افزايش بودجه 1401 و تعيين وضعيت اعتبارات 1402
به گزارش جام جم آنلاین بوشهر/رئيس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر در نشست خبری از افزايش اعتبارات 1401 و تعيين وضعيت بودجه 1402 براي اجراي پروژه هاي پايان يافته و نيمه كاره گفت.
افزايش اعتبارات عمراني از 99 تا 1401
محسن پاپری زارعی؛در نشست با اصحاب رسانه در خصوص روند كارهاي اجرايي و رويكردهاي سازمان گفت: در سال 99 نسبت به سال 98 چهل و يك درصد افزايش اعتبارات عمراني وجود داشت و سال 1400 نسبت به سال 99 پنجاه و چهار درصد و در نهايت در سال 1401 با مديريتي كه انجام شد اعتبارات به هفتاد و يك درصد رسيد. امسال 9 درصد افزايش اعتبارات داشتيم كه نسبت به سال گذشته باز هم اين اعتبارات افزايش پيدا كرده است. اين افزايش مثبت هم فضاي آرام مالياتي را در استان تجربه خواهد كرد و هم مازاد درآمدي را طبق ساز و كارهاي قانوني كه اعلام شد خواهيم داشت. ضمنا اين افزايش اعتبارات به سمت پروژه هاي عمراني و كاركنان دولت نيز سرازير مي شود و با اين ميزان اعتبارات ديگر بوشهر تبديل به يك استان با کارگاه بزرگ عمرانی خواهد شد.
در افزايش درآمد اول بوشهر، دوم كهكلوير
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: از لحاظ افزايش اعتبارات استان بوشهر در رتبه اول قرار دارد. با وجود منابعي كه در اين استان قرار دارد دولت و سازمان برنامه بودجه با مديريت صحيح و مناسب بوشهر را جايگاهي متفاوت قرار داد. در سال جاري بوشهر 9.06 درصد درآمد داشته است و بعد از ما، استان كهكيلويه بويراحمد با 20درصد درآمد قرار گرفته است، بعضا در بسياري از استان ها درآمدشان به 60درصد نيز رسيده است.
درصدبندي اعتبارات استان
وي تصريح كرد: اعتبارات بوشهر از 643 ميليارد تومان به 846 ميليارد تومان رسيده است. يكي از الزاماتي كه بايد به آن اشاره شود با استناد به بند ب ماده 26 قانون برنامه بودجه ما مكلفيم 5 تا 8 درصد از اعتبارات استان را به طرح هادي روستايي و 10 درصد را به حوزه آبرساني روستاها اختصاص دهيم. يك درصد اعتبارات استاني و 3 درصد نفت و گاز را به استناد ماده 71 قانون الحاق 2 بايد به حوزه بسيج و پايگاه هاي مقاومت و سالن هاي ورزشي بسيج اختصاص داده شود. 5 درصد اعتبارات استاني بايد طبق استناد به بند 1 تبصره قانون بودجه 1402 به رده هاي انتظامي و كلانتري ها پرداخت نماييم. يك درصد براي موضوعات فرهنگسازي و آگاهي بخشي و اطلاع رساني به صداوسيما تخصيص دهيم و يك درصد هم بايد براي پژوهش لحاظ گردد.
رويكرد توزيع اعتبارات؛ عدم شروع پروژه جديد
پاپري زارعي تصريح كرد: آن چيزي كه براي رويكرد توزيع اعتبارات تعريف شده است؛ عدم شروع پروژه هاي جديد و تكميل پروژه هاي نيمه تمام آن هم با اولويت بندي تقويت زيرساخت هاي توليد و اشتغال با درست هدايت شدن اعتبارات تخصيص يافته عمراني است. پروژه ها و طرح هاي ارسال شده در فرآيند بررسي تزريق اعتبار قرار خواهند گرفت.
وسعت بوشهر با بودجه 2هزار و 800 ميليارد توماني
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: انطباق عمليات موافقت نامه هاي طرح ها و پروژه هاي جديد با مصوبات كارگروه استاني ماده 23 ابتداي به امر با اولويت بندي خروجي پروژه هاي نيمه تمام با هدف تسريع خاتمه يافتن آنها انجام خواهد شد، سپس در ادامه با توجه به درخواست ها براي آغاز پروژه هاي جديد، به منظور راحت طلبي و برنامه ريزي مناسب تر در راستاي دستورالعمل هاي گفته شده پروژه هاي مستمر در شهرستان ها با مديريت سازمان به طور قطع آغاز و انجام خواهد شد و با تمركز روي مسائل و مزيت ها توسعه استان از شمال و جنوب را در دستور كار قرار داده ايم. از همين رو جهت سرعت بخشيدن به روند اجراي پروژه هاي عمراني مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تزريق مي شود.
تبديل وضعيت ايثارگري
وي ادامه داد: چيزي كه قانون است نياز به شكايت به ديوان ندارد؛ تبديل وضعيت ايثارگران بلااستثنا بايد انجام شود و اگر دستگاهي انجام نمي شود حتما درخواستش را مستقيما به ما ارائه دهد، ما ساز و كارها را پيگيري مي كنيم. اگر دستگاه پست نداشته باشد سازمان اداري و استخدامي برايش فرآيند تعريف مي كند و پست با نام ايجاد مي كند و ايجاد كرده است.
سهم و عوارض آلايندگي
پاپری زارعی گفت: از سال ۱۴۰۰ که قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد ساز وکاري با اين مضمون تعريف شد كه محيط زيست سامانه اي را طراحي كند تا در اين سامانه تمام اطلاعات حوزه آلايندگي خاك، آب و هوا با ميزان آلايندگي در آن بارگزاري شود و سهم مشخص كند. در ادامه لينك و دسترسي آن به سازمان امور مالياتي داده شود و براساس آن سهم سرانه اي در شهر و روستا با نام عوارض آلایندگی مشخص شده را به حساب آنها واريز كند، اما تاكنون محيط زيست هيچ كاري انجام نداده است البته به زودي اين كار اجرا خواهد شد و سهم آلايندگي نه تنها در استان بوشهر بلكه در هيچ كجاي ايران هنوز انجام نشده است.
تعيين وضعيت پرونده هاي مالياتي شركت ها
وي در ادامه تصريح كرد: تمامي پرونده هاي مالياتي شركت هاي مستقر در داخل استان هستند و تقريبا 6 يا 7 پرونده در خارج از استان قرار دارد كه از اين بين تقريبا يك يا دو پرونده از لحاظ ترنور آن شركت قابل قبول نمي باشد. بيش از 90درصد پرونده ها به داخل استان منتقل شدند و امسال اين 7 پرونده هم منتقل خواهند شد و از اين بابت مشكلي نخواهيم داشت.
تبليغات نمايندگان در پايگاه استاني نمي گنجد
رئيس سازمان برنامه بودجه گفت: بودجه برگزاري انتخابات به سازمان برنامه و بودجه ارتباط ندارد ريالي هم بابت تبليغات نمايندگان خرج نمي شود و وزارت كشور رأسا از سازمان برنامه بودجه كشور اين مبلغ را دريافت مي كند. وزارت كشور و ستاد انتخابات به عنوان برگزاركننده انتخابات مبلغي را براي اجرا برآورد و متصور مي شود؛ اين برآورد هزينه در پايگاه استاني نمي گنجد، ملي است و هيچ ابلاغيه اي هم به سازمان برنامه استان نمي شود.
سهم هر نماينده در كشور 25 ميليارد
وي افزود: نمايندگان براي ارتقا شاخص ها يكسري اعتبارات تحت عنوان اعتبارات متوازن دارند كه اين سهمي است كه براي آنها تعيين مي شود. در واقع گفته مي شود سالانه مبلغي را با نظر نمايندگان محترم حوزه هاي انتخابي كه سقف آن 25 ميليارد تومان است و به هر يك از نماينده اختصاص داده مي شود در بوشهر جمع اين مبلغ100 ميليارد تومان مي شود.
شاخص تورم را مركز آمار ايران تعيين مي كند
پاپري زارعي گفت: شاخص تورم با طرح آمارگيري توسط مركز آمار ايران تحت عنوان قيمت كالا و خدمات خانوار انجام مي گيرد. اين طرح به صورت ملي با ابلاغ يك نسخه به تمامي استان ها صورت مي پذيرد. در اصل مأمور آمارگيري با مراجعه درب مغازه ها و خانه ها ليست برداري مي كند و آن را به مركز آمار ايران ارسال مي كند. اينكه در استان بوشهر شرايط تورم به چه شكل را مركز آمار ايران اعلام مي كند و به اصل طرح آماري كه انجام شده برمي گردد. استان و كاركنان سازمان برنامه و بودجه هيچ دخل و تصوري در آن ندارند. ما نظارت بر اجرا داريم اما در نهايت داده خام به مركز آمار ايران ارسال مي شود و آنها تعيين كننده شاخص تورم هستند.
پروژه فعال ماده 23 در بوشهر وجود ندارد
رئيس سازمان برنامه و بودجه اضافه كرد: اكثر پروژه هاي فعال، ماده 23 را دارند به غير از چند پروژه كه درگير اخذ ماده 23 آنها هستيم. ماده 23 به دو شكل صورت مي گيرد؛ يكي پروژه هاي داخل استاني و ديگري پروژه هاي ملي كه در بيرون از استان انجام مي شود. پروژه استاني بدون ماده 23 نداريم در واقع 24 پروژه ماده 23 داشتيم كه همه آنها انجام شدند. با مديريت و برنامه ريزي كه صورت گرفت قرار شد هيچ پروژه جديدي از سال قبل شروع نشود تا پروژه هاي نيمه تمام به پايان برسد.
پروژه ملي در اختيار استان نيست
او افزود: پروژه هاي ماده 23 در سطح ملي فرآيندشان با داخل استان متفاوت است؛ فرآيند آن به اين شكل است كه وزارتخانه بايد كاربرگ ها، مجوز پدافند غيرعامل، مجوز زيست محيط، مطالعات و برآورد را جمع آوري كند و به سازمان برنامه بودجه ارائه دهد و در همانجا دفاعيه داشته باشد يعني هيچ چيز در اختيار استان نيست. در اصل مديركل دستگاه مربوطه از طريق وزارتخانه آن را پيگيري مي كند و ما هم از اينجا پيگيري هايي انجام مي دهيم تا پروژه تسريع يابد.
سرانجام پروژه هاي نيمه كاره با يك برنامه توسعه
پاپري زارعي در پايان تصريح كرد: پروژه هاي نيمه تمام استان را اگر بخواهيم به سرانجام برسانيم بايد حداقل يك برنامه توسعه را پشت سر بگذاريم، پروژه هايي مثل مجتمع تفريحي آبپخش، شبانكاره، سعدآباد كه از سال 85، 86 آغاز شده و هنوز به اتمام نرسيده است. طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته قرار است پروژه هايي كه پيشرفت فيزيكي بالاتري دارند را زودتر به بهره برداري برسانيم. آنها را در اولويت قرار داديم اگرچه پاييني ها را نيز رها نكرده ايم و به نوبت آنها هم تزريق اعتبار مي شوند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد