تحلیلهای مختلفی درباره ریشه و علت اغتشاشات پاییز سال گذشته مطرح شده است. برای شروع گفتوگو از تحلیل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بهعنوان نهاد مهم امنیتی کشور درباره ریشهها و ابعاد مختلف طراحی دشمنان بفرمایید.
در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، جمهوری اسلامی ایران با توفیقات متعدد و فرصتهایی در عرصه داخلی و خارجی روبهرو بود که میتوانم به این موارد اشاره کنم:
یک مورد، همت و همدلی دستگاههای اجرایی، نظارتی و تقنینی در حل معضلاتی چون بحران کمآبی، قطعی برق، بلایای طبیعی و اجرای طرحهای تحولی اقتصادی با حداقل تکانههای اجتماعی.
مورد بعدی عدم پیشرفت پروژههای منطقهای آمریکا و عصبانیت از تأثیرگذاری راهبردی مدیریت رهبر انقلاب در شکست نقشه آنها.
همکاری راهبردی ایران و روسیه(قرارداد راهبردی ۲۰ساله) و برقراری کریدور شمال ــ جنوب و نیز همکاری راهبردی با چین (قرارداد راهبردی ۲۵ساله) و احیای ایده یک کمربند یک راه (احیای راه ابریشم) در کنار افزایش حضور چین در غرب آسیا نیز در این زمینه مهم بود. همچنین روند تشکیل دولت در عراق، دستاورد لبنان در تعیین مرز آبی با رژیم، فعالشدن کرانه باختری علیه رژیم به موازات چالشها در افغانستان و پاکستان نیز در همین مقطع دارای اهمیت بود. تداوم پیشرفت برنامه هستهای با حرکت به سمت غنیسازی ۶۰درصد و افزایش قدرت منطقهای و موشکی جمهوری اسلامی ایران (بهخصوص قدرت پهپادی)، توسعه نقشآفرینی منطقهای از غرب آسیا تا قفقاز و اروپای شرقی و نیز همراهی قشرهای مختلف جامعه در مراسمات ملی و مذهبی همچون جشن عید سعید غدیر، راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع)، موج بینالمللی سرود سلام فرمانده در عرصه فرهنگی ــ اجتماعی را در همین بازه زمانی میتوان در نظر گرفت.این شرایط به بروز اضطراب و نگرانیهای راهبردی آمریکاییها و شرکای محلی آن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی منجر شد.لذا در مقطع مهر و آبان (شروع سال تحصیلی و نزدیکشدن به سالگرد آبان ۹۸)، مسأله حجاب، آزادی زنان و جوانان بهعنوان نقطه هدف فعالسازی بسترها، بازیگران و ابزارهای تولید بیثباتی در داخل کشور موضوعیت یافت تا ضمن تولید پتانسیل اعتراضی، زمینه فشارهای حقوق بشری را فراهم کند. بنابراین وقوع حادثه فوت خانم مهسا امینی با ویژگیهای دختر جوان کُرد سنی بهعنوان یک شتابدهنده به برنامهریزی دشمن عمل کرد.
اندیشکدههای وابسته به هیات حاکمه آمریکا با بررسی و آسیبشناسی اعتراضات در ایران بهویژه وقایع آبان ۹۸ فعال شده و به تمرکز بر حوزه زنان و جوانان برای براندازی بلندمدت جمهوری اسلامی توصیه میکردند. بهطور مثال در گزارش مؤسسه FDD تأکید میکنند که تظاهرات آینده در ایران احتمالا متضمن خشونت بیشتری اعم از خرابکاری علیه اموال عمومی و... است و احتمالا اعتراضات به صورت انفجاری و با فواصل کوتاهتر بین هر قیام رخ میدهد. سرویسهای جاسوسی در جمعبندی خود در اواخر مرداد ۱۴۰۱ تأکید داشتند که عملیات درخصوص حجاب اجباری مقدمهای برای براندازی نظام خواهد بود. لذا با تمرکز بر موضوع حجاب اجباری بهویژه در شبکههای اجتماعی موجی از مخالفت در مورد حجاب را ایجاد کردند. وجود برخی زمینههای اجتماعی ــ فرهنگی و روانی نیز شرایط را برای تمرکز و نقشآفرینی دشمن مهیا کرده بود. از برخی نارضایتیهای اقتصادی و معیشتی در میان اقشار مردم و تبدیل آن به اغتشاش در جامعه بهویژه بهدلیل تداوم مشکلات اقتصادی به استناد نظرسنجیها تا تأثیر مخرب گسترش شبکههای مجازی، استفاده از ماهواره، VODها و بازیهای رایانهای طی دهه گذشته (بهویژه در سالهای کرونا) بر نوجوانان و جوانان (تولید حس اعتراض، هیجان، خشونت و لذتطلبی در این نسل) و شکلدهی سبک زندگی با فاصله از هنجارهای رسمی و ارزشی نظام. علاوه بر این تشدید تغییر مرجعیت جامعه از نخبگان به چهرهها (سلبریتیها) و اینفلوئنسرها در سالهای اخیر و نیز تولید محتوا حول محور حقوق زنان و جوانان، زن قربانی و تخریب حجاب؛ به موازات تحریک به تقابل با پلیس، گشت ارشاد، دستگاه قضایی و امر به معروف و نهی از منکر توسط رسانههای معارض، شبکه نمایش خانگی، سینما و تئاتر طی چندماهه منتهی به این رخداد و در نهایت تئوریپردازی خشونت و ظلم نهادینه در نظام و حتی اسلام و تولید تنفر از قشر مذهبی و هوادار نظام و تعمیق دوقطبیهای سیاسی ــ اجتماعی نیز قابل مشاهده و تحلیل بود.
اقدامات مخرب و نقشه دشمن معمولا سطحی از نشانههای آشکار را هم به همراه دارند که از نگاههای تیزبین دور نمیماند. گامهای عملیاتی دشمنان در اجرایی کردن «جنگ ترکیبی» علیه ملت ایران در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱ چه بود؟
آمریکاییها بعد از روی کار آمدن دولت بایدن به این جمعبندی راهبردی رسیدند که در بسیاری از پروندههای خارجی با شکست روبهرو شدهاند و دلیل آن اقدامات ایران و مدیریت رهبر آن بوده است. این شکستها باعث شده جایگاه بینالمللی آمریکا تحتالشعاع قرار گیرد. لذا ایران باید بهای آن را بپردازد. بنابراین به سمت بازنویسی نسخه فشار حداکثری ترامپ از جنس دموکراتها (جنگ ترکیبی) ذیل راهبرد مهار و محدودسازی جمهوری اسلامی حرکت کردند. برای این منظور سه گام طراحی کرده بودند:
گام اول، ایجاد فضای اعتراضی نسبت به فوت خانم امینی، دامن زدن به اعتراض جماعت ناراضی و تولید فضای احساسی و تردید برای همراهسازی اقشار خاکستری و همسو.
گام دوم، کشاندن فضای اعتراض به اغتشاش با تلاش برای اعتصاب روزانه و اغتشاش شبانه و فعال شدن جریانها و گروههای غیرهمسو.
گام سوم، تبدیل فضای اغتشاش به حرکت مسلحانه با فعال شدن گروهها و تیمهای مسلح در محیط اغتشاشها با تعرض به اماکن و نیروهای نظامی و انتظامی و کشتهسازی.
در اردیبهشتماه۱۴۰۱ در نشست هماهنگی سیا با عناصر ضدانقلاب، با اشاره به نارضایتیهای عمومی در کشور بهعنوان فرصت مناسبی جهت بهرهبرداری طی ماههای آتی؛ پیرامون سازماندهی اعتراضات راهکنشهای زیر مطرح میشود: ۱) تأکید بر لزوم تعیین مسئولان اجرایی و شورای پروژه، ۲) تشکیل اتاق جنگ داخلی علیه نظام، ارائه طرحهای تامینی جهت حفاظت از نفرات و لیدرهای میدانی، ۳) لزوم ارتباطگیری سلولی با لیدرها جهت افزایش امنیت آنان و راهکارهایی جهت ساخت مواد منفجره، ۴) تولید تنفر با خبرسازیهای احساسی، ۵) سلب امنیت از مردم و اقشار مذهبی هوادار نظام، ۶)یافتن راهحلهایی مثل نقاط کور جهت فرار از دوربینهای شهری.
این در حالی است که ریچارد نفیو (کارشناس وزات خارجه آمریکا و معمار تحریمها در دولت اوباما) در جلسه کنگره در پاسخ به پرسشی درباره بحث تغییر رژیم در ایران میگوید: «سیاست تغییر به صورت خبری وجود ندارد تا چه رسد به مرحله اجرایی. چالش اصلی جمهوری اسلامی ایران کارآمدی است نه مشروعیت. تغییر رژیم آرزویی است که نه آمریکا توانمندی آن را دارد و نه زمینه پیادهسازی آن در ایران به هر شکلی (نظامی ــ کودتا ــ انقلاب رنگی) وجود دارد. دموکراتها معتقدند علاوه بر افزایش فشار اقتصادی در کنار آن نقش گروههای داخلی و تقویت و هدایت آنها ذیل توسعه حقوق مدنی و پروژه نفوذ و ارتباطگیری با جامعه نخبگانی و دانشگاهی ضروری است.» در چنین شرایطی آمریکاییها به سمت طراحی و پیادهسازی نقشه دوم خود حرکت کردند. نقشه دوم، مشغول کردن همزمان ایران به طیفی از بحرانهای داخلی، تأمین مالی گروههای خارجی، تحریک اقوام، القاء ناکارآمدی نظام، تداوم فشارها و تحریمها، قریبالوقوع نشان دادن حمله نظامی و انزوای گستردهتر سیاسی است. در واقع چارچوب نقشه دوم آنها ساخت یک ایران ضعیف است.
دشمن برای ایجاد و گسترش اختلاف و بیاعتمادی میان سطوح مختلف گروههای مردمی و دستهجات سیاسی چه فعالیتها و راهبردهایی را درپیش گرفت؟
آنها در حوزه افکار عمومی تلاش کردند با ایجاد جنگ روانی پرفشار و تولید موجها و هشتگها در فضای مجازی حس نفرت، خشم و غم را در جامعه تحریک کنند. بررسیها نشان میدهد برای این منظور روی سه محور تمرکز داشتند:
۱ــ القای نظام اقتدارگرا و یکدست محدودکننده. مانند: فیلترینگ شبکههای اجتماعی، یکپارچگی قوا، طرح صیانت و نظارت استصوابی.
۲ــ القای تبعیض و نقض حقوق زنان. مانند: کمپینها و حمله به گشت ارشاد، آزادی یواشکی، ورود زنان به ورزشگاهها، کمپین کشف حجاب برای ۲۱ تیرماه.
۳ــ القای نظام تهدیدگر جان و نان. مانند: کمپین اعدام نکنید، جلوگیری از واردات واکسن کرونا، کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در آبان۹۸، مشکلات اقتصادی و معیشتی.
۴ ــ القای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و پایان عمر انقلاب اسلامی.
در حوزه نیروهای سیاسی تلاش کردند با تمرکز بر تخریب نظام اسلامی و هدف گرفتن جایگاه فصلالخطابی رهبر انقلاب، برجستهسازی سبک زندگی غربی، محدودیتهای اجتماعی مانند حجاب و حقوق زنان و معرفی زنان بهعنوان جریان رهاییبخش در جامعه ایران؛ جامعه را به سمت دوقطبی شدن پیش برده و با تغییر اولویتهای مسائل پیش روی دستگاههای تقنینی و اجرایی، مطالبات از نظام را افزایش دهند.
یکی از رخدادهایی که در ابتدای اغتشاشات با توجه به پتانسیل گروهکهای فعال در مرزهای غربی کشورمان وجود داشت بمباران مواضع این گروهکها در عراق بود که موضع محکم و اقتدار کشورمان برای حفظ امنیت خود را نشان داد و بهدلیل رخدادهای پیدرپی به این موضوع و ناگفتههای آن کمتر پرداخته شد. با توجه به پیامهایی که از سوی دشمنان ارسال شده بود این اقدام چه نقشی در برنامه کشور برای مهار طرح کلان ضدامنیتی دشمن داشت؟
در سالهای اخیر، یکی از اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی، حمایت و فعالسازی گروهکهای تروریستی در لوای قومگرایی و در جدار مرزهای کشور با هدف تولید هستههای ناامنساز و سرایت ناامنی به عمق کشور بوده است تا بتواند فرصت تنوع قومی و مذهبی در جمهوری اسلامی را به تهدید تبدیل کند. در همین چارچوب شاهد افزایش تحرکات دشمن در راستای همافزایی سرویسهای جاسوسی با گروهکهای تروریستی و نزدیک کردن مواضع گروهکها به یکدیگر بودهایم.به نحوی که برابر رصدهای اطلاعاتی ما، دستور کار ویژهای در حوزه کردی با محوریت فعالکردن ایستگاههای آمریکا در منطقه در پرونده ضدانقلاب کردی در جریان بوده است و تداوم دارد. در یک مورد اواخر سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۰۰ هزار دلار در اختیار ضدانقلاب کردی بابت تقویت آنها با تجهیزات و نفرات جدید قرار گرفت.در مقطع اربعین حسینی شاهد اعلام مواضعی از سوی برخی گروهکهای کردی مبنی بر تهدید امنیت زائران بودیم و با شروع اغتشاشات نقشآفرینی آنان در زمینه اعلام فراخوان، تحریک به حمله به نیروها و اماکن انتظامی و امنیتی، حمله به اقشار ارزشی و... قوت گرفت. بنابراین بهدنبال هماهنگیهای پیشین با دولت عراق و پیامها و اخطارهای قبلی که به سران این گروهکها داده شده بود، براساس اطلاعات دقیق دریافتی از داخل احزاب ضدانقلاب، طی چهار مرحله و همزمان با حضور عناصر اصلی گروهک، مواضع آنها مورد ضربه سنگین نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفت و تعادل امنیتی آنان برهم خورد. در این عملیاتها با هدف قرار دادن دقیق ۴۴ هدف از پیش تعیینشده، تعداد ۲۴ نفر از اشرار ضدانقلاب معدوم و بیش از ۱۶۵ نفر از آنان زخمی شدند و شبکه همکار داخلی آنان نیز تحت اشراف و اقدام اطلاعاتی قرار گرفت.به دولت عراق و مسئولان اقلیم شمال عراق هم خطوط قرمز ایران اعلام و فرصتی داده شد تا برای تأمین امنیت خاک کشور از تحرکات گروهکهای تروریستی کردی جلوگیری کنند. همچنین در سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی در این زمینه بحث شد و توافقاتی صورت گرفت.
برخی اخبار مبنی بر تبادل پیامهایی بین ایران و کشورهای غربی در ایام اغتشاشات وجود داشت. مانند اینکه گفته میشد یکی از کشورهای غربی پایان اغتشاشات در ایران را به برآورده ساختن چند درخواست توسط ایران موکول کرده است. این اخبار چقدر صحت داشته است؟
در بحبوحه اغتشاشات این شایعه از طرف برخی رسانههای معارض مطرح شد که انگلیس، تلویحا جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده که در ازای برآورده کردن شروطی از قبیل قطع حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، بازگشت به محدودیتهای برجامی و آزادی زندانیان، اغتشاشات پایان خواهد یافت.پس از ایام اغتشاشات هم در برخی دیدارهای دیپلماتیک، ادعاهای مشابهی بهخصوص از سوی کشورهای اروپایی مطرح و تلاش شده این پیام به جمهوری اسلامی ایران منتقل شود که گشایشهای اقتصادی، توسعه تعاملات بینالمللی، عدم حمایت و میداندهی به ضدانقلاب معاند و اپوزیسیون خارجی از سوی این کشورها و برقراری ثبات در داخل کشور منوط به تغییر رفتار از سوی ایران، پذیرفتن روندهای جهانی در موضوعات فرهنگی ــ اجتماعی و بازگشت از پیشرفتهای هستهای و... است.
از ظواهر امر اینگونه بر میآمد که شبکه مرتبط با سلطنتطلبان و گروهک منافقین هم در ایجاد بلوای اخیر سهیم بودهاند.
با توجه به تنفر تاریخی مردم ایران از گروهکهای تروریستی، بهویژه گروهک منافقین و سلطنتطلبان، هیچموقع اینها توان تولید موج و رخداد امنیتی اجتماعی در داخل کشور را نداشتهاند و همواره مترصد فرصتی جهت موجسواری و تولید ناامنی و اغتشاش در آن بستر بودهاند. البته پشتیبانی و هدایت آنها توسط سرویسهای جاسوسی افزایش داشته و طی سالهای اخیر تلاش کردند با فعالسازی و انسجامبخشی به گروهها و جریانهای تروریستی، بالاخص در حوزه جنگ روانی در حوادث اخیر نیز از آنها در این محورها بهرهبرداری کنند: از حفظ خط آشوب و القای گسترش دامنه اعتراضات از طریق فراخوان زدن و هشتگسازی تا کشتهسازیها در داخل و اهرمسازی برای فشار حقوق بشری و انجام اقدامات ایذایی علیه مردم و زیرساختهای کشور و تداوم اقدامات تبلیغاتی و تطهیر گروهکها در جامعه با سبکهای ابتکاری به منظور اثرگذاری بیشتر بر نسل جوان. در این راستا در نشست سه جانبهای با حضور نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی در یکی از کشورهای منطقه پیرامون وضعیت ایران بر چند نکته تاکید میشود؛ «اول اینکه توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، تسلیحاتی در اختیار ضدانقلاب کردی قرار گیرد و دوم پشتیبانی اطلاعاتی از گروهک نفاق برای شناسایی اماکن مهم و سوم فعال کردن گروههای ضدانقلاب برای انجام اقدامات سری در داخل ایران.»
با توجه به اشراف دستگاههای اطلاعاتی کشور روی سرشبکههای عملیاتی و رسانهای این گروهکها در داخل؛ در اوج اغتشاشات، ۳۵ نفر از لیدرهای نفاق و ۲۰ نفر از لیدرهای جریان سلطنتطلب شناسایی و دستگیر شدند. در این بین شبکه ادعایی جوانان محلات نیز در برخی استانها مورد رهگیری و اشراف اطلاعاتی قرار گرفت و با آن برخورد شد.همچنین در ارزیابیای که سرویس دیا (اطلاعات نظامی آمریکا) در مهرماه داشته، عنوان میکند: «این گروهها ثابت کردند در حمله به مرزهای ایران ناتوان هستند و ادعاهای قبلی آنان درخصوص عملیات خرید و انبار تسلیحات در داخل ایران کذب بوده است. ضمن آنکه شهرهای کردستان عملکرد بهتری نسبت به شهرهایی داشتند که هواداران سازمان مجاهدین در آن حضور داشتند.»
در مسائل امنیتی بسیاری از ناگفتهها و اتفاقاتی است که با تمهیدات امنیتی از وقوع آنها جلوگیری شده است. بعضی از مصادیق این موفقیتها را تشریح کنید.
در سالهای اخیر و متاثر از ارتقای سطح مواجهه انقلاب اسلامی با نظام سلطه در صحنه داخلی، منطقهای و بینالمللی (بهخصوص پس از پیروزی محور مقاومت در اعلام پایان داعش)، شاهد تلاش دشمنان برای خلق محیط امنیتی جدید پیرامون کشور در قالب جنگ ترکیبی هستیم.
یکی از اضلاع جنگ ترکیبی، جنگ اطلاعاتی و امنیتی علیه منافع و امنیت ملی ایران است. دستگاههای اطلاعاتی، دستگاههای رسانهای، فضای مجازی و گروههای تروریستی، بازیگران محوری جنگ اطلاعاتی امنیتی برای بیثباتسازی و مهار جمهوری اسلامی ایران هستند. بر این اساس سازمان اطلاعات سپاه در جهت شناسایی، پیشگیری و مقابله با عناصر و شبکههای تولیدگر ناامنی، رصد دائم و هوشمند تهدید از مبدأ را در دستورکار دارد.
یک نمونه از دفع خطرات و رخدادهایی که دشمنان در جریان این اغتشاشات برنامهریزی کرده بودند؛ پیشگیری از ترور امام جمعه یکی از استانها و حمله به استانداری آن بود. اقدامات متعدد دیگری هم انجام شد که باز بهعنوان نمونه برخورد با بعضی جریانات صنفی که سعی در انحراف مطالبات و اعتراضات اقشار جامعه داشتند، دستگیری عناصر مرتبط با گروهکهای چپ، نفاق و سلطنتطلب قبل از اقدامات آشوبطلبانه آنان، ممانعت از برگزاری نشستهای هماهنگی و فرماندهی سران چند گروهک، اجرای چند مورد اطلاعاتی علیه شبکههای فعال قاچاق سلاح در اغتشاشات و کشف و شناسایی مقادیر زیادی از سلاحهایی که عناصر گروهکی به منظور بهکارگیری در اغتشاشات در حال قاچاق به داخل کشور بودند را میتوانم اشاره کنم.
به نظر میرسد دشمن برای ایجاد گسل و شکافهای اجتماعی و سیاسی روی بعضی مسائل از جمله فرقههای مذهبی، زنان و امثال آن سرمایهگذاری ویژهای کرده است. این اقدام را چگونه تحلیل میکنید؟
سرمایهگذاری روی موضوعاتی که بتواند در جامعه تولید تفرقه کند و انسجام کشور را هدف بگیرد، همواره جزو راهبردهای قدیمی ولی پراستفاده دشمن بهخصوص انگلیس خبیث، نهتنها در کشور ما بلکه در هر جامعهای که چنین ظرفیتی داشته باشد، بوده است. اگر بخواهم شفافتر توضیح بدهم این سرمایهگذاری در سه حوزه بوده است:
۱ـــ در حوزه زنان یک روند جهانی جریان دارد. نشانههای فراوان پنهان و آشکار مبنی بر تمرکز و سرمایهگذاری دشمن در این موضوع در کشور ما هم وجود دارد. قبلتر در مورد جمعبندی سرویسهای جاسوسی در مقوله حجاب نکتهای را گفتم. اعلام رسمی بایدن به اینکه «اعتراضات به رهبری زنان در ایران بیدار شده و آمریکا در کنار زنان ایران ایستاده است» و همچنین اختصاص بودجههای کلان وزارت خارجه و سیا به پروژه کشف حجاب یک مثال دیگر از این موضوع است.
در اوج اغتشاشات در مهرماه، وزیرخارجه آمریکا در جلسهای با چند نفر از فعالان ضد انقلاب ایرانی حوزه زنان و حقوق بشر عنوان کرد که دولت آمریکا حمایتهای مالی لازم را در جهت حمایت از فعالان حقوق بشر و بهویژه حقوق زنان و ایجاد اجماع جهانی علیه دولت ایران از طریق دفتر توسعه و ترویج دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا (DRL) ادامه خواهد داد.
۲ـــ در حوزه قومی و مذهبی، یکی از این سرویسها اخیرا در راهبردهای خود، ایجاد بحران و دامن زدن به شکافهای موجود در استانها با تنوع قومیتی در کشورمان را یکی از مهمترین راههای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده و بزرگنمایی برخی نارساییها، دامنزدن به تفرقه مذهبی و تنش قومی، تحریک مردم بهواسطه بحران آب، ایجاد بدبینی نسبت به رهبری، سپاه و ... را بهعنوان راهکنش آن برشماری کرده بود.
در پروژهای دیگر مبلغ ۵۵۰ هزار دلار کمک رسانهای برای تحریک اقلیتهای قومی و مذهبی در مناطق مرزی ایران و پوشش اخبار اغتشاشات در داخل کشور اختصاص داده شد.
۳ـــ در حوزه جوانان، بر اساس اطلاعات واصله به ما اخیرا در موردی دیگر واگرا نمودن قشر جوان و اطلاق اصطلاح «انقلاب دانشجویی» به اغتشاشات پاییز، بازتولید و برجستهسازی تنشهای سیاسی و تقسیم جریانها به تندرو و میانهرو را به عنوان راهکنش تغییر استراتژی آمریکا در مواجهه با ایران برشماری کرده بودند.
تقابل امنیتی و نظامی ایران و رژیم صهیونیستی از جمله مهمترین محورهای پرونده امنیتی کشور است؛ موضوعی که در سالهای اخیر با افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه از سوی صهیونیستها با حساسیت بیشتری هم دنبال میشود و با تلاشهایی برای ضربه زدن به منافع منطقهای ایران همراه بوده است. ایران اما بهدلیل دست بالا داشتن در این فضا سعی کرده ضمن پرهیز از واکنشهای هیجانی و مقطعی اما در زمان و مکان مناسب این اقدامات را پاسخ دهد. درباره اقدامات متقابل در این زمینه چه مواردی را میتوان مطرح کرد؟
لازم است توجه شود که رژیم صهیونیستی، طی سالهای اخیر در شرایطی قرار گرفته که از طرفی با اقدامات تهاجمی گروههای محور مقاومت علیه منافع خود و روند قدرتافزایی ایران و محور مقاومت مواجه است و از طرف دیگر ا دچار گسیختگی و بحرانهای داخلی هستند.لذا مقامات این رژیم اشغالگر تلاش داشتهاند ضمن کشاندن تهدیدات از محیط داخلی خود به خارج و تحمیل فشار بر جبهه مقاومت به سطحی از بازدارندگی دست یابند. جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب سیاست اصولی خود مبنی بر پاسخ متقابل به تهدیدات، تولید بازدارندگی اطلاعاتی با دو ویژگی اقدام پنهان و ضربه متقارن علیه رژیم صهیونیستی را در دستور کار دارد.البته در سطح مواجهه، تهدیدات جمهوری اسلامی ایران برای رژیم موجودیتی و ضربات راهبردی است اما تحرکات صهیونیستها تاکتیکی و مقطعی است. لذا با بهرهگیری از جنگ رسانهای سعی دارند اقدامات کوچک خود را رسانهای کرده و بهزعم خود خلق اعتبار کنند. در مقابل، بسترها و ظرفیتهای مورد استفاده سرویس جاسوسی رژیم در این اقدامات، شناسایی و کشف شدهاند. نمونهای از مواجهه برتریساز جمهوری اسلامی ایران با رژیم را در قضیه کشتیها مشاهده کردید. همچنین در حوزهها و عرصههای مختلف مناطق اشغالی، نوار غزه، فضای سایبر، ایستگاههای رژیم در منطقه و ... ضرباتی به آنها وارد میشود و تقویت توان برای وارد ساختن ضربات اساسی همچنان در دستور کار است.البته بهدلیل حفاظت از اهداف، روشها، ابزارها و همچنین صیانت از شبکههای همکار و جریانهای همسو در عمق خاک فلسطین اشغالی و نیز تولید رعب و ابهام از منشأ ضربات در طرف صهیونیست؛ فعلا تصمیمی برای بازگویی و رسانهای کردن این اقدامات مؤثر وجود ندارد.
برگ برنده را از دشمن گرفته ایم
بهطور مثال در جلسهای که با هدف احیای مذاکرات در دوحه قطر با حضور هیاتی از وزارت خارجه کشورمان و هیاتی از اتحادیه اروپا برگزار شد، طرف مقابل بر موضوع تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران و تعامل با غرب تأکید کرده است.بههر حال بروز اغتشاشات و بیثباتی در کشور باعث میشود خصوصا کشورهای غربی در تعاملات خود با ایران، از مشکلات داخلی ما به سود منافع خود بهره برند اما در مجموع جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است از موفقیت این کشورها در پیوند زدن موضوعات متعدد مذاکراتی یا سایر موضوعات با مشکلات داخلی خود جلوگیری کند و برگ برنده را از دشمن سلب کند. به حول و قوه الهی و با تدابیر اتخاذ شده شرایط داخلی مهار و کنترل شده و با تلاش دولت محترم آسیبها مرتفع خواهد شد و دشمن و سرویسهای جاسوسی معترفند به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر اغتشاشات و حل مسائل فائق آمده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد