آموزش و پرورش برای بروزرسانی آموزگاران کرمانشاهی مصمم باشد
یک معلم برجسته و نمونه استان کرمانشاه که بارها در گزینش های کشوری و بویژه در حوزه تدریس در زمره افراد برتر قرار گرفته، عنوان کرد: انتظار ما از مسئولین آموزش و پرورش اینست که کیفیت آموزشی را در استان ارتقاء دهند و این مهم جز با آموزش و بروزرسانی مربیان و معلمین عملی نمی شود.
کد خبر: ۱۴۱۷۱۸۵
نویسنده لیلا سعدوندی
جام جم آنلاین-لیلا سعدوندی؛ «جهاندار مفتون» گفت: فناوری آموزش و پرورش در استان در حال به روز شدن است و این روزها اکثر مدارس دولتی حتی در مناطق محروم از امکانات خوبی برای هوشمندسازی برخوردارند ولی آنچه مسلم است آن است که مهارت استفاده ازاین دست امکانات هرچند محدود، برای اغلب معلمین و اولیاء مدارس وجود ندارد و یا استقبالی از آن نمی کنند!
او گفت: ما حتی در دور افتاده ترین مدارس هم برخی امکانات هوشمندسازی داریم ولی معلمین نمی توانند یا نمی خواهند تازه های تکنولوژی را در تدریس دخالت دهند و این نقطه ضعف بزرگی برای سیستم آموزشی استان است.
وی تاکید کرد: باید بپذیریم که عصر، عصر تکنولوژی است و یک معلم توانا می تواند بازخورد بهتری از فناوری در زمینه یادگیری و آموزش بگیرد.
او که از بین معلمین ریاضی متوسطه دوم، بارها بعنوان معلم نمونه کشور برگزیده شده معتقد است، این باور باید برای معلمین تغییر کند تا هوشمند سازی را جدی بگیرند.
وی متذکر شد: بارها به مدرسه هایی سرزده ایم که رقم های گزافی برای تجهیزات فناوری و برخورداری بچه ها از امکانات روز هزینه کرده اند ولی متاسفانه حضور بچه ها دراین دست کلاسها تنها به نمایش فیلم خلاصه می شود تا آموزش!
به گفته مفتون، آموزش و پرورش باید در این زمینه جدی تر برخورد کند و برای به روز شدن معلم ها در مدارس برنامه بریزد تا اگر دوباره به شرایط دوران کرونا برگشتیم یا به هر دلیلی آموزش مجازی اولویت شد، با برنامه و اصولی تر پیش برویم.
مفتون تصریح کرد: انتظار ما از مسئولین آموزش و پرورش آن است که کیفیت آموزشی را در استان ارتقاء دهند و این مهم جز با آموزش مربیان و معلمین عملی نمی شود.
وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه کرونا ضربه مهلکی به سیستم آموزشی کشور زد، بویژه برای پایه های ابتدایی و کسانی که در آستانه فارغ التحصیلی و کنکور بودند.
مفتون با اشاره به آمار هولناکی که اخیرا از سوی مسئولین ملی اعلام شده. گفت: طبق آمارها 5درصد دانش آموزان اول ابتدایی مردود شده اند و میانگین معدل کشور 11 است و این یعنی ما در سیستم آموزشی مشکلاتی داریم که باید مرتفع شود.
این معلم برگزیده که با گذشت 32 سال سابقه تدریس هنوز از آموزش دل نکنده و جان در طبق اخلاص کودکان و نوجوانان این دیار نهاده، معتقد است، افزود: با آنکه کرونا ضربه مهلکی به سیستم آموزشی کشور زد اما شرایطی را مهیا کرد تا قشر سنتی تعلیم و تربیت بیشتر با فضای مجازی، نوآوری و تکنولوژی روز برای آموزش به دانش آموزان آشنا شوند و ترسی که پیشتر برای ارتباط گرفتن با فضای مجازی داشتند، بریزد.
وی متذکر شد: پیشتر شاهد بودم که متاسفانه برخی معلمان با توجه به تعصبی که به شیوه سنتی آموزش داشتند در مقابل روشهای نوین، جبهه گیری می کردند اما شیوع کرونا و رواج استفاده از فضای مجازی موجب شد تا این تعصب از بین برود و حتی دسته ای از معلمین به سمت آموزش مجازی ترغیب شوند.
به گفته مفتون، همین سبک آموزش چون برای بسیاری از معلمین شناخته شده نبود و پیش از کرونا آنرا امتحان نکرده بودند، تدریس را به چالش بزرگی تبدیل کرد و حالا که یکسال از این شرایط می گذرد با مشکلات اساسی در این حوزه مواجه شدیم چون دانش آموزان با پایه های ضعیف بالا آمده و معلمین مقاطع بالاتر را با مشکلات بیشتری درگیر کردند.
وی افزود: من مخالف فضای مجازی نیستم، بلکه باید بپذیریم که بدون شک تلفیقی از آموزش مجازی و سنتی جریان یادگیری را تسهیل می کند و باعث ملموس و عینی شدن آموخته ها می شود و ما در این زمینه نیاز به آموزش بیشتر معلمین داریم تا از جهان توسعه جانمانیم.