در میان این فیلمها بهنظر میرسد که کریم امینی در ادامه موفقیت اکران «فسیل» دوباره با تکیه بر طنز پژمان جمشیدی قصد دارد به گیشه تکانی بدهد. علاوه بر این، فیلم مصلحت بعد از چندین سال در مُحاق بودن و اکران نشدن، توانسته رنگ پرده را ببیند که در جای خود برای مخاطبان امیدوارکننده است. همچنین فیلم کت چرمی با تکیه بر قهرمانسازی از شخصیت جواد عزتی در قالب فیلم اجتماعی جدی میتواند دستاویز خوبی برای فروش و گیشه داشته باشد. نگهبان شب نیز در قالبی اجتماعی با روایت ماجرای نگهبان سادهدلی که خصوصیت سادهدلی برایش دردسرساز میشود، میتواند یکی از بختهای خوب فروش فیلم باشد. فیلمهای عروسی مردم و ارثیه فامیلی نیز تجاری و گیشهپسند بهنظر میرسند. در میان این فیلمهای جدید، دوباره سفره سینما برای کودکانی که بهتازگی از امتحانات فراغت یافتند، خالی است و این یک خلأ جدی و قابل بررسی برای کارشناسان و مسئولان سینمایی است؛ یعنی ما بهجز فیلم «بابا سبیلو» برای کودکان چیزی در چنته نداریم. در میان این شش فیلم، چهار فیلم کت چرمی، مصلحت، نگهبان شب و تصور در قالب اجتماعی و جدی هستند که بهنظر میرسد وزنه فیلمهای اجتماعی جدی در این اکرانها سنگینتر است. اما اگر بخواهیم مروری روی فیلمهایی داشته باشیم که از سال گذشته اکران خود را شروع کردند و در فصل بهار نیز به اکران خود ادامه دادند، میتوانیم به فسیل به کارگردانی کریم امینی، «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی، «قریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و «بچههای طوفان» به کارگردانی صادق صادقدقیقی اشاره کنیم. این فیلمها جزو آثاری هستند که شروع اکران خود را پیش از نوروز و در اسفندماه شروع کردند تا دورخیزی برای اکران نوروز داشته باشند و بهتدریج در روزهای فصل بهار مخاطبان را به سینما بیاورند. در این میان فیلم فسیل با داشتن داستانی کمدی و بازی بهرام افشاری بهعنوان گل سرسبد طنز ماجرا که خوب هم توانسته از مخاطب خنده بگیرد، با فروش بیش از ۱۶۴ میلیارد تومان به دوپینگی در زمینه فروش دست یافته که شاید در تاریخ فروش سینمایی ایران کمنظیر باشد. فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی نیز سال گذشته بهدلیل قوانین موجود در هفتادونهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز برای اکران عمومی فیلم، به مدت محدود از ۱۴ مهر اکران و با بهبود شرایط اجتماعی اکران خود را دوباره از ۲۶ فروردین سالجاری از سرگرفت. با اینکه جنگ جهانی سوم بلافاصله بعد از ماجرای قاچاق اکران شد، بهدلیل داشتن محتوای خوب و قابلقبول از نظر مخاطب، به فروشی به نسبت خوب و بیش از شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دست یافت و این نشان داد که مخاطب میپسندد فیلم خوب را روی پرده بزرگ ببیند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد