه‌ ملی در زمینه تولید گفت: خیلی از کارخانه‌ها در حال کار کردن هستند، اما به‌ محض تبلیغ در رسانه‌ملی یک خیزش بلند برای آنها رخ می‌دهد و این نشان‌ دهنده اثر بالای تبلیغ در رسانه‌ ملی است.
دکتر علی‌ عسکری از دو برنامه ویژه رسانه‌ ملی در زمینه تولید که قرار است پخش شود، خبر داد و افزود: رسانه‌ ملی در این زمینه دو برنامه ویژه دارد؛ نخست پرداختن به شرکت‌های دانش‌ بنیان که در شبکه سه پخش خواهد شد و دوم شبکه‌های علم و فناوری که به‌زودی شاهد آنها خواهیم بود. رئیس رسانه‌ ملی سپس توصیه کرد: در زمینه پشتیبانی از تولید، شبکه‌های استانی نیز فعال باشند.
وی با تأکید بر اهمیت کیفیت در تولید گفت: نکته‌ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، کیفیت است، هرچند تاکنون زیاد روی موضوع کیفیت تمرکز نکرده‌ایم، اما اگر کیفیت کالاها بالا برود، صادرات رشد می‌کند؛ پس باید روی تولیدات تمرکز کنیم تا تولیدات در سطح و تراز جهانی باشد، زیرا در این صورت به بلوغ کامل خواهیم رسید.
وی با اشاره به مشکلات تولید کنندگان در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: وجود قوانین بسیار، کار را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند. مناسب نیست یک نفر شش ماه برای گرفتن مجوزی تلاش کند که می‌شود در دو ساعت آن را صادر کرد. قوانینی وجود دارد که مسؤول دولتی می‌تواند با استفاده از آنها مشکلات ارباب‌ رجوع را حل کند، اما متأسفانه برخی افراد با ذهن مریض با استفاده از همین قوانین نمی‌گذارند که کارها جلو برود.
رئیس رسانه‌ ملی با اشاره به موضوع شعار امسال و تأکید رهبر معظم انقلاب بر آن گفت: معتقدم رهبر معظم انقلاب وقتی شعار امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌ زدایی‌ها» نامگذاری کردند، دو دستور حکومتی دادند؛ یکی این‌که اگر کسی از تولیدکننده پشتیبانی نکند، مجرم است و کارش را انجام نداده و دیگر این‌که هم عقلا، هم عرفا و هم قانونا باید کار را راه بیندازیم و موانع را برطرف کنیم، مثلا اگر کسی در گمرک مشکلی دارد مجلس می‌تواند مسؤول را فرا بخواند، از او توضیح بخواهد و در صورت قانع نشدن حتی مسؤولان را متهم و به مراجع ذی‌صلاح معرفی کند. اگر این‌گونه برخورد نکنیم نمی‌توانیم از پیچ‌ و خم‌های دستگاه‌های اجرایی خود به‌ راحتی عبور کنیم، باید به تولید اهمیت بدهیم و از آن پشتیبانی و مانع‌زدایی حداکثری بکنیم که اگر نکنیم کوتاهی کرده‌ایم.
رئیس رسانه‌ ملی با اشاره به دیدگاه مردم در زمینه تولید گفت: مردم عاشق تولید هستند و واقعا دوست ندارند سکه و دلار بخرند و در گوشه‌ای بگذارند تا گران شود. فقط مشکل آنها این است که نمی‌دانند اگر پولشان را در تولید ببرند، چه می‌شود. مردم دوست دارند ببینند پولشان در مسیر چرخه تولید در حال چرخش است و به آنها سود می‌دهد.
دکتر علی‌عسکری با اشاره به اصلاح قانون کار گفت: در قانون کار هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد، زیرا اگر اصلاح نشود به صنعت ضربه می‌زند، مثلا کارخانه‌های کوچک به علت وجود برخی موانع در قانون کار، کارگر جذب نمی‌کنند که می‌توان راه‌هایی برای آن اندیشید، مثل توافقی کردن کار در کارگاه‌های زیر پنج نفر و راه‌های دیگر. خیلی از خانواده‌ها دوست دارند فرزندشان به کار مشغول باشد و حتی حقوق نگیرد، زیرا با کار کردن مشغول است و دوم این‌که کاری یاد می‌گیرد و سیاست قدیمی استاد - شاگردی ما دوباره راه می‌افتد.

نقش ویژه سازمان صدا و سیما در تحولات کشور
در ادامه این نشست، احمد شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه‌ملی با اشاره به اشراف نمایندگان مجلس به نقش رسانه‌ ملی در کشور گفت: نقش سازمان صدا و سیما برای کشور بسیار ویژه است. سازمان صداوسیما حادثه محور است. اتفاقات سال‌های اخیر مثل اتفاقات سال ۹۷، قضیه بنزین، حادثه هواپیمای اوکراینی، شهادت حاج‌ قاسم سلیمانی، سیل‌هایی که در کشور ایجاد شد و ویروس کرونا نشان می‌دهد سازمان صدا و سیما در یک قالب مشخص نمی‌گنجد و از این نظر باید توجه بیشتری به لحاظ مالی به آن شود.
وی با اشاره به افزایش اندک بودجه سالانه صدا و سیما گفت: اتفاقات رسانه‌ ملی اصلا قابل پیش‌بینی نیست، مثلا در دوران شیوع کرونا بسیاری از کارها تعطیل شد اما کار رسانه‌ ملی نه‌ تنها تعطیل نشد، بلکه در اخبار و همچنین تولیدات دیگر چندبرابر شد. ما به دلیل این‌که مردم در خانه بنشینند و سرگرم باشند، فعالیت‌مان را دوچندان کردیم، درحالی‌که این شرایط در بودجه اصلا دیده نشده بود.
در ادامه این نشست صمیمی علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ ملی هم ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم گفت: امروز در دنیا جنگ رسانه‌ها و جنگ کلمات است، جنگ غلبه کلمه‌ها بر یکدیگر. ریاست رسانه‌ ملی همیشه توصیه می‌کنند نگاه به وقایع باید واقع‌بینانه باشد، یعنی نقاط ضعف را دقیق بررسی کنیم و از این نقاط ضعف به‌عنوان نقطه آغازین برنامه‌ریزی استفاده کنیم. نقاط قوت نیز باید نشان داده شوند، زیرا ایران یک طرف ایستاده و یک دنیا علیه ما در مقابل ما ایستاده‌است. ما باید برای نقاط ضعف راهکار پیشنهاد کنیم.

حمایت از بنگاه‌های کوچک؛ راهبرد شبکه ایران‌ کالا
اردشیر زابلی‌زاده، رئیس شبکه ایران‌کالا هم در این نشست با اشاره به اهمیت بحث تولید گفت: دکتر علی‌عسکری سال ۹۵ دستور راه‌ اندازی شبکه ایران‌ کالا را صادر کرد تا از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت شود. راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی هزینه بسیار سنگینی دارد، اما دکتر علی‌عسکری گفت با توجه به دغدغه‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب نسبت به تولید و صنعت و معدن ضرورت دارد که شبکه این‌چنین راه‌اندازی شود. زابلی‌زاده با اشاره به راه‌اندازی شبکه ایران کالا گفت: در آن زمان هیچ‌کدام از بنگاه‌های تولیدی توان پرداخت برای ساخت تبلیغات نداشتند، پس ما باید رایگان برای آنها تبلیغات می‌کردیم و ما نیز به کمک تولیدکنندگان شتافتیم. کار بسیار بزرگی بود. از سال ۹۵ تاکنون با توجه به شعارهای اقتصادی سال‌ها به کمک تولیدکنندگان رفته‌ایم. ما سال ۹۵ تعداد ۳۲۷۵ بنگاه را پوشش تلویزیونی دادیم. هدف این بود که هرسال ۵۰۰۰ بنگاه را پوشش دهیم، در سال ۹۷ تعداد ۴۷۳۹ بنگاه، سال ۹۸ این تعداد به ۷۲۰۸ بنگاه بالغ شد و سال ۹۹ به عدد بسیار خوب ۱۰هزار و ۱۶ بنگاه رسیدیم.
در ادامه این نشست هم نمایندگان مردم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به بیان دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود درباره عملکرد رسانه‌ ملی در حوزه تولید و صنعت پرداختند. عزت‌ا... اکبری تالارپشتی، رئیس‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر رسانه‌ ملی و این کمیسیون با هم تعامل داشته باشند به نفع تولید، صنعت و معدن کشور خواهد بود. اگر مردم و بخش خصوصی وارد صحنه شوند، تحریم بی‌معنا می‌شود. این فرهنگ‌سازی و ورود مردم به صحنه به عهده رسانه‌ ملی است.
دیگر اعضای کمیسیون هم در این نشست بر نقش اصلی رسانه‌ملی در اعتمادسازی برای مردم و امیدآفرینی، مطالبه‌گری، رقابت با غول‌های رسانه‌ای دنیا، امکان کمک این کمیسیون به تغذیه اطلاعاتی برای تولید برنامه‌های روشنگرانه، طراحی سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان و همچنین تولید آثار نمایشی برای تقویت تولید تأکید و در همین حال از مجاهدت‌های رسانه‌ملی در ماه‌های اخیر قدردانی کردند.

رسانه‌ملی سالانه ۳۷۰۰ تولید کننده را حمایت می‌کند
عباس مهدوی مهر، مدیرکل بازرگانی رسانه‌ملی هم در این نشست گفت: از سال ۹۶ تاکنون بر اساس دستور رئیس رسانه‌ ملی برای تمامی تولیدکنندگان کشور به میزان حقوق و مزایایی که پرداخت می‌کنند تا سقف ۲۰میلیارد تومان قراردادهای تبلیغاتی صددرصد رایگان منعقد می‌شود و بخش زیادی از همین تبلیغاتی که این روزها پخش می‌شود، آن‌هم بدون هیچ‌گونه آرم و علامت، خود یک نوع حمایت از تولید داخل است که این بودجه هرساله در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به تسهیلات ویژه رسانه‌ ملی برای تولیدکنندگان گفت: به همه صادرکنندگان نمونه کشوری علاوه بر امتیازات، تبلیغات رایگان اعطا می‌شود و انتظار داریم به کمک مجلس بتوانیم به برندسازی و به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک کنیم.
مهدوی مهر با بیان این‌که در حوزه بازرگانی می‌کوشیم تولیدکنندگان از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند، گفت: رسانه‌ ملی سالانه ۳۷۰۰ تولیدکننده را حمایت می‌کند و قراردادهای کاملا رایگان با آنها می‌بندد.
 
 
گروه رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سهم پزشکان سهمیه‌ای

ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور در گفت‌وگوی «جام‌جم»‌با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت

سهم پزشکان سهمیه‌ای

نیازمندی ها