این موضوع مختص به انسان عصر حاضر نیست. تاریخ نشان میدهد که در هر دورهای از تاریخ زنان و مردان برای زیباتر شدن بر اساس زمان و مکان وسایلی را استفاده میکردند.
در دین مبین اسلام نیز به بحث زیبایی اشاره شده و زیبایی به معنی آراستگی، پاکی دین، پاکیزگی و زیبایی ظاهر اشاره میکند.نکته قابل تامل این است که مصرف لوازم ارایشی در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است و حتی در این زمینه رکورد داریم. در کشور ما سن استفاده از لوازم آرایشی هم کاهش پیدا کرده و امروزه اگر دختر ۱۴سالهای را دیدیم که با آرایش در خیابان حاضر میشود، زیاد تعجب نمیکنیم.
این در حالی است که در کشورهای پیشرفته و اروپایی مصرف مواد آرایشی بیشتر در میان زنان سالخورده رایج است و این تفاوت سبب شده است ایران به بازار مهمی برای مصرف لوازم آرایشی با انواع برندها و شرکتها در بیاید. ریشه این ماجرا را باید در اعتماد به نفس افراد،تربیت خانوادگی و رواج ظاهر بینی،تجملگرایی و تغییر نگاه جامعه ردیابی کرد.
بسیاری دیگر از کارشناسان و روانشناسان معتقدند، وقتی ارزشهای انسانی در ضمیر فرد نهادینه شود و وقتی به این نتیجه برسد که مدام در حال تایید مثبت گرفتن از دیگران نباشد و از سوی دیگر برخی از خصوصیات اخلاقی بسیار پر اهمیتتر از داشتن زیبایی ظاهر است؛ کمکم اهمیت به ظاهر زیبا در مقابل چشمش رنگ میبازد.
در واقع هر کدام از ما باید یاد بگیریم که در درجه نخست از خودمان رضایت داشته باشیم و این رضایت از خود هیچگاه با مصرف لوازم آرایشی و ظاهرهای زیبا بهدست نمیآید.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد