به گزارش جام جم آنلاین، علی محمودیان مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین، سیانجی و خدمات وابسته در همایش سوختهای جایگزین، سیانجی و خدمات وابسته گفت: اجرای طرح سی ان جی در مجموع 45 میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفه جویی مستقیم 140 میلیون دلاری منجر شده است.
محمودیان با بیان اینکه از سال 1398 و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد در خصوص تبدیل رایگان یک میلیون و دویست و شش هزار خودروی عمومی به دوگانه سوز وضع صنعت سی ان جی متحول شد، افزود: از همان موقع صنعت 20 ساله سیانجی مجددا رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.
وی با بیان اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال 1399 تمام کارخانههای تولید مخازن و کیتهای سیانجی شروع به فعالیت کردند و کارگاههای تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند، افزود: این صنعت زمینهساز اشتغالزایی بیش از 50 هزار نفر در بیش از 2500 جایگاه و کارخانه تولید مخازن سیانجی و کیت و همچنین بیش از هزار مرکز خدمات خودروهای گازسوز (کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است و در واقع در گام دوم توسعه صنعت سیانجی پس از وقفهای، مجددا از سال 1398 و با مصوبه شورای اقتصاد دوباره آغاز شد.
به گفته وی، این طرح تاکنون حدود 90 میلیون دلار هزینه دربرداشته و بیش از 140 میلیون دلار صرفهجویی مستقیم ناشی از جایگزینی سوخت سی ان جی به جای بنزین را برجای گذاشته و با توجه به گستردگی این صنعت در تمام ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است.
محمودیان ادامه داد: از سویی اجرای کامل طرح با توجه به جامعه هدف اصلی آن که وانتهای عمومی و تاکسیها بوده است، میتوانست باعث جایگزینی بیش از 12 میلیون لیتر بنزین با سیانجی به طور روزانه شود که برابر تولید بنزین در 5 پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است.
وی تصریح کرد: علاوه بر تمام مزایای مستقیم فوق با وجود این طرح دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومی را در کارگروه اجرایی بند 8 کم کرده که همگی به پشتوانه این طرح بوده و طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفه جویی غیرمستقیم آن بسیار بیشتر از صرفه جویی مستقیم طرح است که آمار دقیق آن را میتوان از وزارت نفت دریافت کرد.
مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین تاکید کرد: با وجود این مزیتها، طرح در 9 ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و عملا متوقف شده که ضرر و زیان زیادی برای کشور به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای این طرح همانند آغاز به کار آن، اکنون میبایست حدود 500 هزار خودرو تبدیل شده بود، اظهار کرد: این امر میتوانست به صرفه جویی روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین منجر و باعث جلوگیری از واردات بنزین در شرایط خطیر تحریمهای کنونی شود، اما متاسفانه تبدیل خودروهای به گاز سوز در حدود 200 هزار خودرو باقی مانده است.
محمودیان افزود: در واقع عدم اجرای طرح در ماههای اخیر علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آمادهسازی برای 300 هزار لوله، مخزن و کیت قطعات گازسوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث به هم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، به جای استفاده از این فرصت بینظیر ملی برای صرفه جویی بنزین و صادرات آن و در نتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریم ظالمانه، فرصتسوزی کرده و با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.
این مقام مسئول عنوان کرد: با یک حساب کتاب ساده می توان متوجه شد که در صورت واردات روزانه 6 میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت میبایست سالانه حدود 2 میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود.
علی محمودیان بیان کرد؛ بر اساس مصوبه هیئت وزیران از خرداد سال 1398 به ازای هر متر مکعب سیانجی که مالکان خودروهای گازسوز، گاز سیانجی زدهاند 392 ریال جمع آوری شده است، که مجموع این مبالغ تا به امروز بالغ بر 1000 میلیارد تومان است که مقرر بود این مبلغ برای ایمنسازی و کمک هزینه مالکان خودروهای گازسوز جهت دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود. این 1000 میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گازسوز هستند. چرا سازوکار این مهم توسط وزارت نفت و صمت اجرا نمیشود؟
وی در بخش دیگر صحبتهای خود از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباره احداث 700 جایگاه سیانجی و توان داخلی برای اجرای این طرح که میتوانست از صرفهجویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن استفاده کرد انتقاد کرده و توجه دولت به این مصوبه را که میتواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی گردد، خواستار شد.
محمودیان ضمن هشدار در خصوص وضعیت نگرانکننده موانع ایجاد شده در 9 ماهه گذشته، که کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس جمهور محترم به منظور حمایت از اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانشبنیان و اشتغالزا را خواستار شد.
منبع: فارس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد