سید مصطفی موسوی، رئیس دفتر نمایندگی صداوسیما در عراق درخصوص ایده شکلگیری چنین شبکهای در خارج از ایران که اولین شبکه اینترنتی با مدیریت دفتر صداوسیما در خارج از ایران است، به جامجم میگوید: این تلویزیون کار مشترکی بین امور بینالملل معاونت برونمرزی و معاونت فضای مجازی سازمان است که بهدلیل هویت اصلی در کشور عراق این شبکه از عتباتعالیات پخش میشود. درباره ضرورت و اهمیت این تلویزیون باید بگویم که در دوران رسانههای کنونی و بهخصوص ماهوارههای متعدد، شاهدیم که هنوز مکتب شیعه اثنیعشری در غربت و مهجوریت است و شاهد تکصدایی در موضوع تبلیغ جریان امامحسین(ع) در عالم هستیم. همچنین در نگاهی به شبکههای ماهوارهای شیعی، مشاهده میشود که سهم محتوای اصل و اصیل شیعی برخاسته از مکتب انقلاب اسلامی بسیار کمرنگ و ناچیز است.
وی ادامه میدهد: از طرفی کشور عراق مهد تمدن اسلام و تشیع و مرکزی با ثقل جهان تشیع و حضور شش امام معصوم بستر بسیار مناسب دارای ظرفیت بالا برای ترویج فرهنگ تشیع است. بههمینخاطر شبکه تلویزیون اینترنتی حبیب در عمر حدود دوساله خود، سعی داشته تا این کاستیها را جبران کند و به اندازه توان و منابع خود در مسیر اعتلای اندیشههای ناب نظام اسلامی گامهای موثری را بردارد. تجربه موفق تلویزیون اربعین در حماسه محرم و صفر دو سال گذشته و بهخصوص ایام اربعین سالجاری، نقش شبکه تلویزیونی حبیب را متفاوتتر از گذشته تبیین نمود و پوشش رسانهای گسترده و بهروز در آن ایام توانست مخاطبان فراوانی را به خود جلب کند.
موسوی عنوان میکند: در فصل فعالیت جدید و اینبار در آغاز راه ماههای بسیار پرفیض رجب، شعبان و رمضان و با استعانت از حضرت حق و بهرهگیری از تجربیات گذشته، تلاش میشود از منظر کمی و کیفی شاهد رشد برنامههای این شبکه باشیم. برنامهریزی برای کنداکتور متفاوت، طراحی برنامههای جدید، ایجاد زیرساختهای توسعهیافته و... از نقاط بارز و متمایز این دوره است که در این طرح بهصورت مختصر به آن پرداخته شده است.
وی درخصوص مخاطبان تلویزیون حبیب میگوید: دامنه مخاطبان عموم مردم اعم از جوانان، بانوان و خانوادهها مخاطب این تلویزیون هستند. دسترسی از طریق تلوبیون فرصت خوبی است اما نیاز به تبلیغ و اطلاعرسانی دارد تا مخاطب برنامه خود را پیدا کند. نسل جدید شبکههای تلویزیونی اینترنتی میتواند دربردارنده ظرفیتهای جدید باشد. برکت حضور در کربلا در بخشهای مختلف برنامه دیده میشود. نیاز نیست در مورد عشق و علاقه مردم به کربلا گفت چراکه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. برنامهسازی در کربلا بهمراتب سختتر و هزینهبرتر از استودیوهای تهران است. اینکه در این شرایط باید برنامه بسازید و با هزینههای دلاری کار را سخت میکند. همه کارها از میزبانی مهمانان و عوامل برنامه هزینهبر است. با همه این سختیها، هزینههای ما قابل مقایسه با برنامههای مشابه داخل کشور نیست.
موسوی عنوان میکند: ما تجربه برگزاری دوساله ویژهبرنامههای مختلف افطار و سحر ماه رمضان را برای شبکههای مختلف سیما داشتیم و امسال بهطور اختصاصی دو ویژهبرنامه اختصاصی برای حبیب داریم. برنامه «مضیف» و «الیالحبیب» که در ادامه برای هر دو برنامه صحبت میشود. این شبها شاهد پخش دو ویژهبرنامه از تلویزیون اینترنتی حبیب هستیم.
همانطور که اشاره شد سعی شده در ماه رمضان امسال تلویزیون حبیب بهطور مستقل برنامهسازی کند. ویژهبرنامه الیالحبیب لحظات ناب اذان را برای مخاطبین خود رقم میزند و در کنار گفتوگو با مهمانان مختلف، پخش مستقیم اذان از کربلای معلی را هم در برنامه دارد که اجرای این برنامه بر عهده سیدمهدی تحویلدار است و ویژهبرنامه شبانگاهی مضیف یک اتفاق ویژه شبهای ماه مبارک رمضان است و گفتوگوهای خاص و ویژه با مهمانان از قشرهای مختلف دارد. ما در ویژهبرنامه مضیف ماه مبارک رمضان در کنار مهمانان ویژه همچون علمایی مثل آیتا... سیدمهدی میرباقری و روحانیت معزز و شخصیتهای تراز اول عراقی، یکی از اهداف و اولویتهای ویژهای که داریم گفتوگو با خانوادههای عراقی اعم از مجاهدین، مدافعینحرم، خادمین و ذاکرین ایرانی و عراقی است. مثلا در شخصیتهای ویژه عراقی سراغ موذنین حرم سیدالشهدا(ع) جناب آقای صراف یا ذاکرین و نوکران حسینی عراقی مثل ملاجلیل کربلایی و ملاحسن رادود کربلایی رفتیم که در این چند شب بازتاب بسیار عالی داشته است. اجرای این برنامه هم بر عهده سیدجواد پرئی و جواد تشکری، مدیر رادیواربعین و شاعر آیینی است که هر شب ساعت ۲۳ از روی دو بستر تلوبیون و حبیب پخش میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد