نوع آرایش، لباسها، ژستها و اندام این بازیگر توجه او را به خود جلب کرده بود. مدتی بود که با همسرش بر سر مسائل فیزیکی و ظاهری مشکل داشتند و او قبل از مراجعه به مشاوره و در ابتدای امر به این فضا مراجعه کرده بود. صفحات مختلفی را جستجو میکرد. از افراد سرشناس ایرانی گرفته تا خارجیهایی که اصلا فرهنگ ما با آنان همخوانی ندارد و مدام با خود به این فکر میکرد که همسرش کدام یک از این صفحات را دیده و دنبال میکند چرا که او هم اخیرا و بسیار بیشتر از گذشته به ظاهر خود اهمیت میدهد و بدنش را همچون ورزشکاران پرورش اندام کرده است. ذهنش به جایی نمیرسید، گوشی را روی میز گذاشت و به سمت آشپزخانه رفت تا غذای مورد علاقه همسرش را آماده کند. فکر میکرد شاید راهکار خوبی برای جذب او باشد.
گرایش افراطی افراد برای انجام عملهای زیبایی مختلف مخصوصا در بین زوجین نشان از تغییر در سبک زندگی آنان دارد. به گونهای که ظاهر افراد به روز شده، اما باطن آنها به فراموشی سپرده شده است. در هیچ قرنی همچون عصر حاضر، ما شاهد چنین تغییراتی در حوزه زیبایی نبودهایم و در دوره کنونی جراحیهای زیبایی، تناسباندام و تمایل به دستیابی به بهترین ظاهر گسترش پیدا کرده است و از مهمترین معیارهای آن میتوان به تغییر در شکل و ظاهر بینی، رنگ پوست، داشتن اندام لاغر، برجستهسازی لب و گونه و رنگ چشم اشاره کرد. استانداردهایی که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در آن نقش بسزایی را ایفا میکنند. بعضی از افراطیگریهای اشخاص در عملهای زیبایی هم ناشی از نارضایتی یکی از زوجین از شریک زندگی خود بوده و هم ریشه در سلامت روان فرد دارد.
دور شدن زیبایی از معنای حقیقی خود
فرشته افکاری دکتری علوم تربیتی، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه درباره نقش استانداردهای زیبایی القا شده از سوی فضای مجازی و تاثیر آن بر روابط بین زوجین به «جامجم» میگوید: «در حال حاضر معنای واقعی زیبایی در جامعه ما از تعریف اصلی خود بسیار دور شده است. زیبایی فقط آن چیزی نیست که به ظاهر دیده میشود بلکه زیبایی حقیقی در اخلاق، منش، رفتار و طرز فکر است. اما متاسفانه جامعه ما در حال رفتن به سمتی است که ظواهر جای همه اینها را گرفته است. بسیاری از جراحیهای زیبایی هستند که به منظور اصلاح و رفع نواقص ظاهری انجام میشوند که جنبه درمانی دارند و در این مقوله نمیگنجند.»
«امروزه تبلیغات و کسب درآمد در عملهای جراحی زیبایی، جایگاه خود را در فضای مجازی مخصوصا در بین خانمها ایجاد کرده است. این تبلیغات بر جنبههای صوری و نمایش زیبایی تاکید دارند و افرادی که جذب آن میشوند، بیشتر درگیر تغییرات ظاهری خود میشوند، تا اینکه بخواهند از فکر، دانش، مهارت و تخصص خود استفاده و حداقل کمک را به بهبود شرایط جامعه کنند.»
تعیین استانداردهای زیبایی توسط افراد سودجو
افکاری ضمن بیان این مطلب عنوان میکند: «معمولا افراد سودجو استانداردهای زیبایی موردنظر خود را به صورت اغراق آمیزی تعیین، تعریف و القا میکنند. آنها از قبل اینگونه تبلیغات و زیباییهای کاذب، سودهای کلانی میبرند و در واقع زیبایی را در قالب یک صنعت عرضه میکنند. اگر این بازار پر مخاطب نباشد عملا بازار آنان هم رونقی ندارد، بنابراین تا جایی که میتوانند ظاهری جذاب از آن عرضه میکنند. مردم هم متاسفانه بسیار زود جذب این ظواهر تبلیغاتی میشوند.»
بروز بیماری پس از عملهای زیبایی
این مدرس دانشگاه با اشاره به تاثیرات آن بر روابط زوجین میافزاید: «این موارد از ابتدا در روابط آنها دخیل است. یعنی زوجهای جوان با یک ظاهر فِیکی روبرو شده که در اثر گذشت زمان متوجه پایدار نبودن آن زیباییهای کاذب میشوند. صداقتی که در روز اول وجود نداشته و کم کم در برخورد و تصمیم گیریهای بعدی منجر به این میشود که فرد حس کند با فرد صادقی مواجه نیست و روابطشان را تحت تاثیر قرار میدهد. صورتها و اندام افراد در بسیاری از این عملهای زیبایی دستخوش تغیرات و مشکلات زیادی شده، عوارض و مخاطرات متعددی را به دنبال داشته است.»
تشکیل یک زندگی پایدار در مقابل زیبایی
افکاری معتقد است کسی که واقعا به دنبال تشکیل یک زندگی پایدار باشد، ظاهر آنقدر برایش مهم نیست که فرد مقابل را مجاب به تغییرات در ظاهر خود کند. او تاکید میکند: «این درخواستها نشان از فکر بسته و محدود اینگونه افراد دارد و نشان دهنده آنست که قضاوتهای ایشان در ظاهر افراد نهفته است. این طرز فکر نه فقط در خصوص این موضوع بلکه در سایر ابعاد زندگی انها نیز قابل مشاهده است. ظاهربینی موجب میشود فرد نتواند در زندگی خود موفقیت چندانی به دست آورد.»
رفتارهای افراطیگری در زیبایی
افکاری همچنین میگوید: «وقتی که زوجین آلوده این روند شوند، خود را در معرض مقایسه با سایر افراد قرار میدهند. این در واقع یک نوعی از اعتیاد است. همانگونه که یک فرد معتاد در ابتدا با مقدار پایینی از ماده مخدر آلوده آن میشود و پس از مدتی دیگر او را اغنا نمیکند و باید دوز بالاتری از آنرا مصرف کند؛ این افراد هم از ابتدا اعمال جراحی کوچکی را انجام میدهند و پس از مدتی دیگر آنها را راضی نمیکند و این رفتارها به نوعی افراطیگری منجر خواهد شد.»
این روانشناس بر این باور است که قطعا طرز تفکر افراد، حاصل تعلیم و تربیت و محیطی است که در آن رشد یافته اند. اگر کسی در فضای خانوادگی سالمی زندگی کرده باشد و هدفمند پیش رود، به هیچ عنوان سراغ این مسائل نمیرود.
انجام عملهای زیبایی متعدد توسط مردان
افکاری با بیان این مطلب که اعمال جراحی افراطی زیبایی، در طلاقهای عاطفی بیتاثیر نیست، میگوید: «در مردان هم شاهد عملهای زیبایی غیرضروری هستیم که روند عادی زندگی را دچار اختلال میکند و پس از مدتی اختلافات زیادی را منجر میشود، در نتیجه زوجین اعتماد خود را نسبت به دیگری از دست میدهند.»
این مدرس دانشگاه اضافه میکند، دیدن تبلیغات افراطی از زیبایی در فضای مجازی و فاصله آن از زندگی واقعی، موجب ایجاد ذهنیت و انتظاراتی غیرواقعی از زنان برای مردان میشود مبنی بر اینکه، زن یعنی فردی با چنین ویژگیهای ظاهری، و در صورت عدم تطابق این ویژگیها با همسر خود، گاهی اینگونه تصور میکنند که شاید انتخاب نادرستی داشتند. وی خاطرنشان میکند: «البته علاوه بر محدودیتهای شرایط برای ازدواج، انتخاب بر اساس زیباییهای ظاهری به جای ملاکهای واقعی و اخلاقی در بین جوانان، ازدواج را دچار مخاطره کرده است.»
لازمه رفتار درست، آموزش دیدن است
افکاری در این خصوص میگوید: «خلاء اطلاعرسانی و آموزش در جامعه در این حوزه بسیار زیاد است. مدارس، رسانه ملی و رسانههای جمعی خیلی خوب در این خصوص عمل نکرده و عملکرد منفعلانهای را از هر کدام شاهد بودیم. در حال حاضر تبلیغات رسانهها به سمت مصرفگرایی رفته است. مدارس میتوانند ساعاتی از برنامههای خود را به این آموزشها اختصاص دهند و با آموزش هدف گزینی در زندگی و ازدواج، چالشهای یادشده را به حداقل برسانند. به نسل آینده آموزش داده شود که شما خود را همانگونه که هستید دوست داشته باشید.»
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد