جام جم آنلاین-لیلا سعدوندی؛ «وحید بابایی» که بیش از ۶۰ مقام بین المللی در هنر عکاسی دارد، افزود: مسئولین محلی سالهاست در حوزه آموزش و به روز رسانی هنر عکاسی کم گذاشته اند و جامعه بسته استان مدام در حال تولید آثار تکراری و نخ نماست. وی در حالیکه فضای عکاسی استان را به برکه ای راکد و کهنه تشبیه کرد گفت: عکاسی در کرمانشاه تنها متوقف نشده، بلکه روبه عقب حرکت می کند. بابایی تصریح کرد: در شرایطی که عکاسی نوین دنیا از پست مدرن به متامدرن حرکت کرده، ما در کرمانشاه هنوز نتوانسته ایم از مرحله مدرن به پست مدرن برسیم! او با اذعان به این مطلب که کرمانشاه به رغم وجود استعدادهای فراوان از استانهای شاخصی چون تبریز، مشهد و اصفهان جامانده است، گفت: ما هنرمند خوب در استان کم نداریم، اما این چهره ها حاصل یک سیستم و فرایند نیستند و تنها استعدادهای فردی آنها را در این حوزه مطرح کرده است. بابایی در همین راستا گریزی به شاخص ترین گردهمایی عکاسان ایران تحت عنوان (۱۰روز با عکاسان) زد و افزود: چه خوب بود اگر حداقل یک دوره از این همایش در کرمانشاه برگزار میشد، متاسفانه مسئولین ما آنقدر عکاسی را جدی نمی گیرند که بخواهند برایش هزینه کنند و کارگاه و گالری راه بیندازند. وی درحالیکه محیط کرمانشاه را برای رشد هنرعکاسی محیطی بسته ارزیابی کرد، گفت: اکثر انجمن های هنری استان و از جمله عکاسی عملا غیر فعالند و فقط نامی از آنها باقی مانده است. بابایی تاکید کرد: اگر در چنین فضایی امثال من هم بخواهیم تکانی به این وضعیت بدهیم چیزی جز سنگ اندازی حاصل نمی شود و نهایتا خواسته و ناخواسته کنار می کشیم. وی ضمن یادآوری مشقتهای خود در این حرفه گفت: پیشتر که شوق زیادی برای آموزش داشتم آثار عکاسان مطرح بین المللی از کشورهای آلمان، آرژانتین، فرانسه و… را برای بچه ها تهیه می کردم تا با سبک های مختلف عکاسی آشنا شوند، بعدها اما آنقدر سنگ اندازی در کارم کردند که کلا از فضای آموزشی، گالری و ورک شاپ کنار کشیدم. بابایی با ابراز گلایه از بی مهری برخی مسئولین فرهنگی استان افزود: من هرکجای ایران بودم حتما از اقدامات و فعالیت هایم حمایت می شد اما اینجا کسی امثال من را تحویل نمی گیرد، در حالیکه در دیگر استانها شناخته شده ام و بیشتر مرا قبول دارند. بهتر است بدانید این عکاس بین المللی استان که حالا ۳۸ سال دارد، برای نخستین بار در تابستان سال ۹۰ با خرید اولین دوربین حرفه ای فعالیت خود در این رشته هنری را آغاز کرد. او بعدها چنان خوش درخشید که تعداد مدالهای بین المللی اش در حوزه عکس و عکاسی بین سالهای۹۳ و ۹۴ از همه هنرمندان آن سال ایران پیشی گرفت و بارها به جمع داوران جشنواره بین المللی خیام پیوست. بابایی همچنین فارغ التحصیل مهندسی مکانیک و ارشد عکاسی و عضو فدراسیون جهانی عکاسی است، هنرمندی که تا به امروز القاب متفاوتی از فدراسیون بین المللی هنر عکاسی دریات کرده، القابی چون هنرمند آرتیست، هنرمند فیاپ و هنرمند ممتاز فیاپ. طی سالها، عکسهای او در ژانر پرتره، فتومونتاژ و مفهومی با ویرایش هایی هنرمندانه در بسیاری از سایتهای عکاسی منتشر شد و پس از شرکت در جشنواره های بین المللی موفقیتهای روز افزونی را برای او رقم زد تا جایی که بعدها در جایگاه داوری نشست و تجربه حضور در جشنواره های بین المللی صربستان،تاجیکستان،قرقیزستان و…را بدست آورد که عدد آن به بیش از ۱۰ مورد می رسد. آثار این مدرس عکاسی که در حوزه دیجیتال، نورپردازی پرتره و فتوشاپ حرفه ای فعال است در چندین کتاب، مجله، نشریه داخلی و خارجی و سایتهای معتبر جهانی نیز منتشر شده و به ثبت رسیده است. وی درباره اینکه چطور هنر عکاسی را انتخاب کرده است، گفت: از دوران کودکی تجربه عکاسی را با خراب کردن و دستکاری دوربین های آنالوگ آغاز کردم، با این حال علاقه و استعداد وافری در ادبیات و شعر و داستان نویسی داشتم ولی نهایتا ۱۲ سال پیش به این نتیجه رسیدم که چیزی جز عکاسی در بندم نمی کشد. این عکاس کرمانشاهی ادامه داد: به همین دلیل در نخستین اقدام با انجمن عکاسان استان ارتباط گرفتم و در دوره های آموزشی جهاددانشگاهی شرکت کردم که البته اصلا مرا راضی نکرد، از همین رو بعدها با انجمن ها و عکاسان مطرح بسیاری در دنیا ارتباط گرفتم، مطالعه کردم و جلو رفتم.حتی به سایت های مطرح دنیا سرک کشیدم و با افراد حرفه ای ملاقات کردم. بابایی در خصوص نخستین تجربه حضورش در جشنواره های بین المللی اظهار کرد: اولین جشنواره ای که در آن شرکت کردم جشنواره بین المللی آرژانتین بود که از ۸ اثر من ۳ کار را پذیرفتند و من در جشنواره بعدی که در صربستان برگزارشد مدال طلا آوردم. بعد از صربستان درجشنواره های مختلف زیادی مقام آوردم که از جمله آنها جشنواره های بین المللی آمریکا، انگلستان، مصر، بلژیک، هلند، هند، فرانسه ، جشنواره بین المللی خیام در ایران و جشنواره های فراوان دیگر است. وی معتقد است، تفکر و دیدگاه در عکاسی حرف اول را می زند، یعنی انتقال حس در عکاسی خیلی مهم است و یک عکاس ماهر می تواند در قالب یک پرتره غم، شادی و خیلی چیزهای دیگر را به مخاطب انتقال دهد. او در حالیکه به ضعف بصری در استان اشاره کرد گفت: این خیلی دردآور است که مخاطبان عکاسی تفاوت عکس و نقاشی را تشخیص ندهند در چنین شرایطی این وظیفه مسئولین است که با برپایی جشنواره های عکس در مکانهای مطرح استان که قابلیت برگزاری دارند، همانند بیستون و طاق بستان، برای رفع این مشکل چاره اندیشی کرده و بینش بصری مردم را ارتقاء دهند. وی براین باور است، کرمانشاه زیرساختهای خوبی برای برپایی چنین جشنواره هایی دارد. جشنواره هایی که می تواند ضمن تقویت هنرعکاسی و مطرح کردن داشته های بومی استان، زمینه خوبی برای آشنایی بیشتر عکاسان و هنرمندان استان با دیگر همراهان این رشته در داخل یا خارج کشور باشد.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: