به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، خودرو به عنوان یک وسیله مکانیکی، دارای صدها قطعه ریز و درشت است که هر یک از این قطعات، وظیفه خاصی در به حرکت درآوردن وسیله نقلیه یا فراهمکردن آسایش و ایمنی سرنشینان آن دارد.
بنابراین، شناخت قطعات خودرو، عملکرد و نشانههای خرابی آنها کمک بسیاری به شما در نگهداری درست از وسیله نقلیه خواهد کرد. آشنایی با آنها، شما را تا حدودی تعمیرکار خودروی خود میکند و زبان آن را بهتر متوجه شوید.
کمپرسور کولر اگر کولر خودروی شما به درستی کار نمیکند، در نخستین قدم باید مدار آن را بررسی کنید تا از وجود داشتن یا نداشتن نشتی در آن مطلع شوید؛ در صورتی که هیچ نشتی در مدار وجود نداشته باشد، در قدم بعدی باید سراغ کمپرسور آن بروید.
یکی از اساسیترین ایراداتی که سیستم خنککننده خودرو با آن روبرو میشود، مربوط به کمپرسور است. این قطعه، شامل یک کلاچ است که متناسب با نیاز کولر، موجب فعالیت کمپرسور یا غیر فعال شدن آن میشود. بنابراین، در صورتی که کلاچ به درستی کار نکند یا هر یک از قطعات آن، دچار مشکلات جدی شود، کمپرسور دچار افت فشار میشود و در نهایت، کولر دیگر کار نخواهد کرد.
پلوس پلوس، یکی از مهمترین قطعات خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از سمت دیفرانسیل به چرخها را برعهده دارد. رایجترین ایراد در پلوس، مربوط به پارگی گردگیرهای موجود در آن است. گردگیر، قطعهای به شکل قیف در انتهای پلوس است که مانع برخورد عوامل آلاینده، مانند گرد و خاک با سر پلوس میشود. بهطور طبیعی، پارهشدن گردگیرها موجب آلودگی قطعه و در نهایت، خرابی آن میشود.
توصیه میشود با هر بار مراجعه برای سرویس خودرو، از تعمیرکار بخواهید تا حتما وضعیت گردگیر و سر پلوس را کنترل و در صورت نیاز، نسبت به تعویض آن اقدام کند.
توجه داشته باشید که شنیدن صدای تق تق، هنگام دور زدن با انواع وسیله نقلیه، حکایت از خرابی پلوس دارد. برای اطمینان از اینکه کدام سر پلوس دچار ایراد شده است، فرمان را تا آخر به هر دو سمت بچرخانید؛ اگر در هر سمت یا هر دو طرف، صدای تق تق شنیدید، سر پلوس در آن سمت، خراب شده است.
منبع اگزوز شاید بسیاری فکر کنند که منبع اگزوز، تنها برای خروج دود موجود در خودرو کاربرد دارد؛ اما مهمترین وظیفه این قطعه، کاهش صدای بسیار بلند تولید شده در موتور است. توجه داشته باشید که گاه جوشکاری نادرست و آببندی نکردن آن، موجب خروج صدا از خودرو و صدای نامناسب شنیدن است.
ترموستات ترموستات به عنوان یکی از مهمترین قطعات خودرو شناخته میشود که درست کار نکردن آن، آسیب جدی به موتور میزند. وظیفه انتقال و به جریان انداختن مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور، بر عهده ترموستات است؛ زمانی که پیشرانه سرد باشد، این قطعه به گرمکردن آن کمک میکند و گرم بودن موتور، موجب سرد شدن آن میشود.
این قطعه، دمای پیشرانه را در حالت تعادل قرار میدهد. بنابراین در صورت افزایش دمای موتور، باید ترموستات را بررسی کنید.
نکته: برخی از ترموستاتهای استفاده شده در خودروهای مجهزتر، برقی هستند.
سلکتور تعویض دنده سلکتور، وظیفه انتقال وضعیت درخواستی راننده (تعویض دنده) به جعبه گیربکس را برعهده دارد.
درست است که با اتومات (خودکار) شدن دندهها در خودروهای جدید، دیگر نیاز به تعویض دنده از سوی راننده نیست؛ اما برای اینکه راننده حق انتخاب داشته باشد، بیشتر سلکتورهای امروز برای هر دو حالت دستی و خودکار، تنظیم شدهاند. سلکتورها از راه کابل یا بهصورت الکترونیکی با جعبه دنده در ارتباط هستند.
سیبک فرمان سیبک، وظیفه انتقال حرکات سیستم فرمان به چرخهای جلو را برعهده دارد. اگر هنگام رانندگی با رسیدن به دستاندازها از خودرو صدای غیر عادی و عجیب شنیده شد، احتمالا سیبک فرمان دچار مشکل شده است. بنابراین، برای کنترل این قطعه باید به مکانیک مراجعه کنید.
کالیپر ترمز کالیپر، یکی از مهمترین قطعات خودرو در سیستم ترمز است. این قطعه هنگام ترمزگیری، لنتهای ترمز را بر روی دیسک سوار میکند و سپس، موجب کاهش سرعت و در نهایت، توقف خودرو میشود. نشت روغن ترمز از کالیپر، ایراد بسیار خطرناکی است که گاه موجب از کار افتادن کل سیستم ترمز میشود. از طرف دیگر، وجود هرگونه ایراد در کالیپر، به مرور زمان باعث ساییدگی لنتها میشود.
استارتر زمانی که کلید استارت را فشار میدهید، الکتروموتور استارتر فعال و در نهایت، پیشرانه روشن میشود. در صورتیکه خودروی شما استارت نخورد، به احتمال قوی، استارتر سوخته است و نیاز به تعویض دارد.
توجه داشته باشید این قطعه بسیار گران است. بنابراین، در نگهداری آن بیشتر دقت کنید.
حسگر دمای آب حسگر دمای آب، یکی از قطعات ارزان، اما مهم خودرو است. این قطعه، وظیفه نمایش دمای آب خودرو به راننده و ECU (رایانه خودرو) را بر عهده دارد. خرابی در این سنسور، موجب میشود که خودرو در زمانی که گرم شده است، همانند حالت سرد، سوختپاشی داشته باشد یا به اشتباه، رایانه خودرو (ECU) پیشرانه سرد را گرم تشخیص دهد و در نهایت، به خودرو آسیب بزند.