جام جم آنلاین-لیلا سعدوندی؛با وجود انکار برخی مدیران، وضعیت زیرساخت های ایمنی راه ها در کرمانشاه در مقایسه با دیگر استان ها تفاوت و فاصله تعامل برانگیزی دارد، باید پرسید نمایندگانی که با رای مردم انتخاب شده و هر روز در این جاده ها تردد می کنند چطور شرایط مرگبار جاده ها را نمی بینند، تنها که نباید مسئولان با نزدیک شدن به ایام اربعین برای ایمنی جاده ها به تکاپو بیفتند و دست بجنبانند که چه باید کرد!
آمارها می گوید تصادفات جاده ای سومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می شوند و از میان 4 عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط، در کشور ما و طبق گفته پلیس راهور بیشترین عامل تصادف، عامل انسانی است و در مراحل بعدی مشکلات جاده ای و نقص فنی خودرو زمینه ساز بروز حادثه هستند.
در کرمانشاه اما این موضوع کمی متفاوت است چون به نظر می رسد ما به لحاظ زیرساختها فاصله بیشتری با متوسط کشور داریم. مثلا تنها 467 کیلومتر از جاده های استان بزرگراه هستند و بیش از 8 هزارو 51 کیلومتر جاده دوطرفه غیرمجزا در استان داریم که کوهستانی بودن منطقه، مزید بر علت شده و خطر تصادف را دوچندان می کند!
نکته مورد توجه دیگر کمبود دوربین های کنترل سرعت است که به طور متوسط در سطح کشور به ازای هر 5 کیلومتر یک دوربین نصب شده در حالیکه این آمار در کرمانشاه یک دوربین به ازای هر 30 کیلومتر است!
اگر به شرایط موجود سرعت غیرمجاز راننده، بی مبالاتی و یا ایمن نبودن خودرو را اضافه کنیم آنوقت چندان هم دور از انتظار نیست که مثلا روز جمعه نهم تیرماه سالجاری حداقل 9 حادثه رانندگی در محورهای مواصلاتی استان ثبت شده باشد، حوادثی که 15 نفر را مجروح و عده ای را به کام مرگ کشانده است!
*اگر اربعین نبود همین چهارصدوخورده ای بزرگراه را هم نداشتیم!
پیشتر در این رابطه مدیرکل هلال احمر استان از ثبت5 حادثه در همین روز خبر داده و گفته بود در جریان این تصادفها 14 نفر مجروح شده و یک نفر جان باخته است.
محمدباقر محمدی گفت: این حوادث در محور اسلام آباد به حمیل، کرمانشاه-پاوه، کرمانشاه-روانسر، کرمانشاه به ثلاث و کرمانشاه-بیستون رخ داده واغلب راننده ها سرعت زیادی حین رانندگی داشته اند!
وی با اذعان به این مطلب که متاسفانه هنوز برخی جاده های استان نیوجرسی و روشنایی ندارند، افزود: به یاد دارم که امسال در بزرگداشت عملیات بازی دراز که یک برنامه 2 روزه بود، حین رفت و برگشت در همین مسیر 3 تصادف ثبت کردیم که 7 کشته برجای گذاشت. این نشان می دهد که برخی مسیرها حادثه ساز ترند و مسئولین باید توجه بیشتری به این مسیرها داشته باشند.
محمدی همچنین به آمار تصادفات ثبت شده هلال احمر در 3 ماهه نخست سالجاری اشاره کرد و گفت: در این مدت 137 حادثه با 51 کشته ثبت شده که محورهای اسلام آباد، سنقر، صحنه و روانسر بیشترین تعداد را داشته اند.
وی دغدغه مند بودن مسئولین و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران را مهم ارزیابی کرد و افزود: رفع این مشکل کار تیمی و فنی میخواهد، باید زیرساختهای بازدارنده فراهم شود، اعتبارات به استان برسد و مسئولین شرایط را آنالیز کنند تا از بحران خارج شویم.
او درهمین رابطه خطاب به نمایندگان استان گفت: شما آقایانی که خودتان در جاده ها رفت و آمد دارید چطور شرایط بد جاده ها را نمی بینیدو دلتان برای حفظ جان کسانی که روزگاری به شما رای داده اند نمی سوزد!
محمدی همچنین افزود: اگر بحث اربعین نبود حالا همین چهارصد و خورده ای بزرگراه را هم نداشتیم، به هرحال مسئول دلسوزی باید باشد که دلش به حال مردم بومی استان بسوزد، بویژه آنها که در جاده های فرعی تردد می کنند.
به گفته وی هلال احمر با دارا بودن 24 پایگاه امداد و نجات و 16 مرکز کنترل اضطراری همه تلاشش را می کند تا در کمترین زمان ممکن(8 دقیقه) به محل حادثه رسیده و جان حادثه دیدگان را نجات دهد. با این حال کمبود زیرساختها و آموزش نکته ای است که نباید از دید مسئولین غافل بماند.
جاده ها خطرناکند، فاصله زیادی با متوسط کشور داریم!
نکته مورد توجه دیگر سخنان رئیس پلیس راه استان است که آمارهای روز جمعه نهم تیر را کمی بیشتر از عدد هلال احمر اعلام کرد و گفت: معمولا تعداد حوادث جاده ای اورامانات که یک منطقه پرگردشگر محسوب می شود بیشتر از دیگر نقاط استان است، این مسیر جاده ایمنی ندارد و نیمی از تصادف های آن به دلیل عدم خط کشی و استاندارد نبودن جاده اتفاق می افتد.
به گفته سرهنگ "کیخسرو دستغیب" تنها 467 کیلومتر از جاده های استان بزرگراه هستند و کرمانشاه 8هزارو51 کیلومتر جاده 2طرفه غیر مجزا دارد که با احتساب کوهستانی بودن منطقه خطر تصادف در آن بیش از سایر نقاط است.
وی محورهای کرمانشاه به روانسر و پاوه، بیستون به سنقر و حمیل به ایلام را پرحادثه ترین محورهای استان ذکر کرد و گفت: در بیشتر موارد تجاوز به چپ برای سبقت در لاین های دو طرفه حادثه ساز می شود و چون اکثر مسیرها گاردریل ندارند تلفات بیشتری می دهیم!
دستغیب در حالیکه ایمن سازی جاده ها را شامل نصب تابلو،خط کشی وسط و حاشیه جاده، تامین روشنایی، نصب شانه خاکی به صورت شیب شیروانی و تجهیز بیشتر راهها به دوربین کنترل سرعت عنوان کرد و گفت: هنوز در مسیرهای زیادی حاشیه جاده ها خط کشی ندارد، در محورهایی که پرتگاه هستند هم شانه خاکی شیب دار نداریم وهمین مسئله موجب واژگونی خودروها می شود.
تاریکی مسیر و عدم تجهیز بسیاری از راهها به دوربین کنترل سرعت نکته قابل توجه دیگری است که رئیس پلیس راه استان به آن اشاره کرد و متذکر شد: متاسفانه در شرایطی که در کشور به طور متوسط برای هر 5 کیلومتر یک دوربین کنترل سرعت نصب شده این عدد در کرمانشاه 30 کیلومتر است و حتی در برخی محورها مثل کرمانشاه به کوزران دوربین نداریم، علاوه بر آن محورهای کرمانشاه به روانسر، کامیاران و کنگاور همه کمبود دوربین دارند.
وی درحالیکه به افزایش آمار تصادف در استان در ایام تعطیل اشاره کرد گفت: اربعین سال قبل 62 نفر در جاده های استان جان باختند و تابستان سال گذشته 134 فوتی و یک هزارو 549 نفر زخمی داشیم که نشان میدهد ایمنی جاده های استان مطلوب نیست.
به گفته این مسئول، با احتساب این شرایط شاید بتوان گفت گرچه در کل کشور 75 درصد علت تصادفات عامل انسانی است اما قطعا این عدد برای کرمانشاه صدق نمی کند و ایمن نبودن جاده نقش پررنگی در وقوع تصادف ها دارد.
از همین رو رئیس پلیس راه استان، انتظار دارد؛ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تلاش بیشتری برای ایمنی جاده ها بکند. او البته اشاره کرد که مسیر کرمانشاه به روانسر در حال ایمن سازی است ولی بیشتر از اینها باید وقت گذاشت و تلاش کرد.
*بودجه قطره چکانی است، از 3هزار میلیارد تنها 400 میلیارد گرفته ایم!
در همین رابطه اما سخنان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان شنیدنی است. او درحالیکه حجم کمبودها را اغراقی بیش نمی داند، معتقد است کرمانشاه هیچ فاصله ای با متوسط کشور ندارد و حتی در برخی فاکتورها جلوتر است!
او گفت: ما آزادراه در استان نداریم و خیلی از استانداردها با احتساب آزادراهها محاسبه میشوند، کرمانشاه فقط بزرگراه و راههای اصلی و فرعی دارد و شرایط جاده هایش با استانداردها همخوانی دارد.
به گفته "فریبرز کرمی" درحال حاضر همه محورهای اصلی استان مجهز به دوربین ثبت سرعت هستند و جمعا 60 دوربین در استان فعال است، همچنین طبق قانون نصب دوربین در محورهای فرعی مثل کرمانشاه به کوزران اولویت ندارد و وظیفه محسوب نمیشود!
وی مشکل خط کشی در جاده ها و عدم روشنایی را نیز تکذیب کرد و گفت: قانون به ما می گوید تنها در نقاط مه گیر و تقاطع خطرناک روشنایی داشته باشیم که ما رعایت کرده ایم.
کرمی درحالیکه به مشکل کمبود اعتبار برای سرعت بخشیدن به ایمن سازی جاده های استان اشاره کرد، افزود: از مجموع 3هزار میلیارد تومان نیاز استان فقط یک هشتم یعنی کمتر از 400 میلیارد دریافت کرده ایم که به هیچ وجه پاسخگو نیست!
وی همچنین گفت: قبول دارم که ما با ایده آل ها فاصله داریم اما انتظارها باید در سطح بودجه ای باشد که دریافت می کنیم.
کرمی در ادامه به معضل سرقت تابلو در جاده ها نیز اشاره کرد و افزود: آنقدر تابلوها را به سرقت بردند که نهایتا مجبور شدیم تابلو منعطف از جنس پشم شیشه بگیریم که ارزش مالی چندانی ندارد.
او در مورد 4بانده شدن برخی مسیرها گفت: مسئولیت این کار بعهده راه و شهرسازی است و معمولا خیلی زمان می برد، بعنوان مثال 4 بانده شدن مسیر کرمانشاه-کامیاران تقریبا 14 سال طول کشید، از طرفی طبق آمارها 10 تا 20 درصد تصادف ها درهمین مسیرهای 4خطه رخ می دهد که بیشتر عامل انسانی دارد.
کرمی درباره افزایش آمار تصادف در منطقه اورامانات اظهار کرد: عامل اصلی این مسیر قاچاقچیان بومی هستند که اکثرا سرعت زیادی دارند و این موضوع ربطی به وضعیت جاده ها ندارد.
او در حالیکه تاکید کرد این سازمان همه تلاش خود را برای تامین ایمنی جاده ها و نگهداری از آن به کار می گیرد وضعیت جاده های فرعی و روستایی را مظلوم توصیف کرد و گفت: این مسیرها چون اعتبارات استانی می گیرند نیاز بیشتری به ایمن سازی دارند.
وی البته با اشاره به نزدیکی به اربعین گفت: در حال حاضر440 کیلومتر از جاده های استان در حال خط کشی هستند و برای 300 کیلومتر از جاده ها هم روکش آسفالت درحال انجام است.
کرمی در خاتمه عمده وظیفه راهداری را نگهداری از امکانات موجود دانست و درحالیکه انگشت اشاره به سمت راه و شهرسازی گرفت، گفت: راه و شهرسازی باید برای جاده سازی و تامین و توسعه بزرگراهها در استان برنامه بریزد تا مسیرهای پرخطر کمتری در استان داشته باشیم.
*پیشرفت پروژه ها خوب است
طبق قانون، ساخت بزرگراهها و توسعه جاده های کشور برعهده راه و شهر سازی است و در همین کرمانشاه پروژه های بزرگی در حیطه اختیارات راه و شهرسازی قرار گرفته که از جمله آنها می توان به محور روانسر- پاوه، بزرگراه بیستون به سنقر و سه راهی کنگاور به نهاوند اشاره کرد، پروژه هایی که گویا به پیمانکار سپرده شده اند و باید منتظر راه اندازی آنها باشیم.
به رغم تماس های مکرر موفق به گفتگو با "مهرداد آهکی" مدیرکل راه و شهرسازی استان نشدیم، اما مدیر روابط عمومی این اداره کل طی تماس تلفنی روند پیشرفت این 3پروژه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما همه تلاشمان را می کنیم تا در کمترین زمان ممکن پروژه ها را تحویل بگیریم .
صالحی گرچه از عدد و رقم خاصی برای تامین مالی این پروژه ها و زمان تحویل گیری آنها سخن نگفت اما از حرفهایش چنین استنباط شد که پروژه ها مشکل تامین اعتبار ندارند و اگر شرایط مساعد باشد پیشرفت خوبی خواهند داشت.
او هم مثل دیگر مسئولین به تلاش برای تامین امنیت مسافران اربعین در جاده های استان اشاره کرد و درباره قطعه 9 و 10 بزرگراه کربلا گفت: محور قصرشیرین-خسروی در مسیر راه کربلا و عتبات عالیات است و تلاش می کنیم تا با 4 بانده کردن این مسیر شرایط بهتری برای تردد مسافرین اربعین امسال فراهم شود.
نکته همینجاست، موضوع فقط اربعین و میهمانهای کربلایی نیستند که حالا با نزدیک شدن به این ایام مقدس مسئولین دست بجنبانند که چه باید کرد! موضوع مردمی هستند که هر روز در جاده های استان جان می دهند، از اورامانات و روانسر گرفته تا جاده های پرخطر سنقر و کلایی، از حمیل و اسلام آباد گرفته تا سه راهی نهاوند!
طبق آمار تصادفات جاده ای تنها در 3 ماهه نخست امسال جان 85 نفر هم استانی را گرفته و 997 مجروح برجای گذاشته است و این هشداریست به مسئولین تا علاوه بر راههای اصلی فکری برای تامین ایمنی جاده ها در مسیرهای فرعی بکنند و روزی برسد که کمتر شاهد قربانی شدن افراد در جاده های استان باشیم.
هر چند توجه به عامل انسانی و بهبود رفتار افراد در جاده ها، لزوم استفاده از خودروهای ایمن و خارج کردن ماشین های فرسوده از چرخه حمل و نقل را نیز نباید به دست فراموشی سپرد.
به هر حال طبق آمار، 57 درصد از تصادفات جاده ای استان به علت واژگونی خودرو، سقوط و خروج از جاده، سرعت زیاد، خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و صحبت کردن با تلفن رخ می دهد که اگر نقش جاده ایمن در جلوگیری از سقوط و واژگونی را کنار بگذاریم، بی شک نصب دوربین سرعت سنج تا حد زیادی عامل بازدارنده محسوب شده و می تواند مانع وقوع بسیاری از این حوادث شود.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد