به گزارش جام جم آنلاین، عنایت امیدی پور در گفت و گو با ایسنا افزود: پس از پنج سال از سقوط پرواز تهران به یاسوج تاکنون همچنان منتظر مقصر و مسببان این حادثه هستیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این سانحه هوایی در حوزه جغرافیایی استان اصفهان رخ داده بود، پرونده این حادثه در دادگستری این استان تشکیل شد، سپس به بازپرسی شعبه کارکنان دولت تهران منتقل، بعد به دادگاه بدوی فرستاده شد و پس از آن به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج خاطرنشان کرد: پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود و پس از اینکه سه خلبان کارکشته و با تجربه بعنوان کارشناس رسمی دادگستری سر پرونده بودند رای کارشناسی دادند، نظریه بازپرسی خوبی داده شد و حقوق خانواده جانباختگان نیز تامین شد اما در دادگاه بدوی از تقصیر متهمان کاسته شد که با اعتراض خانواده جانباختگان، پرونده مجددا به دادگاه تجدید نظر رفت.
امیدی پور تصریح کرد: نزدیک یک سال نیز پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود و نزدیک به شش یا هفت جلسه با متهمان و خانواده ها برگزار شد که قرار شد رای صادر شود که پس از چند ماه متوجه شدیم پرونده دوباره به بازپرسی ۱۳ شعبه کارکنان دولت فرستاده شد.
وی ادامه داد: حالا پس از پنج سال از وقوع این حادثه تلخ، ما خانواده های جانباختگان حق و حقوقمان تامین نشده است.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج عنوان کرد: قبلاً گفتند باید کارشناسان رسمی دادگستری نظر دهند و الان می گویند کارشناسان خبره باید نظر دهند، آیا با نظریه کارشناسان خبره، نظر خانواده ها تامین می شود؟
امیدی پور تاکید کرد: ما خانواده های جانباختگان پرواز تهران - یاسوج خواستار برخورد با مقصران و مسببان این حادثه هستیم اما هنوز که هنوز هست به نتیجه ای نرسیده اند.
وی با بیان اینکه سه وکیل روی این پرونده گذاشتیم، تا تکلیف این پرونده را مشخص کنند، اظهارکرد: آیا پس از گذشته پنج سال باید پرونده به کارشناسان پنج نفره واگذار شود؟ چرا هنوز نتیجه بررسیها مشخص و اعلام نشده است؟ خانواده های جانباختگان این سانحه هوایی منتظر برخورد با مسببان و مقصران این حادثه هستند.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران - یاسوج گفت: کارشناسان رسمی دادگستری نظریه دادند سیستم یخ زدایی هواپیما کار نکرده است، کشور سازنده هواپیما (فرانسه) نیز اعلام کرده بود که هواپیماهای ATR سیستم یخ زدایی خود را به روز رسانی کنند و حدود ۳۰ فروند هواپیما از نوع ATR در کشور بدون به روز رسانی رها شده بودند و انجام ندادند.
امیدی پور افزود: عوامل، مقصران و مسببان این حادثه تلخ باید پاسخگو باشند چرا هواپیمایی که ۶ سال و ۹ ماه زمین گیر بود را وارد خط پروازی یاسوج، مرکز استان محروم کهگیلویه و بویراحمد کردند که متناسب با شرایط اقلیمی این استان و کوه دنا نبود.
وی بیان کرد: چرا پس از پنج سال پرونده را از دادگاه تجدید نظر به بازپرسی برگردانده شد، انگار از نقطه اول دارند شروع می کنند، آیا پشت پرده ای وجود دارد یا چیزی دیگری است، به ما خانواده ها هم اعلام شود تا در جریان باشیم.
گفتنی است که صبح روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ هواپیمایی با ۶۶ سرنشین و خدمه از تهران به سمت یاسوج پرواز کرد که ۲۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شد و حوالی سمیرم اصفهان پس از برخورد با کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان این پرواز جان باختند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد