شبکه استانی البرز از آبان ۱۳۹۱ به صورت آزمایشی با پخش اخبار استان کار خود را آغاز کرد.تا به امروز مدیران این شبکه توانسته اند با برنامه ریزی های موثر و طبق سلیقه مردم برنامه های تولیدی موفقی را روانه آنتن کنند.شبکه استانی البرز در حوزه تولید محتوا برنامه های اجتماعی،فرهنگی سرگرمی،مذهبی و مستند توانسته خود را به یکی از اولویت های روزانه مردم البرز برای تماشای تلویزیون تبدیل کند.خبرنگار جام جم البرز درباره فعالیت های اخیر و برنامه های آتی این شبکه با جناب آقای مسعود متانی،معاون سیمای صدا و سیما البرز گفتگویی انجام داده است که در ادامه میخوانیم.
از اقدامات شاخصی که در این ۲ سال اخیر انجام شده است بگویید.
باتوجه به مأموریت و رسالتی که برای شبکه استانی تبیین شده است و با نظر مدیرکل محترم جناب آقای مقدسی و همچنین اتاق اندیشه ورزی که داشته ایم سعی کردیم مسائل اجتماعی و فرهنگی استان که اولویت داشته است را در طراحی برنامه های تولیدی شبکه لحاظ کنیم تا آنچه که مخاطب از یک شبکه استانی توقع دارد،تأمین بشود.در واقع شبکه استانی یک ظرفیتی برای تأمین نیازمندی های مردم استان است که این نیازها میتواند حوزه های مختلف را شامل شود.در مجموع ما یک ظرفیت رسانه ایی هستیم که باید تمام قد در اختیار مردم استان باشیم.
به نظر شما شاخصه های موفقیت یک شبکه استانی چیست؟
میزان درصد مخاطب شبکه استانی بیانگر توفیق یا عدم توفیق آن شبکه نیست.زمانی یک شبکه استانی به موفقیت میرسد که نیازهای مهم مخاطب را به نمایش بگذارد و توجه به این موضوع میتواند شاخصه مناسبی باشد.ما در طراحی هایی که انجام گرفته است سعی کرده ایم این نکات را مدنظر قرار بدهیم.تقریبأ از سال گذشته طبق نظرسنجی هایی که صورت گرفته است برنامه هایی که شاید بیشتر مورد نظر باشد را در بازه زمانی پیش بینی کرده ایم که ببینده استان،شبکه را نگاه میکنند.
در حال حاظر اتفاق مهمی در دستور کار برای شبکه دارید؟
بزرگترین رویداد پیش روی شبکه البرز رونمایی از هویت بصری جدید شبکه میباشد که کاملا به سرانجام رسیده است و مجوزهای لازم را کسب کرده است.ما تغییراتی در لوگو شبکه داریم که به صورت کامل تغییر پیدا میکند و همچنین گرافیک شبکه متفاوت خواهد شد که همه این موارد برگرفته از فرهنگ و جغرافیای استان البرز است.به امید خداوند در تاریخ ۶ خرداد رونمایی خواهد شد و از آن روز به بعد مخاطبین عزیز ما با تغییرات جدیدی مواجه میشوند.
در حوزه تولید مستند چه اقداماتی انجام شده است؟
ظرفیت خوبی برای استان البرز در حوزه تولید مستند وجود دارد و ما تا آنجایی که توان ظرفیت شبکه در این زمینه بوده است را فعال کرده ایم.مستند های بسیار موفقی در استان تولید شده است اعم از شهدای شاخص استان،چهره های نخبه علمی و فرهنگی،اماکن متبرکه و میراث فرهنگی هایی که در استان وجود دارد در قالب برنامه های تک قسمت یا مجموعه پخش شده است و برخی در مرحله تولید و طراحی میباشد.رفتن به سمت تولید مستند را یک امتیاز میدانیم زیرا سوژه هایی که برای برنامه سازان استان وجود دارد شاید از دید برنامه سازان کشوری دورتر باشد.به عنوان مثال مستند راه اکسیژن و مستند سرزمین مقدس که در خصوص شهرستان اشتهارد است تولید شده اند که در شبکه پخش شده و با اقبال خوبی از طرف بینندگان مواجه شدند و در جشنواره های مختلف توانستند جایزه کسب کنند.تلاش کردیم در قالب برنامه های مستند،استان البرز که یک استان جوان است را به صورت کامل به مردم عزیز این استان معرفی کنیم.
چه میزان در تولید برنامه ها به معرفی مفاخر استان توجه داشته اید؟
در بحث هویت بخشی یک مجموعه عروسکی را در حدود ۲ سال است به نام بومرنگ بر روی آنتن برده ایم که عروسک اصلی ما در این مجموعه دانشمند کرجی میباشد که در قرن چهارم و پنجم حضور داشته است.از این طریق خواستیم در قالب طراحی این عروسک به نوجوانان و جوانان استان،دانشمند بزرگ کرجی را معرفی کنیم.در سال جاری تلاش بر این داریم که با تولید یک سریال عروسکی در قالب داستان های جذاب برای کودکان،لزوم حفظ فرهنگ و اصالت را روایت کنیم.طرح بعدی ما مستند شهید عجمیان است که درحال پیش تولید میباشد و قرار است در این برنامه زوایای کمتر دیده شده زندگی شهید به تصویر کشیده بشود. مستندی به عنوان معرفی بانوان موفق استان که در قالب یک مجموعه ۵ قسمتی آغاز به پخش شده است و پس از استقبال مخاطبان ادامه خواهد داشت.آثار مستند دیگری در نظر گرفته ایم برای ایام ماه محرم که قرار است هنر اصیل تعزیه استان را به نمایش بگذاریم تا مردم با این هنر بیشتر آشنا بشوند.
سلیقه و ذائقه مخاطبین برای شما چقدر اهمیت دارد؟
در طی ۲ سال گذشته براساس پایش و نظرسنجی ها سعی شده است جدول پخش شبکه طبقه سلیقه مردم برنامه ریزی بشود وهر برنامه ایی که با استقبال مخاطبین مواجه نشود از جدول پخش کنار میرود.محتوا برنامه های موجود را بر اساس نظر و نیاز مردم محترم تغییر داده ایم.برای مثال پخش آنتن صبح شبکه را به برنامه ایی به نام امروز البرز اختصاص داده ایم که میتواند سکویی برای آگاهی بخشی استان و همچنین رویداد دستگاه ها و نهادهای مختلف در سراسر استان اطلاع رسانی بشود.
آیا در برنامه های شبکه البرز به بحث مطالبه گری مردم استان پرداخته میشود؟
ما برنامه ایی داریم به عنوان نگاه مردم که کاملا یک برنامه مطالبه گر میباشد.روال برنامه بر این است که سوژه هایی توسط مردم استان به برنامه ساز ارسال میشود تا آن موضوع مطرح و پیگیری بشود.برنامه دیگر ما به صورت اختصاصی در حوزه فرهنگ طراحی شده است که موضوع آن کارهای فرهنگی است که باید در استان رقم بخورد.برنامه ایی به نام بی پروا قرار است در هفته به صورت یکبار زنده پخش بشود و متناسب با اسم برنامه بی پروا تر به موضوعات بپردازد.در حوزه ورزش برنامه ایی داریم به عنوان ورزش البرز که به رویدادهای هفتگی ورزش در استان اختصاص دارد و در هر قسمت یک پرونده ورزشی مورد بررسی قرار میگیرد.ما در برنامه های مختلف شبکه یک بخش مطالبه گری در نظر گرفته ایم که مخاطب با دیدن برنامه احساس کند نیازی دارد بر طرف میشود.
آیا پرداختن به روستاها در اولویت طراحی برنامه های شبکه بوده است؟
در حوزه روستا باتوجه به نگاه ویژه ایی که سازمان صدا و سیما به ظرفیت های موجود دارد این است که ما سهم قابل توجه ایی از آنتن شبکه را به مردم شریف روستا اختصاص بدهیم.ما پیش بینی ۲ ویژه برنامه برای روستا را داریم که نهایتأ تا دو هفته آینده به پخش خواهد رسید و حال حاظر در مرحله تولید میباشد.ویژه برنامه ایی با نام خجیر محله داریم که مستقیمأ به ظرفیت ها ومفاخر روستاهای استان میپردازد.برنامه دیگر ما با مضمون مستند مسابقه در قالب جشنواره غذاهای سنتی است که در روستاها پخته میشود تا بهانه ایی باشد برای دورهم جمع شدن اهالی روستا و شرکت در جشنواره که اسم این برنامه والک میباشد و برگرفته از یک نوع گیاه بومی استان است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد