پس از آن مسئولان کشور سعی کردند با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به دلیل محدودیتهای ارزی از تولیدات کارخانجات داخلی حمایت کرده و آنها را ارتقاء دهند، با این حال اما آن چه مشخص بود این است که این تولیدکنندگان توانایی تامین ۱۰۰درصدی بازار داخل را نداشتند. به همین دلیل شاهد آن بودیم که از سال ۹۷ تاکنون بازار امینحضور و بازار لوازم خانگی در سراسر کشور همواره مملو از اجناس خارجی بوده، این در حالی است که برخلاف گفته مسئولان که قاچاق این محصولات را به وسیله کولهبران عنوان میکنند به نظر میرسد انواع لوازم خانگی کاملا هدفمند از گمرکات و مرزهای کشورمان وارد بازار داخل میشود.
طی سالیان گذشته بهدلیل عدم فرهنگسازی و توسعه نیافتن کیفی برخی لوازم خانگی، مردم تمایل زیادی به خرید مارکها و برندهای خارجی دارند. این در حالی است که در برخی کالاها با کمبود موجودی روبهرو هستیم. از این رو همانند بازار پوشاک و برنج، تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز محصولات تولید داخل را با برندهای مطرح جهان به مشتریان میفروشند.
افزایش قیمت در رکود
برای صحت و سقم این موضوع و بررسی آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی در سال جاری خبرنگار جامجم به بازار امینحضور سری زده و به گفتوگو با فروشندگان پرداخته است.یکی از فروشندگان لوزام خانگی در این رابطه میگوید: قیمت لوازم خانگی در سال جاری چندین بار افزایش یافته ولی از میزان فروش نسبت به سال گذشته کاسته شده است.وی افزود: با نوسانات قیمت دلار، شاهد آن هستیم که قیمت لوازم خانگی خارجی کاهش داشته، لکن لوازم خانگی داخلی وقتی با افزایش قیمت دلار گران میشود، دیگر هرگز با کاهش قیمت دلار رنگ کاهش قیمت به خود نمیگیرد. این فروشنده درخصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیز اظهار کرد: طبیعتا وقتی به بازار امینحضور سری بزنیم، نمیتوان گفت این میزان جنس خارجی توسط کولهبران و ماشینهای شوتی وارد کشور شده است.برخی فعالان دیگر نیز در اینباره میگویند: تولیدکنندگان داخلی در وضعیت فعلی توانایی تولید برخی محصولات همچون سرخکن، قهوهساز یا جاروبرقی را ندارند؛ به طوری که سام، اسنوا و پارس خزر هم اکنون توانایی تولید چندانی ندارند و اجناسشان را چهار ماه بعد از پرداخت پول به مشتریان تحویل میدهند. بنابراین نیاز مردم تنها با واردات تامین میشود.این فروشنده لوازم خانگی ایرانی تصریح کرد: متاسفانه با تحریم و اعلام ممنوعیت ورود کالاهای خارجی، شاهد آن بودیم که سودجویان از آب گلآلود بازار لوازم خانگی ماهی گرفتند به همین دلیل تقلب در بازار لوازم خانگی رواج دارد به طوری که برند الجی خصوصا لباسشویی بهکرات روی محصولات داخلی چسبانده شده و لوازم خانگی ایرانی با این مارک به فروش میرسد.وی در پایان گفت: از طرف دیگر جارو برقی پاکشوما و هیمالیا نیز در وضعیت فعلی با برند بوش به مشتریان عرضه میشود.
ممنوعیت واردات لوازم خانگی توهم است
یکی دیگر از فروشندگان این بازار در گفتوگو با جامجم میگوید: بیشتر اجناس و لوازم خانگی خارجی موجود در بازار از بنادر کشور ترخیص و حقوق گمرکی نیز توسط دولت از آنها دریافت میشود، این در حالی است که در کشورمان توهمی به نام ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی وجود دارد که تحت هیچ عنوانی صحت ندارد. البته پس از ترخیص از گمرک به عنوان کالای قاچاق محسوب میشود اما دولت از آن حقوق گمرکی گرفته است به طوری که سایدبایساید ۱۷تا ۲۰ میلیون تومان حقوق گمرکی اخذ میشود. این فروشنده لوازم خانگی تاکید کرد: در بهترین حالت قیمت یخچال فریزر سایدبایساید الجی با دلار ۵۰ هزار تومانی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان باید به دست مصرفکنندگان برسد این در حالی است که هماکنون قیمت این محصول در بازار داخل ۸۰میلیون تومان برای مصرفکننده است در حالی که قبل از عید ۴۸میلیون تومان بود و حتی سایدبایساید مدل دووی ایرانی و اسنوا نیز دیگر با قیمت ۳۵ میلیون تومان در بازار موجود نیست.
انحصار و گرانی
یکی دیگر از فروشندگان نیز در گفتوگو با جامجم میگوید: یخچال دو قلوی الجی را میتوان با قیمت ۶۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه کرد، ولی کالای خارجی وقتی چهار یا پنج دست میچرخد، طبیعتا قیمتش افزایش مییابد. وی با بیان اینکه هماکنون یخچال دو قلوی الکترواستیل نیز ۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشود، تاکید کرد: اگر ممنوعیت واردات کالاهای خارجی برداشته شود، شاهد آن خواهیم بود که قیمت بسیاری از این کالاهای با کاهش محسوسی نسبت به وضعیت فعلی روبهرو خواهد شد. این فروشنده به انحصار بازار لوازم خانگی نیز اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی لوازم خانگی تولید داخل سه برابر هزینه تولید خود در بازار به فروش میرسد. به طوری که هزینه تولید یخچال فریزر الکترواستیل در کارخانه ۱۵ میلیون تومان است، ولی در بازار شاهد فروش ۶۰ میلیون تومانی آن هستیم؛ چون انحصار در بازار موج میزند.وی افزود: نظارتی بر بازار لوازم خانگی خصوصا ایرانیها وجود ندارد، به طوری که باید پرسید چه اتفاقی رخ داده که قیمت یخچال فریزر الکترواستیل از ۳۳ میلیون تومان در اسفند سال گذشته هماکنون به ۶۰ میلیون تومان رسیده است؟ از طرف دیگر هم اکنون لباسشوییهای ایرانی نیز با افزایش قیمت سرسامآوری روبهرو شده و به مانند کالاهای خارجی در بازار خرید و فروش میشود.
تبدیل کالای ایرانی به کالای خارجی
یکی از فروشندگان لوازم خانگی درباره تقلب در فروش لوازم خانگی نیز گفت: دو نفر در امینحضور برندهای خارجی را بر لوازم خانگی تولید داخل زده، از این طریق سود زیادی را به دست میآورند و نظارتی بر عملکرد آنها نیست. به طوری که این افراد یخچال سایدبایساید اسنوا را تبدیل به سامسونگ، ماشین لباسشویی تیسیال را تبدیل به بوش یا ماشین لباسشویی زانتی را تبدیل به الجی کرده و با چند برابر قیمت کالای ایرانی به مصرفکنندگان میفروشند.این فروشنده لوازم خانگی در بازار امینحضور گفت: برخی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز کشورهای تولیدکننده محصول را تغییر میدهند به طوری که تولید کشور چین را به نام کرهجنوبی تغییر داده و به مشتریان میفروشند یا اینکه در بازار تلویزیون نانو ۸۰ را تبدیل به نانو ۸۶ میکنند.وی افزود: این فروشندگان باعث راکدی بازار دیگر فروشندگان نیز شدهاند به طوری که بالفرض لباسشویی الجی را ۲۷ خریداری کرده و ۲۸ به مصرفکنندگان عرضه میکنند اما شاهد آن هستیم که این فروشندگان با تغییر مارک زانتی به الجی، لباسشویی ایرانی ۱۴ میلیون تومانی را ۲۰ میلیون تومان به دست مشتریان میرسانند. وی گریز دیگری به انحصار موجود در بازار زد و گفت: از طرف دیگر انحصار شدیدی در بازار لوازم خانگی وجود دارد به طوری که شرکت الکترواستیل تمامی تولیدات خود را به فردی به نام مجید محیان میفروشد و تمامی فروشندگان باید از وی خرید کنند، هیمالیا نیز به همین ترتیب است. این فروشنده بازار امینحضور خاطرنشان کرد: به همین دلیل شاهد آن هستیم که وقتی تعزیرات به خردهفروشها مراجعه میکند، یخچالی که خردهفروش ۶۰ خریداری و باید ۶۱ به فروش برساند را میگوید ۵۰میلیون ارزش دارد و خردهفروشان را جریمه میکند، در حالی که کارخانه به طرف قرارداد خود و انحصارگر بازار ۵۰میلیون تومان جنس را تحویل میدهد. یخچال هیمالیای دوقلو مدل آلفا ۴۸میلیون تومان به مصرفکننده فروخته میشود و خردهفروش آن را ۴۶ میلیون تومان تهیه کرده است ولی وقتی مشتریان شکایت میکنند، واحدهای نظارتی قیمت واقعی کارخانه را که ۳۶ میلیون تومان است، احتساب میکنند در حالی که بیشترین سود را عمدهفروشیها بردهاند که عمدتا نیز مالیات پرداخت نمیکنند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد