به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سردار حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با موضوع تحلیل وضعیت ترافیکی در ۶ ماهه دوم سال ١۴٠٠ و تحلیل تصادفات پایتخت و اقدامات و طرحهای ترافیکی پیش رو در سال جاری صبح امروز برگزار شد.
سردار محمد حسین حمیدی طی سخنانی اظهار کرد: دیروز جلسهای با اعضای کمیسیون محیط زیست مجلس داشتیم که سازمانهای مختلفی نیز در این جلسه حضور داشتند.
وی با اشاره به اینکه برابر اعلام بانک جهانی، سالیانه در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا، ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست میدهند، گفت: جزء آلودهترین شهرهای جهان هستیم و قانونی برای بهبود هوای تهران در دهههای گذشته وضع شده و اقدامات متعددی صورت گرفته است، اما این اقدامات کافی نیست.
سردار حمیدی تصریح کرد: بخشی از قوانین ما نیاز به بازنگری دارد. خود قوانین هوای پاک باید مجددا بازنگری و اقدامات لازم برای موظف کردن سازمانها به انجام تکالیفشان در این زمینه انجام شود.
وی افزود: برخی از سازمانها نتوانستند تکالیف و وظایف خود را به خوبی انجام دهند و ظاهرا از عهده انجام این وظایف بر نمیآیند. بخش عمده آلودگی هوا به حمل و نقل عمومی مرتبط است و در حال حاضر این بخش وضعیت کاملا فرسوده و ناکارآمدی دارد و به لحاظ تعداد هم کمبود دارد. عمر وسایل حمل و نقل عمومی چه تاکسیها و چه اتوبوسها فرسوده شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: وسایل حمل نقل خصوصی به ویژه موتورسیکلتها نیز بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص میدهند.
وی با بیان اینکه هر موتورسیکلت سه برابر وسیله نقلیه سواری آلودگی ایجاد میکند، گفت: در تهران حدود ۴ میلیون موتورسیکلت داریم که در ایام کرونایی ترددشان نسبت به گذشته بیشتر شده و میزان آلایندگی را افزایش داده اند.
سردار حمیدی اظهار کرد: باید بحث کیفیت ساخت، معاینه فنی، نحوه نظارت و ساخت این موتورها و استفاده از سامانهها و سیستمهای این حوزهها، مد نظر قرار بگیرند که در جلسه روز گذشته در مجلس مطرح شد.
وی افزود: باید این موتورسیکلتها را به موتورهای برقی تبدیل کنیم که این امر نیز نیازمند بودجه وتمهیدات ویژهای است. نباید منتظر این باشیم و بگوییم که خدایا باد بیاید تا در تهران آلودگی نداشته باشیم، در این صورت وظیفه ما مسئولان چیست؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت: ساخت و سازهایی که در سطح شهر تهران انجام میشود و وسایل نقلیهای که در حوزه صنعت با استانداردهای پایین تولید میشوند، میتوانند در امر ترافیک اثرگذار باشند.
وی افزود: پلیس باید مکانیزمی را در اختیار داشته باشد تا بتواند به صورت سیستمی بحث معاینه فنی را بررسی و کنترل کند و از رفتارهای سنتی خود فاصله بگیرد؛ لذا ۸ میلیون موتورسکیلت را با عامل انسانی نمیتوان کنترل کرد.