فرهنگ مقاومت یکی از موضوعاتی که در شرایط کنونی بیش از گذشته نیازمند تببین و مصداق سازی است چرا که مصاف حق علیه باطل به صورت کاملا نمادین مطرح است و یک نیروی اشغالگر تا بن دندان مسلح در نبردی فرسایشی که همه دنبا به ویژه مدعیان دروغین حقوق بشر ناظر آن هستند، کمر به نسل کشی ملت مظلوم فلسطین زده است اما دهه هاست که مردم غزه با الگوگیری از حرکت آزادیبخش و ضداستکباری انقلاب اسلامی ایران، مفهوم جدیدی به فرهنگ مقاومت دادند .
تمامیت ارضی، استقلال و امنیت موجود در کشور، استکبار ستیزی و روحیه جهادگری از مولفههای فرهنگ مقاومت است که در دوره 8 ساله جنگ تحمیلی به ازمون گذاشته شد و بحمدالله با رشادت مردم به برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مبدل شد تا خدی که یک وجب از خاک کشورمان نصیب بیگانگان متجاوز نشد. سابقه مقاومت درخشان جمهوری اسلامی در برابر تحریم های ظالمانه نیز بعد دیگری از مقاومت جانانه مردم ایران در مقابل استکبار جهانی است.
از بین رفتن هیمنه پوشالی آمریکا و اسرائیل، خنثی شدن معادلات غرب و اسرائیل در منطقه غرب آسیا، بر ملاشدن چهره جنایتکارانه اسرائیل و حامیان غربی و منطقه ای و افزایش اعتبار و عزت جمهوری اسلامی ایران از جمله برکات پایبندی به فرهنگ مقاومت است که باید در مقابله با جنگ نرم دشمن نیز مورد توجه قرار گرفته و دستورالعمل های مبارزه با این توطئه نیز برای مردم به ویژه نسل جوان تبیین شود تا خط و ربط دفاع از مرزهای فرهنگی در این حوزه برای بخش های مختلف محرز شود.
جنگ نرم جز مباحثی است که از زمانهای گذشته در دنیا شکل گرفته و به دنبال نابودی اندیشه و تفکر جامعه هدف است. هدف اصلی و نهایی جنگ نرم تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و بهویژه جوانان است. یادآوری اصول اساسی انقلاب اسلامی به آحاد جامعه، هم افزایی بین نیروهای مسلح و تقویت اقتدار دفاعی کشور از اصول موثر در برخورداری از امنیت پایدار است که ارتش جمهوری اسلامی ایران با اخلاص و رشادت مثال زدنی خود در میدان های مختلف حافظ برقراری آن بود.
نقش فرهنگ مقاومت در گسترش امنیت از جمله موضوعاتی است که در گفت و گوی جام پلاس با حجت الاسلام نصیر الاسلامی معاون فرهنگی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به بررسی آن پرداختیم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
همانطور که مستحضرید در روزهای اخیر شاهد شکست رژیم صهیونیستی از رزمندگان جبهه مقاومت هستیم و هرقدر رسانههای جهانی میکوشند روایتهایی مغرضانه از این نبرد نابرابر گزارش کنند و وقایع را وارونه جلوه کنند اما افکار عمومی جهان متوجه جنایت صهیونیستها شده و به قول رهبری رژیم اشغالگر شکست غیرقابل ترمیمی خوردهاست. تحلیل حضرتعالی در این خصوص چیست؟
پیروزی اولیه حماس یا محور مقاومت را در وهله اول در بحث رسانه میبینم. اگر حماس با یک جنگ هیبریدی دقیق وارد نمیشد و برنامهریزان و طراحان این عملیات، غافل از این بودند که وقتی رزمندهای وارد میدان میشود، از سیم خاردار دیوار عبور کند و بعد از عبور و مسلح شدن، تصویر رسانهای این اقدام ثبت و ضبط شده و منعکس شود، مطمئن باشید ما و افکار عمومی دنیا خبری از پیروزی امروز حماس نداشتیم. خدا را شکر که امروز در کشور ما و محور مقاومت به این نتیجه رسیدهاند که بخش عمدهای از پیروزیها در گرو رسانه است. خیلی جاها ما پیروزی داشتیم اما چون رسانه ما در آنجا نبود، این دستاورد نمایان نشدهاست؛ مثلا در دفاعمقدس شما ببینید در آن مقطع چقدر خلق حماسه داشتیم، اما الان بعد از سپری شدن چند سال از بیان آن قاصریم؛ کدام فیلم و سریال را در این خصوص داریم؟ شاید آن ایام به دلایل مختلف رسانه نبود و نتوانسیم در این حوزه دستاورد داشتهباشیم. واقعا به لحاظ آرشیو دفاعمقدس فقیر هستیم. دستاوردهای قابل بیان بسیاری در ارتش وجود دارد که بسیاری از آنها روایت نشدهاست. به عنوان مثال ارائه خدمات¬رسانی به زائران اربعین، چه کارهای خوبی هم انجام شده است؛ اما هیچ کار رسانهای در این خصوص صورت نگرفت که ارتش چه موکبهایی را در این مسیر برپا کرده و زائران اباعبدا... را چگونه تکریم کرد. بنابراین اگر رسانه و آداب رسانه را بشناسیم و تعامل درستی بین نهادها و رسانهها ایجاد شود، قطعا میتوانیم بخشی از آنچه انجام دادیم را به جامعه مخاطبان انتقال دهیم.
با توجه به صحبتهایی که داشتید، اگر بخواهید به ضعف اصلی که در این حوزه داریم، اشاره داشتهباشید به چه مسألهای اشاره میکنید؟
یکی از ضعفهای اساسی ما در کشور که همچنان با آن مواجهیم، انعکاس دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است. امروزه بسیاری از مردم که از دلدادگان نظام جمهوری اسلامی هستند نمیدانند ما چه کردهایم. این معضل چند عامل دارد؛ اول اینکه ما رسانه فعال به معنای اینکه قادر به پوشش همهجانبه توفیقات و دستاوردها باشد نداشتیم و اگر چنین ظرفیتی وجود داشت اجازه فعالیت درست به آن ندادیم یا اینکه در مسیر دیگری حرکت کردهاست. همین نقصان باعث ایجاد جنگ شناختی و گسترش آن بین مردم شدهاست. متاسفانه شرایط به دلیل القائات دشمنان به سمتی رفته که بعضا برخی از انقلابیون نیز در خصوص برخی مسائل و مبانی انقلاب دچار تشکیک شده و با ابهام جلو میروند. یکی از دلایل عمده وقوع این اتفاق این است که رسانههای ما نتوانستهاند تصویر شفاف و درستی از خدمات 44 ساله جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند و دستاوردها را آنطور که شایسته و بایسته انقلاب است، نشان دهند. این ضعف در صداوسیما، فضای مجازی و تریبونهای روحانیون ما دیده میشود. فرقی ندارد چه کسی باشد؛ مسأله حائز اهمیت این است که نتوانستیم به شیوه صحیح اطلاعرسانی کنیم. البته به زعم من شرایط ما نسبت به گذشته بحمدا... بهتر شده و با تفکیکی که صورت گرفته، مجموعه ارتش نگاه دیگری به رسانه دارد و نگرشها به مسأله رسانه از نگاه سنتی خارج و به سمت تخصصیتر معطوف شدهاست.
چه توانمندی داریم که بهخوبی آن را تبیین کنیم.
یکی از توانمندیهای ما در موضوع بازدارندگی است که متاسفانه نتوانستهایم در معرفی آن خوب عمل کنیم؛ بنابراین دشمن از غفلت ما سوء استفاده میکند و روی کاری که اصلا انجام نداده و جعلی است مانور رسانهای میدهد و خودش را بیرقیب معرفی میکند. در صورتی که ما از بیان واقعیتهایمان ناتوانیم؛ برای نمونه چقدر توانستیم دستاورد و پیام ناوگروهی را که رفت و با کمترین امکانات دور دنیا را طی کرد منعکس کنیم؟
اگر میبینید حماس امروزه بهعنوان یک گروه، نه یک ارتش به دل اسرائیل که یک ارتش به حسب ظاهر قوی در معادلات دنیا است، میزند، بهدلیل اعتقاد راسخش به معنویت، خدامحوری و اعتقاد به اصل یا پیروزی یا شهادت است که ما نیز در ارتش جمهوری اسلامی ایران به آن متکی هستیم. این همان فرهنگ عاشورایی است؛ نگرشی که میتواند ارتش، حماس، حزبا... یا هر رزمنده دیگری را از یک مانع غیرقابل نفوذ، عبور دهد. این تشکیلاتی که حماس با آن پرواز کرد و به اسرائیل رفت، تشکیلات جنگی نبود. اما وقتی اعتقاد به این دارد که من باید پیروز میدان باشم و من باید این حریف را زمین بزنم، با ساده¬ترین امکانات وارد میشود و فرماندهی از ارتش اسرائیل را با لباس زیر به اسارت گرفته و این تصویر را به دنیا مخابره میکند. شما دیدید در دنیا خیلی تلاش کردند این وقایع پوشش داده نشود اما برخلاف میل امپراتوری رسانهای دنیا، این اتفاق افتاد و شاهد بودیم که بازتاب خیلی جالبی داشت.
ریشه این مقاومت و انگیزه این پایمردیها را در چه میبینید؟
ارتشی امروز میتواند حرف اول را بزند که متکی به خداست. قطعا مطلع هستید که در دل ارتشهای دنیا میخواهند یک وابستگی معنوی ایجاد کنند که انگیزه اصلی افراد برای رسیدن به هدف مدنظرشان باشد. اگر آنها عنوانی به نام توکل را بیان نمیکنند به این دلیل است که پشتوانهای مثل قرآن ندارند و ناچارند به انگیزههای مادی و ... متوسل شوند. بحمدا... ما در تشکیلات نظامی ابتدا ارتقای معنویت و دینداری را مدنظر قرار میدهیم.
در سال 1358 که موضوع انحلال ارتش توسط برخی مطرح شد بعد از تثبیت ارتش به پیشنهاد مقام معظم رهبری (حفظها... تعالی) به امام راحل مقرر شد مجموعهای در دل ارتش به نام سیاسی-ایدئولوژیک تشکیل شود. البته حضرت امام(ره) اصل وجود ارتش را لازم میدانستند و فرمودند که باشد، بعد دستور تشکیل وجود سازمان عقیدتی ـــ سیاسی بهعنوان یک سازمان نرم و نرمافزار در دل ارتش را دادند تا پای کار این مجموعه سخت و نظامی باشد. تدبیر آن روز امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (حفظها... تعالی) واقعا ستودنی است و نشان از فکر والای آنها دارد. شاید آنها آیندهای مثل امروز را بهوضوح میدیدند که نباید فقط در فکر تقویت بخش سختافزاری ارتش بود. امروز ارتشهای قوی دنیا را میبینیم، ارتش اسرائیل از جهت تجهیزاتی ارتش ضعیفی نیست اما در مقابل حماس و حزب¬ا... به زانو درآمده است. امروزه شاهدیم توپ، تانک، مسلسل، هواپیما، پهپاد و... به تنهایی پاسخگو نیستند. ارتش باید با یک مسائلی گره بخورد تا در بزنگاههای مهم و سرنوشتساز بتواند سپر مقاوم باشد. ما به این مؤلفهها عوامل برترساز ارتش میگوییم، اینها چیست؟ سازمان عقیدتی ـــ سیاسی یکی از این عوامل است که در کنار ارتش شکل میگیرد و اهداف و برنامههایی را نیز دنبال میکند که مهمترین آنها ارتقای معنویت و دینداری است.
یعنی خلأ معنویت باعث غافلگیری آنها میشود؟
بله. احسنت، چون دشمن شرایط را محاسبه کرده و میگوید من تمام منطقه را زیر پا دارم و با تجهیزات کامل تمام منطقه را رصد میکنم، بنابراین به تجهیزات امید دارد در حالیکه ما به خدا توکل داریم و با استعانت از خداوند از این تجهیزات عبور میکنیم.
مثل 8 سال دفاعمقدس.
بله. ما وقتی از تجهیزات عبور کردیم، این میشود که در خاطرات دفاعمقدس میگوید ما با امکانات و ابزار ساده و کم وارد و پیروز میدان شدیم. حرکت ناوگروه ما صرفاً در معادلات الهی متصور است. چه چیزی باعث میشود این ناوگروه به دور دنیا برود و برگردد؟ یقینا این کار بزرگ با ایمان به خدا و توکل امکانپذیر است. چه چیزی کارشناسان نظامی را به تعجب وامیدارد؟ همین تفکر؛ آنها میگویند با معادله من دودوتا مساوی با چهارتاست اما در معادله الهی دودوتا چهارتا ندارد. ما میگوییم ببخشید، ما گاهی دودوتا را ضرب میکنیم و 16 تا میشود. میگویند چطور؟ میگوییم بسما...الرحمن الرحیم «کمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کثِیرَةً بِإِذْنِ ا...» «چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده است». کسی فکر نمیکند ارتش اسرائیل از حزبا... بترسد. همین مسأله را در معادلات نظامی خودمان درنظر بگیریم، چرا دنیا از ایران میترسد؟ درست است که در ساخت و تجهیز توپ، تانک، حتی در پهپاد پیشرفتهای قابل ملاحظهای داریم اما اینطور نیست که آنها پهپاد ندارند. آنها نگران یک چیز هستند و آن این است که این پهپاد با تفکر الهی و بصیرت همراه میشود. در عقبه اندیشه حزبا... یک طراحی نقشه وجود دارد که به آنها میگوید باید سر سلاح را به طرف کجا بگیرید. به این بصیرت میگویند و بصیرت دو مؤلفه است؛ اول اینکه دشمن را بشناسیم، دومین مؤلفه این است که چگونه و چه زمانی عمل کنیم. یعنی سر سلاح خود را به طرف چه کسی بگیریم. این بصیرت در ارتش باید تقویت شود و امروز شکل گرفته است. با این تفکر است که حزبا... آنطور عمل میکند؛ معتقد است من باید تکلیف را انجام دهم ولو اینکه قطعه قطعه شوم. این تفکر یعنی برخورداری از بصیرت عاشورایی. این از کجا میآید؟ در آموزههای ما فراوان وجود دارد. حزب ا... و حماس شعارشان غیر از این نیست که «إن کان دین محمّد لم یستقم الّا بقتلی فیا سیوف خذینی» «اگر دین محمد جز با کشته شدنم پایدار نمیماند، پس ای شمشیرها! مرا دریابید». وقتی به حماس بگوییم نروید شما را میکشند، ابایی از کشته شدن ندارند چون یک هدف متعالی به نام خدا دارند، یک هدف متعالی به نام غزه دارند و یک هدف متعالی به نام مسجد الاقصی دارند. وقتی قدس مطرح میشود من و شمای امثال او از خود عبور میکنیم و میگذریم. اینجا هدف متعالی دینداری و بصیرت است و بر این اساس میداند به کجا میرود و چرا میرود. این اتفاقاتی که امروز شکل گرفته؛ دنیا تعجب میکند و میگوید آدم سالم هیچ وقت خود را جلوی تیغ ما قرار نمیدهد و ما دلیل را به اینها میگوییم که این جهاد با بصیرت شدنی است. بنابراین هدف دوم ما در سازمان این است که بصیرت انقلابی و سیاسی خانواده کارکنان را افزایش دهیم. مثلاً عقبه حرکت ناوگروهی که هشت ماه دور دنیا میرود، چه کسی است؟ فرزندان فرمانده و خدمه این ناو اگر اعضای خانوادهشان صبوری نکنند و درک درستی از مسائل جهانی و منطقه ای نداشته باشند حتماً انجام مأموریت با مشکل مواجه می شود بنابراین در خصوص خانوادههای ارتش جمهوری اسلامی ایران هم وظیفه داریم و در این خصوص تلاش میکنیم. خانواده باید بداند که فرزند یا همسر آنها کجا میروند، چرا میروند و بعد از او چه می کنند. وقتی هدف متعالی است جزئیات حل می شود.امروزه ساختار جنگ تغییر کرده و از شکل سنتی خارج شده است که گردان و تیپ کجا مستقر شود چون دوران جنگ کلاسیک و نظام تقابل کلاسیک گذشته است و امروز جنگها اینطور شده که شاهدیم. یک گروه شبه نظامی میتواند یک ارتش مسلح را به زانو دربیاورد. ماموریت سازمانی ما امروز به مراتب سختتر از گذشته شده و جنگ نرم، جنگ شناختی و جنگ ترکیبی است و ما نیازمند دفاع نرم هستیم و ارتش به این سمت و سو می رود و امروز در این شرایطیم. ارتش امروز در موضوع سایبر، پهپاد و هم چنین دفاع حرف برای گفتن دارد و بحمدا... در دنیا مطرح است.
به تدبیر امام (ره) و مقام معظم رهبری (حفظها... تعالی) در تشکیل سازمان عقیدتی اشارهای داشتید و فرمودید که در آن مقطع عدهای بهدنبال حذف و انحلال ارتش بودند. این تفکر وابسته به چه جریانی بود؟ چرا در پی این موضوع بودند؟
هیچ نظام سیاسی یا هیچ حاکمیتی بدون پشتوانه قدرت نظامی نمیتواند باقی باشد، نه در گذشته و نه امروز. بقای انقلاب اسلامی در آن زمان منوط به چه چیزی بود؟ چطور میتوانست باقی باشد؟ الا اینکه یک ارتش قوی پشت آن باشد و با توجه به تهدیدات و دشمنان احتمالی از آن دفاع کند. آن روز سپاه پاسداران، بسیج و... هنوز شکل نگرفته بود که بگوییم آنها بودند. امام (ره) میدانست انحلال ارتش به منزله از بین رفتن نظام سیاسی است. امام (ره) دستور داد ارتش باشد، اگر در ارتش نقطه ضعفی است و کسانی هستند که نباید باشند، آنها را حذف کنید اما اصل ارتش باید با قدرت باشد. اتفاقا باید مکتبی هم باشد بعد هم بنای سازمان عقیدتی ـــ سیاسی را گذاشتند و امروز به اینجا رسیدیم که بحمدا... در مطلوب¬ترین شرایط قرار دارد.
یعنی گروهی که بهدنبال این موضوع بودند به این شناخت نرسیده بودند یا اینکه تعبیر شما این بود. حضرت امام (ره) تاکید داشتند که ارتش بماند و نظام حفظ شود. از آن سو تفکری را میدیدیم که بهدنبال حذف آن بود. این تفکر به دنبال حذف نظام بود یا هدف دیگری داشت؟
حداقل اگر با این ادبیات تند نگوییم افرادی بودند که این توجه را نسبت به آینده نداشتند. اگر بدبینانه نگوییم اصل حرف این است، افرادی کوته فکر بودند و اعتقادی به آینده و آیندهنگری نداشتند و نمیتوانستند آینده امروز را ببینند. ساده اندیش بودند و تهدید را نمی شناختند. تدبیر امام راحل (ره) فقط معطوف به بقای ارتش نبود و به همین دلیل هم جهادسازندگی، کمیته و ... را ایجاد کردند. امام (ره) میدانست این انقلاب ماندنی است و یک سری تشکیلات اعم از سپاه و ارتش میتواند بقای این انقلاب را تضمین کند. چرا امام (ره) دستور تشکیل سپاه را دادند؟ امام خمینی (ره) میدانستند نهادهایی باید در کنار این انقلاب تشکیل شود. اگر نگوییم آن مسائلی که شما اشاره کردید وجود داشت، خوشبینانه این است که بگوییم آن افراد یا غافل بودند یا بیتوجه یا اینکه آیندهنگری حضرت امام (ره) را نداشتند.
این خوشخیالی و اعتماد به غرب از آن زمان در این جریان وجود داشت.
چون اشاره کردید بخشی شاید قابل طرح و بیان نباشد. مشکل ما در دولتهای گذشته چه بود؟ فرق اساسی مسئولین فعلی جمهوری اسلامی با دولت¬های قبلی چه بود؟ ما نمیخواهیم بگوییم دولت قبلی ما ضدانقلاب یا بیدین بود یا اعتقاد نداشت. این را نمیگوییم اما از جهت اندیشه و تفکر سیاسی اعتقاد به این داشت که باید با بلوک غرب ببندیم تا مشکلات خود را حل کنیم. این یک تفکر سیاسی بود. به یک معنا تعامل با دنیا و خصوصاً غرب را سرلوحه قرار داده بودند.
برخلاف تفکر «ما میتوانیم» بود
برخلاف اندیشه امروزی دولت است. من کاری با کارایی یا ناکارایی دولت فعلی ندارم و نمیخواهم وارد این مقوله شوم اما فرق اساسی دولت فعلی با قبلی این است که ما متکی به خود باشیم. دولتهای قبلی از زمان آقای بازرگان به بعد به این سمت و سو رفتند که امروز زور دست اینهاست و اینها قدرتمند هستند پس ما باید با کدخدا ببندیم و اگر نبندیم همین آب را نمیتوانیم بخوریم. این یک اندیشه بود و اتاقهای فکری نیز پشت این اندیشه شکل گرفته بود. میتوانیم بگوییم که این اندیشه به نتیجه نرسید. این راه را رفتیم و نشد. در موضوع برجام خیلی مسائل را دادیم و به این نتیجه رسیدیم که مجبوریم با هزینه های بالا دور بزنیم. مسأله امروز این است شاید مشکل و گرفتاری داشته باشیم و الان هم نتوانیم اما بهجای نگاه به آن طرف، نگاهها معطوف به خودمان و توانمندیهایمان است.
جلوتر که میآییم میبینیم تفکر دیگری میگوید «دنیای فردا دنیای گفتمانهاست، نه موشکها» در این میان نقصی وجود دارد و باید این موضوع تبیین شود. بالاخره هر یک از این افراد مخاطبانی داشتند و اثرگذار بودند، البته امروز همانطور که شما اشاره داشتید با توجه به اتفاقاتی که افتاده، مشخص شده آن تفکر جوابگو نبود و غلط است. بالاخره برای مردم سؤال پیش میآید کسانی که جزو حلقههای اصلی و پایهگذاران انقلاب بودند چنین تفکر و دیدگاهی را مطرح یا آقای روحانی این حرف را بیان میکنند. چه تضمینی وجود دارد شخصی که امروز حرف از مقاومت میزند، 10 سال دیگر دیدگاه دیگری نداشته باشد؟
اندیشه حضرت امام (ره) و اندیشه مقام معظم رهبری (حفظها... تعالی) متفاوت از این تفکرات است. اگر واقعا دنیا امروز به سمت دنیای انسانیت و اخلاق و کرامت و شخصیت برود که سازمانهای بینالمللی، حقوق بشر، این سازمانهایی که برای این مسیر تشکیل شدند از حقوق بشر دفاع کنند اصلا نیازی به توپ نیست. اگر همه وظیفه¬شناس باشند کسی با کسی دعوا ندارد، زور نیاز نیست اما اشکال این است آیا واقعا دنیا به سمت و سوی این چنینی حرکت میکند یا به سمت و سوی دیگری میرود؟ اینجا نیازمند بصیرت هستیم و مهم است که از هنر تبیین و تشخیص برخوردار باشیم. این بصیرت است که باعث میشود من و شما اغفال شویم و مسیر خود را عوض کنیم و گاهی خوش خیال باشیم و بگوییم همین درست است. آقایان گفتند وقتی سازمان ملل و حقوق بشر داریم نیاز به موشک نیست، در حالیکه اگر حقوق بشر داشتیم که جنگ ما با عراق شروع نمی شد و هشت سال ادامه پیدا نمیکرد. حقوق بشر در موضوع غزه کجاست و از چه کسی دفاع میکند؟ وقتی همه اینها را کنار هم میگذاریم مشخص میشود امروز نیاز به قوی شدن و قدرتمند شدن داریم. اقتدار کنونی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر همین است. پایه اساسی اقتدار ارتش را جزو مبانی دین، قرآن و معنویت میدانیم. زمانی ارتش میتواند در دنیای امروز حرف برتر را بزند که از جایگاه والا و عالی برخوردار باشد و نیروهای انسانی آن مجهز به سلاح ایمان، خدا، قرآن، اهل بیت (ع)، توکل و توسل باشند؛ عواملی که مجموعه آنها در ماموریت سازمانی به نام عقیدتی ـــ سیاسی و در کلاسهای قرآن، برنامههای فرهنگی و در جای جای فرصتهایی مقتضی نظیر همایشها و برنامههای فرهنگی شکل میگیرد. امروزه بهترین شاخص برای ارتش جمهوری اسلامی ایران جملات حضرت آقا (حفظها... تعالی) است. ایشان میفرمایند: ارتش کلمه طیبه است. کلمه طیبه به توپ و تانک و مسلسل اطلاق نمیشود، کلمه طیبه به معنویت ارتش به جایگاه عالی و تعالی ارتش در بعد الهی اطلاق میشود. امروز حضرت آقا (حفظها... تعالی) به صراحت بیان میکنند باید ارتش را روی دست بگیریم چراکه نمایشگاهی از ارزشهای اسلامی است. وقتی با شاخص حضرت آقا (حفظها...تعالی) حرکت کنیم یعنی سازمان عقیدتی ـــ سیاسی توانسته به نسبت ماموریتی که داشته در بین آحاد کارکنان ارتش و خانوادهها به نسبت موفق باشد و کارنامه قابل قبولی را کسب کند.
امروز خدا را شکر میکنیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ارتشهای برتر دنیاست. نگرانی دشمن در این خصوص حکایت از این واقعیت دارد اگر ارتش قوی نداشتیم دشمن هرگز از ما نگران نمیشدند. دشمن با ارتش ضعیف کاری ندارد. وقتی کسی مقتدر شد، به قول معروف که میگویند درخت وقتی بارور میشود با آن کار دارند، حساسیتهای موجود به دلیل اقتدار امروز ارتش است و خدا را شکر که میتوانیم راحت بگوییم که بخشی از این اقتدار به خاطر ارتقای معنویت و بصیرت و مرهون زحمات دوستان ما در سازمان عقیدتی ـــ سیاسی است.
با توجه به بحثی که داشتید سؤال دیگرم در خصوص نقش فرهنگ مقاومت در ارتقای امنیت است.
فرهنگ مقاومت را اصالتا از دین و از قرآن آموختیم «فاستقم کما امرت و من تاب معک» وقتی خدا به پیغمبر خود فرمود: انقلاب کنید، پشت آن هم دستور داد حالا که انقلاب کردید باید پای انقلاب خود جانانه بایستید. دیدید وقتی که در باغچه گل میکارید کنار آن یک چوب بهعنوان تکیهگاه میزنید. به این چوبها قیم گفته میشود. اسلام آن روز قیم میخواست بنابراین امر کرد سفت و جدی کنار دین بایستید. خود شما تنها نباشید بلکه هم رسولا... بایستد و هم آن کسانیکه پشت سر شما هستند باید جدی بایستند. این استقامت واژه قرآنی و کلام خدای ماست. در جای جای قرآن و فرهنگ قرآنی به ما دستور بر ایستادن دادند. یک بحث انقلاب است. آیا اگر ازدواج کنیم و مقاومت نداشته باشیم ازدواج سر میگیرد؟ اگر مغازه بزنیم و رقابت نکنیم و جنس خوب نیاوریم مغازه سر میگیرد؟ اگر رانندهای به رانندگی خود استقامت و مقاومت نکند میتواند ادامه دهد؟ منتها بیشتر در ادبیات سیاسی این را استفاده میکنیم که انقلابی شکل گرفته، استمرار این انقلاب منوط به استقامت است. در آموزههای روایی هم داریم که اهل بیت (ع) بارها به ما گفتهاند بایستید! حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) در کربلا کار را دو قسمت کردند. شهادت امام (ع) و اسارت حضرت زینب (س) که همان ایستادگی و مقاومت است. جمله حضرت زینب (س) که فرمود: چیزی جز زیبایی ندیدم! استقامت است یعنی ما خم نمیشویم. اقدام حضرت زینب (س) دقیقاً یک کار جهاد تبیین بود که موجب بقای انقلاب امام حسین (ع) شد. این کار رسانه است. ما خم نمیشویم. آنجایی که حضرت میفرمایند «یابن الطلقا» در آن زمان کسی جرات نمیکند از کنار کاخ یزید رد شود اما یک خانم بلند میشود و میگوید شما پسر پدر خود نیستید! این استقامت است. این فرهنگ را از عاشورا و قرآن یاد گرفتیم و هشت سال دفاعمقدس مصداقی برای پایداری این فرهنگ است. مقاومت در دفاعمقدس باعث شد مردم ما در اغتشاشات مقاومت کرده و در مقابل تحریم¬های دشمن جانانه بایستند. این تهاجم فرهنگی که روی ما و مردم ما وجود دارد قابل انکار نیست. رسانههای دشمن روی ما کار میکنند و عمدتا یکی از دلایلی که مقاومت میکنیم که باز به تعبیر شما برمیگردم که حضرتآقا (حفظها... تعالی) اشاره میکنند محاسبات دشمن غلط بود، یکی از دلایل غلطبودن محاسبات دشمن این است که با این فرهنگ ما آشنا نیست و فهم درستی از فرهنگ مقاومت ندارد. ما میایستیم و جان میدهیم اما از هدف خود عقبنشینی نمیکنیم. عملیاتی که امروز حماس و حزبا... در غزه و لبنان انجام میدهند نگرانیهای زیادی را برای دشمنان ایجاد کرده است زیرا از صدور فرهنگ مقاومت وحشت دارند. پایداری مردم غزهای که امروز زیر شدیدترین بمبارانها هستند برگرفته از فرهنگ مقاومتی است که از جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاعمقدس زنان، خانوادههای شهدای ما و ایثارگران ما داشتند. ما هنوز هم جانباز داریم. من توفیق داشتم در بیمارستان ساسان، با جانبازی که میگفت 30 سال است نتوانستم روی دستم بچرخم دیدار و گفتوگو کنم که میگفت شعارم همان شعار است. این از کجا میآید؟ این با کدام معادله حل میشود؟ وقتی خدا و دین پای کار آمد، آن زمان است که از خیلی چیزها عبور میکند، مقاوم میشود و میایستد. کمااینکه الان شاهد هستیم غزه آب ندارد، برق ندارد، امکانات ندارد، فشار میآورند که شهر را تخلیه کنند اما مردم میگویند میایستیم. این ایستادگی برگرفته از صدور فرهنگ مقاومتی است که از انقلاب اسلامی ساطع شده است.
سؤال بعدی من درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در جهانیشدن فرهنگ مقاومت بود که بهنوعی به آن اشاره کردید. با توجه به اینکه فرهنگ مقاومت از جایگاه و اهمیت برخوردار است چه اقداماتی برای حفظ و توسعه آن انجام شده است؟
استمرار انقلاب اسلامی به این است که مبانی آن تغییر نکند. تا مبانی سر جای خود است هیچ چیزی تکان نمیخورد. ستونهای ساختمان است؛ ولو اینکه درهای ساختمان را عوض کنند، پنجرهها را عوض کنند، زلزله بیاید و در و پنجرهها بریزد ولی ستونها سر جای خود است. عوامل اصلی انقلاب ما قرآن و اهلبیت (ع) و فرهنگ شهادت و ایثار بود. در آنجا هم همین است. تا زمانی که این فرهنگ ایثار، فرهنگ ازخودگذشتگی، خود را ندیدن و دین را دیدن، خود را ندیدن و انسانیت و شعائر دینی را دیدن، خود را ندیدن و مسجدالاقصی را دیدن، خود را ندیدن و جایگاههای متعالی را دیدن وجود داشته باشد آن انقلاب هیچ صدمهای نمیبیند. دیانت، خداباوری، انسانیت، کرامت، وطن، وطندوستی و مهمتر از اینها مسجدالاقصی و قبله اول از جمله عواملی است که در ایجاد مقاومت حزبا... و حماس نقش داشتند. اگر این عوامل برقرار باشد قطعا استمرار انقلاب هم وجود دارد. الان هم بهعنوان طلبه کوچک عرض میکنم اگر صدها برابر بمب سر مردم غزه بریزند همینطور که در هشت سال سر ما ریختند و ما ماندیم، همینطور که پیغمبر را بارها تا مرز کشتن بردند اما دین پیامبر ماند، همانطور که امیرالمومنین (ع)، امام حسین (ع) را به شهادت رساندند اما نهضت آنها خاموش نشد مادامی که این ویژگیها در انقلاب باشد انقلاب باقی خواهد ماند و به مسیر خود ادامه خواهد داد. هر انقلابی همینطور است. چرا انقلاب فرانسه و روسیه به اهداف کلان خود نرسید؟ چرا خبری از انقلاب گرجستان نیست؟ چون مبانی آنها بعد از تغییر نسل آرامآرام دچار تغییر و تحول شد. نقشهای که در جنگ نرم برای ما کشیدهاند همین است که نسل آینده ما حساسیت ما را نداشته باشد. ما میگوییم چادر، آنها میگویند مقنعه هم مثل چادر است. برخی هم که میگویند دل آدم باید پاک باشد. میخواهند با این حرفها، حساسیتها را کم کنند. حساسیتها که کم شد مبانی آرامآرام دچار اشکال میشود. بحمدا... مبانی حاکم بر انقلاب اسلامی و محور مقاومت، لبنان و فلسطین و امثالهم پابرجا است و تا این مبانی وجود دارد، هرچه به شهادت برسند اینها محکمتر میشوند. در این اطمینان داریم. علیرغم تلخیای که در تشییع شهدا و فراق خانواده آنها هست اما اثر زیادی در رویشهای انقلاب دارد. مطمئنا حوادث غزه نتایج خوبی را بهدنبالدارد هرچند که ممکن است زمانبر باشد و طولانی شود اما باید بگوییم انشاءا... همه این حوادث زمینهساز ظهور امامزمان(عج) باشد. این وعده الهی است که قطعاً محقق خواهد شد که «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ».
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد