در برخی روایات، شب های قدر را شب ۲۱و ۲۳ماه رمضان معرفی کردهاند و در برخی دیگر یعنی در باب ۶۸، شبهای قدر را شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان دانستهاند. در سوره قدر نیز آمده است که نویسندگان اعمال ما و ملائکه در این شب است و از آسمان به زمین میآیند. همچنین تمام وقایعی که در سال قرار است اتفاق بیفتد، به امر و مشیت الهی نوشته میشود و هر چه را بخواهد حق تعالی مقدم و هر چه را بخواهد نیز به تاخیر میاندازد یا محو یا هر چه را بخواهد نیز ثابت میکند. بنابراین امالکتاب در پیشگاه حق تعالی است.
ابابصیر از امام صادق(ع) روایت نقل میکند که کتاب آسمانی تورات در ششم ماه مبارک رمضان نازل شده، کتاب آسمانی انجیل در شب دوازدهم ماه رمضان نازل شده، کتاب آسمانی زبور در هجدهم ماهرمضان و کتاب آسمانی قرآن نیز در شب قدر نازل شده است. این موضوع اهمیت شب قدر را نشان میدهد. عمل صالح در ماه مبارک رمضان ثوابش مضاعف است و در شب قدر ثوابش برای مومنین بیشتر است. اعمالی مانند تحصیل علم، کسب معارف قرآن و روایات را در این شب سفارش کردهاند.
در شب قدر، سرنوشت انسانها مقدر میشود و عمده روایات دراینباره نیز روایات صحیحی است. روایات در این باره سند معتبری دارند. لذا در اعتبار روایات در مشخص شدن سرنوشت و تقدیرات افراد در شب قدر تردیدی نیست.
اگر کسی در شب قدر بنا به دلایلی نتواند شب زندهداری کند و این فرصت معنوی را از دست بدهد، باز هم در شب قدر اعمالش مقدر میشود و فرقی نمیکند انسان شب زنده داری کند یا نکند. اما شب زنده داری کردن تقاضای از خداوند است و از خدا خواستن است تا خداوند خیرات را برای انسان مقدر کند و توفیق تقربالیا... برای انسان حاصل شود.
همچنین شب زندهداری در این شب، زمینه اعمال نیک در طول سال خواهد شد و توفیق به عبادت خداوند و خدمت به خلق او و فضائل نصیب فرد شود.
پس این کاملا بستگی به درخواستی دارد که مومنین در این شب از خداوند دارند و خداوند بنا به درخواست آنها سرنوشتشان را معین میکند. این مسأله هم منافاتی با عدالت الهی ندارد.
ممکن است انسان در طول سال مشغول تحصیل علم باشد و حالا در یک شب فرصتی برای تحصیل نزد یک استاد برجسته نصیب او شده است و اگر نرود محروم خواهد شد.
چه بسا خداوند سبحان براساس سایر شبهایی که کار خیر انجام داده است، در سرنوشت یک سال دیگرش نیز خیرات برای او مقدر کند اما به هرحال شب خاصی است و انسان باید تلاش کند آن را از دست ندهد. اگر عذری دارد میتواند ابتدای شب استراحت کند تا در نیمهشب با خداوند گفتوگو و مناجات کند.
عبدالحسین خسروپناه - رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران / روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد