جالب این که مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال میگوید:« خیلی از داوطلبانی که از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش و فارغ التحصیل شدهاند جذب محیط اداری آنجا شده و دست ما را در کلاس نمیگیرند.»
شلوغی کلاسهای درس و کمبود معلم چالشی است که سالهاست گریبانگیر نظام آموزشی کشور شده و یکی از مقصران اصلی تنزل روز افزون سطح سواد دانشآموزان است. در این بین همچنان بسیاری از مدارس به راهحلهایی نظیر فرستادن معاونان مدرسه سر کلاسهای درس روی میآورند. در حالی که معلمی، تخصص خودش را میخواهد و با چنین رویکردی نمیتوان انتظار خروجی مثبت داشت.
عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، به بحث اهمیت رصد فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و توضیح داد: داوطلبانی که از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش و فارغ التحصیل هستند در سالهای اولیه خدمت کجا هستند؟ خیلی از اینها جذب محیط اداری آموزش و پرورش شدهاند و دست ما را در کلاس نمیگیرند.
وی تاکید کرد: به نظرم پایین آمدن حداقل سن ورود به آموزش و پرورش مطلوب است. در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز با احتساب سقف سنی ۶۰سال برای بازنشستگی، میتوان سن ورود به آموزش و پرورش را از ۳۰سالگی قرار داد.
سلطانیان در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: بحث کمبود نیروی انسانی معلم، جدیترین مسأله امروز آموزش و پرورش است. با بازنشستگی حجم گستردهای از معلمان در کشور مواجهیم. از سوی دیگر تغییرات ساختاری دوره تحصیلی در سال ۹۱ و ۹۲ که برای اولین بار در پایه ششم ابتدایی ایجاد شد و از سوی دیگر تغییرات سالهای ۹۵ و ۹۶ که دبیرستانها و هنرستانها دوره دوم متوسطه سه ساله شدند، بدون تمهید لازم برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش شکل گرفت و مشکلات زیادی ایجاد کرد.
وی در خصوص عدم وجود سیاستها و برنامههای مؤثر در حوزه توزیع و ساماندهی نیروی انسانی، یادآور شد: تدریس معاونیان مدارس در سالهای اخیر شدت پیدا کرد. ما زمانی یک تحلیل انجام دادیم که طبق آن متوجه شدیم در مقطع نظری بیش از ۵۰ هزار ساعت از مجموع ساعات را معاونان مدارس تدریس میکنند. معاون مدرسه به خودی خود وظیفه سنگینی در مدرسه بهعهده دارد و باید متمرکز بر کار اصلیاش شود. از سوی دیگر وقتی اجبار به تدریس معاون مدرسه داریم، معاونان عمدتا دروسی را برای تدریس برمیدارند که برای آن دبیر ندارند یا ما دبیری در دانشگاه فرهنگیان برای آن درس تربیت نکردهایم.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: پایین آمدن حداقل سن ورود به آموزش و پرورش مطلوب است.
عباس سلطانیان در میزگرد «نقد و بررسی سن ورود داوطلبان به نظام آموزش و پرورش کشور» تصریح کرد: در حال حاضر حداکثر سن ادامه تحصیل و ماندگاری در آموزش و پرورش ۲۰سال است و دانشآموز پسری که ۱۸سال تمام دارد اما بعد از ۱۸سالگی فارغ التحصیل و از آموزش و پرورش منفک نشده است، میتواند تا ۲۰سالگی تحصیل کند. وی ادامه داد: با این حال در دفترچه سازمان سنجش داشتن حداکثر ۲۴سال تمام برای ورود به رشتههای آموزش و پرورش الزام آور است. از سوی دیگر اخیرا در آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنرآموزی داشتن حداقل ۲۰سال و حداکثر ۴۰سال مطرح شد که افراد ۴۰ساله باید دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس باشند اما نکته مهم تبصرههای ذیل این ماده است.
سلطانیان تصریح کرد: تبصرههای ذیل این ماده را اگر مطالعه کنیم، متوجه میشویم اگر فردی شامل چند مورد از این تبصره شود، میتواند تا ۵۰ سالگی هم وارد آموزش و پرورش شود و با ۳۰ سال خدمت تا ۸۰ سالگی در آموزش و پرورش است. اینکه فرد ۸۰ ساله چقدر مفید است؟ محل بحث است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه ما در آموزش و پرورش کارمند استخدام نمیکنیم بلکه معلم استخدام میکنیم، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید برای پایین آوردن شدت نیاز به معلم، تلاش کند. هروقت این شدت کم شود، راههای ورود به آموزش وپرورش محدودتر میشود، چراکه نیاز کاهش مییابد.
وی در خصوص ماده یک آیین نامه اجرایی مدارس، توضیح داد: در این ماده اشاره شده که شیوه آموزش میتواند حضوری، غیرحضوری و ترکیبی باشد. سال ۹۷ و ۹۸ زمانی که بطحایی در آموزش و پرورش بود، کاری انجام شد که شیوه آموزش برخی درسها تغییر کرد. از آن طریق شدت نیاز به معلم کم و آموزش ما با کیفیت میشد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد