نگاهی به مجموعه «عشق گمشده» که از آی‌فیلم پخش می‌شود

حکایت تقابل ۲ نسل

به بهانه بازپخش «از یاد رفته» از شبکه آی‌فیلم

شکوه عشق و زندگی در روستا

بازپخش مجموعه تلویزیونی «ازیادرفته» ساخته فریدون حسن‌پور با بازی‌های به‌یادماندنی محمدرضا فروتن و سپیده خداوردی که یک درام جذاب عاشقانه خانوادگی و اجتماعی است و در زمان‌های پخش نخست و بازپخش مجدد با استقبال زیاد مخاطب روبه‌روشد، این شب‌ها هم علاقه‌مندان سریال‌های خانوادگی به‌ویژه روستاییان عزیز کشور را با خود همراه کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۶۰
نویسنده جبارآذین - منتقد و مدرس

دلایل موفقیت اجتماعی این سریال بومی و ملی، پردازش داستانی جذاب و گیرا در بطن زندگی و فرهنگ و آداب روستایی، کارگردانی هدفمند و حرفه‌ای، فضاسازی‌ها و طراحی‌های مناسب صحنه‌ها، بهره‌گیری خوب از آیین‌ها و سنت‌های بومی و محلی، وفاداری به باور‌ها و آموزه‌ها و یادمان‌های دینی و ملی و بازی‌های تماشایی است. از دیرباز توجه به زندگی و مناسبات و رخداد‌های تاریخی و اجتماعی و شخصیت‌های روستایی و حال‌وهوا و صفا و سلامت و صداقت جاری در روستا‌ها مد نظرهنرمندان سینما و تلویزیون و تتاتر بوده و تاریخ تولیدات سینمایی و تلویزیونی، بخشی از آثار خوب «سینمای روستایی» ایران را در خود جای داده است.

با آن‌که از سال‌های دورونزدیک، رونق شهر‌ها و شهرنشینی، مهاجرت و آسیب‌های طبیعی و اجتماعی وارده به زندگی و فرهنگ روستایی و جذابیت‌های تمدن‌شهری، سبب شد که به‌ندرت فیلم‌های خوب روستایی در سینما ساخته شود، اما روند تولید سریال‌های روستایی، بومی و محلی با محوریت موضوع‌هایی مانند مبارزه روستاییان با ارباب‌ها و مشکلات زندگی و هجمه نمود‌های فریبنده زندگی شهری، با افت‌وخیز در تلویزیون ادامه یافت و تعدادی از بهترین سریال‌های روستایی، بومی و ملی در سال‌های بعد از انقلاب در رسانه‌ملی ساخته شد و از یاد رفته، یکی از آنهاست.

به‌جز آن گروه از سریال‌های خوش‌ساخت، با محتوا، فرهنگ‌محور و ارزشی که تصاویری واقعی، زیبا وامیدوارانه از روستا‌ها ارائه کردند، تعدادی از فیلم و سریال‌ها بیش از نمایش سلامت و صداقت روستا و پاک ایمانی روستاییان، به فقروفلاکت و خشکسالی و ویرانی در روستا‌ها پرداختند که نتوانستند از نظر بینندگان سیما به توفیق رسند.

فیلم‌ها و سریال‌های موفق اجتماعی روستایی آثاری هستند که در ضمن تعریف داستانی جذاب، تلخ‌وشیرین‌های زندگی را با پررنگی امید و فردای نیک، به تصویر کشیدند.

از یاد رفته هم با چیدمان عناصر گزینش‌شده داستانی در قالب فیلمنامه‌ای پر از ماجرا، کشش و کشمکش و عبور شخصیت‌های اصلی قصه از گذرگاه‌های عاطفه و احساس و انسانیت و ملودرام و ساختاردرست هنری، هر دو رخ زندگی روستایی و شهری و اجتماعی را بدون سطحی‌نگری و غلتیدن در دامان شعارگویی و حادثه‌زدگی و سیاه‌نمایی، از امید‌ها و آرمان‌ها و حضور زنی که مردانه در برابر مشکلات و ناملایمات ایستاده و زندگی پر از امید را برای خود فرزندانش رقم می‌زند، روایت می‌کند. جای تولید و پخش چنین مجموعه‌های مورد پسند مخاطب و تحکیم‌بخش فیلم‌ها و سریال‌ها در عرصه گونه و ژانر «سینما وسیمای روستایی» خالی می‌نماید. امید که سریال آماده پخش «گیل‌دخت» و... بتوانند در این زمینه پاسخگوی نیاز و استقبال مخاطبان رسانه ملی باشند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها