مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه به شماره 2610 مورخ 25/11/1400 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس(معنوی)ملی کشور ثبت شد.
مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه به شماره 2610 مورخ 25/11/1400 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس(معنوی)ملی کشور ثبت شد.
کد خبر: ۱۳۷۵۴۶۹
 خراسان رضوی - جام جم آنلاین - سید جواد موسوی  با اعلام این خبر افزود: تعزیه‎خوانی یا آنچه بیشتر در خراسان متداول‎تر است، شبیه‎خوانی از مهم‎ترین اجزای عزاداری سنتی عاشورایی بخش قابل توجه‎ای از مناطق خراسان است.مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد:  با وجود همه تغییرات اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از نقاط استان این پیوند هنوز به صورت معناداری حفظ شده است.
او تصریح کرد: اهمیت عنصر تعزیه در نظامِ آیینی عاشورایی مردم خراسان به حدی بوده است که حول برگزاری آن در روستاهای همجوار یک دیگر  نوعی از شبکه‎های آیینی شکل می‎گرفته است. بدین ترتیب گروه‎ی از روستاها که سنتِ شبیه‎خوانی در آن‎ها وجود نداشته به نزدیک‎ترین روستای در مجاورت خود که در این زمینه از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده، مراجعه‎ می‎کرده‎اند.
موسوی اظهار کرد: این شبکه‎ها فارغ از کارکردهای آیینی و ارزشی‌شان کارکردهای قابل ملاحظه‎ای در حوزۀ اجتماعی، اقتصادی و غیره در سطح مناطقِ استان دارد. به عبارتی دیگر این گروه از فعالیت‎های مشترک آیینی می‎تواند در کاهش تعارضات و افزایش هم‎گرایی محلی مؤثر باشد.
همچنین محمود طغرایی مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این باره گفت: یکی از این سنت‎های عزاداری شبکه‎ای در شهرستان فیروزه در مناطقِ غربی آن در روستای مرزان تا امروز پایداری خود را حفظ کرده است.
طغرایی تصریح کرد: وجود برخی ویژگی‎های کمتر شناخته شده در برخی از اجزای عزاداری  در روستای مرزان شهرستان فیروزه بویژه مرحلۀ علم سلام آن را از سنت‎های مشابه متمایز می‎سازد.
او گفت: این آیین از پایداری مطلوبی برخوردار است و مردم محل در اجرای آن خود را مقید می‎دانند. 
مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: با این حال در معرض تحریف قرار داشتن، امکانِ کاسته شدن از اصالت‎های فرهنگی آن وجود دارد، به‌ویژه که بخش مهمی از این مراسم مبتنی بر حرکات، الحانِ خاص و اشعارِ شفاهی است. 
او افزود: در روستای مرزان روز عاشورا به ترتیب زمانی آیین‎های نخل‎آرایی، حسن حسین، علم خبری، نخل‎گردانی و تعزیه‎خوانی صورت می‎پذیرد. نخل‎آرایی به عنوان اولین عنصری آیینی در ساعاتِ ابتدایی صبح عاشورا آغاز می‌شود.
طغرایی گفت: کارِ نخل‎آرایی در محلی در مجاورت میدان قتلگاه انجام می‌شود، امروز دو نخل در روستا آراسته می‎شود، البته دو نخله بودن روستا امر متأخری است و ریشۀ چندانی ندارد.
طغرایی اظهار کرد: با پایان یافتن کارِ نخل آرایی، آیین حسن حسین در محل مسجد روستا آغاز می‌شود، در مرزان نوع خاصی از حسن و حسین از حیث اجرا و اشعار وجود دارد که ارزش فرهنگی مراسم روز عاشورای آن را افزایش می‎دهد. چنانکه پیش از این نیز اشاره شد، دستکم چهار روستا از خلال آیینِ علم خبری در مراسمِ روز عاشورای مرزان مشارکت می‎کنند.  روستای رباطی، گرماب شازده، فهنه و کلات زینال  از جمله این روستاها هستند.
مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: روستای مرزان دارای دو هیئت سینه‎زنی و هیئت زنجیرزنی است که کارِ علم خبری توسط این دو هیئت روستا انجام می‎پذیرد.  بعد از حسن حسین هیئتِ سینه‎زنی به سمت ورودی غربی روستا جهت استقبال از عزادارانِ روستاهای رباطی، گرماب شازده حرکت می‎کند.  طغرایی ادامه داد: هیئت زنجیرزنی نیز به سمت ورودی شرقی روستا برای استقبال از عزادارانِ روستاهای فهنه، کلات زینال حرکت می‎کند، البته این‌که هیئت سینه‎زنی در ورودی غربی و هیئتِ زنجیرزنی در ورودی شرقی روستا مستقر شود، امری  قطعی و همیشگی نیست و هر سال قابل تغییر است.
او گفت: بعد از آن‌که در ورودی روستا هیئتِ میزبان و میهمان با یکدیگر مواجه شدند، اشعار مختصری میان ایشان رد و بدل می‌شود. نکته بسیار جالب که کمتر در نقطه‎ای از استان مشاهده شده است، تعویض علم‎ها میان دو هیئت است. بعد از تعویض علم، عزاداران دو روستا به دیده بوسی و علم بوسی مشغول می‌شوند.
ظغرای تصریح کرد: در نهایت هئیتِ مهمان به سوی محل استقرارِ نخلِ مرزان در مجاورتِ میدان  قتلگاه  حرکت می‎کند.  هئیتِ مهمان  پس از رسیدن به محلِ استقرار نخل یکبار  به دور نخل می‎چرخند و در گوشه‎ای از محل مذکور مستقر شده، منتظر هیئت‎های دیگر و ادامه روند عزاداری می‎شوند.
او تصریح کرد: هیئت‎های میزبان با تمام هیئت‎های مهمان اعمال استقبالی فوق را انجام می‎دهند، بعد از رسیدن تمام مهمانان و انجام تشریفات لازم هیئت‎های دوگانۀ مرزان به سمت نخل حرکت می‎کنند، با رسیدن هیئت‎های دوگانۀ روستا به محل استقرار نخل و یک دور چرخیدن دور آن نخل به سمت قتلگاه که مکان برگزاری تعزیه است، منتقل می‎شود. از گذشته تا امروز مدیریت حمل نخل و به عبارتی نخل‎گردانی با هیئتِ سینه‎زنی مرزان است. نخل سه مرتب دور میدانِ قتلگاه می‎چرخد و سینه‎زنان پشت سر آن با شور بسیار اشعاری را خوانده بر سینه و سر می‎زنند. سپس نخل و سینه‎زنان به گوشه‎ای از میدان می‎روند و فرصت را  یک به یک هیئت‎های مهمان می‎دهند تا وارد قتلگاه شوند. 
او ادامه داد: هر یک از هیئت‎ها در حدود پنچ الی ده دقیقه  در میدان قتلگاه به نوحه‎خوانی می‎پردازد و سپس به حاشیۀ میدان رفته و جای خود را به هیئت دیگر می‎دهد.
طغرایی گفت: آخرین گروه که وارد میدان  می‌شود، هیئت زنجیرزنانِ مرزان است که برای دقایقی به زنجیرزنی و نوحه‎خوانی می‎پردازد، با این ترتیب چنان‌که گذشت، اولین و آخر گروه‎ای که وارد میدان  می‎شوند، مرزانی‎ها هستند. 
مدیر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: این بخش از مراسمِ روز عاشورای مرزان یکی از نقاط اوجِ اجرایی و عاطفی آن است. انتقال نخل از محلی در مجاورت میدان ، مهم و نمادین به نظر می‎رسد. گویی با انتقال نخل  توسط آحاد عزاداران به قتلگاه ،میدان قتلگاه رسمیت خود بدست می‎آورد و به مثابه صحنه‎ای از مصائب امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا و میدان قتلگاه عاشورا برای مخاطبان به تصویر می‎کشد، بدین ترتیب کارِ تعزیه‎خوانی که به نظر می‎رسد رسالتِ مذکور را بر عهده دارد، آغاز می‎شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

صدای «مرجان» باید شنیده شود

گفت‌و‌گو با میلاد بنی‌طبا، کارگردان فیلم سینمایی «مرجان» پیرامون دغدغه‌های ساخت و چالش‌های اکران یک فیلم اجتماعی

صدای «مرجان» باید شنیده شود

نیازمندی ها