خطر بزرگ جامعه مصرفی

جامعه مصرف‌گرا چیست؟

خطر جامعه مصرفی حاضر، برای سرنوشت انقلاب اسلامی، امری ماهوی و مربوط به ماهیت متضاد این جامعه با جامعه سالم اسلامی در عصر غیبت است. این تضاد به اساس و ارکان این دو جامعه برمی‌گردد. واقعا تضاد ارکان جامعه مدرن مصرف‌گرای کنونی با حداقل‌های یک جامعه موحد و خداپرست چیست؟
خطر جامعه مصرفی حاضر، برای سرنوشت انقلاب اسلامی، امری ماهوی و مربوط به ماهیت متضاد این جامعه با جامعه سالم اسلامی در عصر غیبت است. این تضاد به اساس و ارکان این دو جامعه برمی‌گردد. واقعا تضاد ارکان جامعه مدرن مصرف‌گرای کنونی با حداقل‌های یک جامعه موحد و خداپرست چیست؟
کد خبر: ۱۴۰۳۰۱۳
نویسنده میر احمد میراحسان | نویسنده و پژوهشگر

برای شناخت درست، بدیهی است همه جوامع بشری از نخستین‌شان تا جوامع امروزی ناگزیر از مصرف انواع اشیای ضروری برای بقا و ‌نیز مصرف پدیده‌های فکری، علمی و فرهنگی هستند. انسان‌ها به سبب انسان بودن، نیازهایی فراتر از خورد و خواب، پوشاک، تولیدمثل و داشتن سرپناه دارند. جهان یکتاپرستی با یاری هدایت الهی، نیاز اصلی عبودیت را صراط مستقیم درک مجموعه نیازهای معنوی و روحی و نیازهای مشروع دنیوی قرار می‌دهد. اما نگرش نفسانی، خودپرستانه، دنیاطلبانه و کفر آلود، خودرأی است و خلاقیت انسانی و قدرت ابزارسازی و توانایی‌های موجودیت ذهنی را در خدمت جهل بت و خویشتن‌پرستی و میل قرار می‌دهد که این راه، در این موجود توانا به ساختن و دارای اراده انتخاب، به انحرافات و فساد‌های گوناگون از جمله انواع تولید و مصرف کالا‌هایی فراتر از مصرف برای نیاز اولیه منجر می‌شود که سمت‌گیری این تولید مادی و فکری، مخالفت با هدایت الهی و عبودیت و معرفت و صراط مستقیم الهی است. در جوامع گذشته چه بسا حتی اشیایی بوده‌اند که برای ادامه حیات، استفاده از آنها هیچ ‌جبر و ضرورتی در بر نداشت یا ناگزیری برای پاسخ به سائق‌های اولیه دلیل مصرف آن نبود؛ مثل میل به استفاده از عطر خوش یا زینت برای زنان و ‌مردان. با این همه این مصرف نه حرام بود و نه ما به این جوامع، جامعه مصرفی لقب می‌دهیم. حتی تولید کالا برای سود به معنی پدیدار شدن جامعه مصرفی نیست. و نیز وجود اسراف در جامعه و اقشار مسرف به معنی موجودیت نظام جامعه مصرف‌گرای امروزی به شمار نمی‌آید. خطر مصرف‌گرایی معاصر آن است که متکی به ساختاری است که باوری به هدایت الهی و نگاه ایمانی در همه امور و ساختارها ازجمله در فهم نظام سرمایه‌سالارانه و سودپرستانه ندارد. مالکیت را نه از آن خدا و تفویض شده به انسان به شرط عدل و اجرای تکالیف ا... ، بلکه از آن سرمایه‌دار می‌داند. مبنای تولید اجتماعی سرمایه‌سالاری و سود و تصاحب ارزش اضافه به وسیله صاحبان سرمایه و همدستان آنها همین اراده معطوف به قدرت و بهره دلبخواه از دارایی فردی و اجتماعی به وسیله صاحبان قدرت و مالکیت و سودپرستی ظالمانه است. این است پایه جامعه مصرفی سرمایه‌سالار معاصر و تضاد و مخالفت شدید نظام جامعه عدالتخواه اسلامی با این نگرش مادیگرا و آزاد از تکالیف بندگی و اجرای فرامین و حدود الهی.  متاسفانه امروز بر جامعه ما روح جامعه مصرفی غلبه دارد.خواهم‌گفت چرا!



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها