در چهرهاش پدر ژپتویی جوان هم میدیدیم که در کارگاه نجاریاش، عروسکهای چوبی خلق میکرد. کامبیز صمیمی مفخم، برای سینما و تلویزیون ما دست کمی از آفرینندگی پدر ژپتو نداشت و به عروسکهای زیادی هستی و موجودیت بخشید. البته عروسکهایش از جنس چوبی پینوکیو نبودند و پوست و استخوانشان پارچهای و اسفنجی بود اما در تداعی زندگی و حس و حال آدمیزادی، به اندازه پینوکیو ملموس و باورپذیر بودند و بهخوبی خیالبافی جهان کودکانه ما را قلقلک میدادند.
عشق صمیمیمفخم به کودکان و انس و الفتش با عروسکها، از بخت خوش ما بچههای دهه۶۰ بود. او بهعنوان هنرمندی همهفن حریف در این زمینه و مهارت در طراحی عروسک، عروسکسازی، عروسکگردانی، صداپیشگی، طراحی صحنه و لباس و کارگردانی، یادگاریهای ارزشمندی از خود بهجا گذاشت؛ از گویندگی و سرپرستیاش در کارگاه عروسکی مدرسه موشها و شهر موشها و خلق آن عروسکهای بامزه و خاطرهساز تا طراحی صحنه و لباس در فیلمهای گلنار، دزد عروسکها، الوالو من جوجوام، پاتال و آرزوهای کوچک - که اینجا علاوهبر طراحی صحنه و لباس، طراح عروسک و بازیگر عروسکی هم بود - و کارگردانی مجموعه تلویزیونی عروسکی السون و ولسون که نقش منفیاش دوندون، با آن چهره مخوف و وسوسههای شیطانیاش برای خوردن شیرینی و شکلات، قابلیت این را داشت که کنار هانیبال لکترز، جوکر شوالیه تاریکی، جک تورنس درخشش و گالوم ارباب حلقهها قرار بگیرد! صمیمیمفخم که از پایهگذاران و مدیران مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضو مؤسس یونیما ایران (مبارک یونیما) و مدرس دانشگاه بود، خیلی زود در ۴۵ سالگی از دنیا رفت و مهربانیاش را از کودکان نسلهای بعد دریغ کرد. اینجا و به مناسبت زادروز این هنرمند فقید و دوستداشتنی، صحنههای آغازین فیلم محبوب و خاطرهانگیز شهر موشها را برایتان انتخاب کردهایم، جایی که معلم مشغول آموزش جدولضرب به کپل و دیگر دانشآموزان بازیگوش کلاس است؛ بچهموشهای عزیزی که در جواب دو پنجتای معلم میگویند: «برپا»!
علی رستگار - فرهنگ و هنر روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد