به گزارش جام جم آنلاین ، ذوالفقار علیخانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: یکی از نمادهای واقعی مردمیسازی فعالیتهای آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان است یعنی مردمی که در قالب ولی دانشآموز در کنار آموزش و پرورش، معلم و مدیر قرارگرفته و نقش میپذیرند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: اگر بتوان سه ضلع مدرسه، اولیا و دانشآموز را باهم هماهنگ کرد، قطعا آثار تربیتی و آموزشی بیشتری در مسئله تعلیم و تربیت خواهیم داشت.
وی ادامه داد: نقش انجمن اولیا و مربیان ایجاد اتحاد و هماهنگی بین مدرسه، دانشآموزان و اولیا است در حقیقت این انجمن، نقطه عطف نظام تعلیم و تربیت است، از آن جایی که خانواده اولین و مدرسه دومین خانه هر کودک تلقی میشود، میتوان به اهمیت نقش انجمن اولیا در زندگی و شخصیت هر کودک پی برد.
تمامی مدارس بالای 10 دانشآموز انجمن اولیا و مربیان دارند
علیخانی عنوان کرد: تمام مدارس سطح استان که تعداد ۱۰ نفر به بالا دانشآموز دارند شامل پیشدبستانی، دبستان و متوسطه اول و دوم، اعم از دولتی و غیر دولتی موظفند در مهرماه انتخابات انجمن اولیا و مربیان را برگزار کرده و با دعوت از اولیا، اهداف آموزش و پرورش را بیان کنند تا نقاط مشارکت اولیا و مدارس را با هم مورد بحث و بررسی قرار دهند.
وی اضافه کرد: اولیا نظرات ،مهارتها، امکانات و حمایتهای مالی خود را در اختیار مدارس قرار داده و کمککار مدارس در تمام زمینهها میشوند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ۱۵ هزار نفر از والدین داوطلب همراهی و نقش پذیرفتن به عنوان نماینده اولیا و مربیان و عضو رسمی انجمن مدارس سراسر استان هستند.
وی اظهاز کرد: بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر نیز در این جلسات مجامع عمومی اولیا و مربیان شرکت کرده و اعضا را انتخاب کردهاند.
علیخانی گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه عریض و طویل که هزینههای قابل توجهی از جمله حقوق، تجهیز و احداث مدارس را دارد، باز هم به دلیل تنوع نقاط ضعف وجود دارد که اگر حمایت اولیا نباشد قطعا نمیتوان تمام مشکلات را برطرف کرد.
وی با اشاره به تدبیری که سیستم آموزش و پرورش برای حضور مستمر اولیا در فرآیند تعلیم و تربیت فراهم کرده، بیان کرد: از اهداف تشکیل انجمن میتوان به بهرهمندی از حضور والدین و دیدگاههای آنان، مشورت در خصوص مسائل مختلف مدرسه متناسب با زیست بوم منطقه مانند نوع لباس فرم دانش آموزان، افزایش مشارکت و اثربخشی والدین در راستای تعالی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ساماندهی و استفاده از تخصص و مهارتهای مختلف اولیا، حل کردن مشکلات مدرسه به روشی موثر و کارآمد، آموزش فرزندپروری و نحوه رفتار با کودک به والدین، افزایش تعامل خانه و مدرسه، تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانشآموزان برای کمک به ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی، ارائه راهکار در راستای توجه به تربیت عاطفی و اجتماعی دانشآموزان، افزایش کمکهای مالی به مدرسه، بررسی و معرفی عواملی که مانع رشد بدنی و روانی کودکان میشود نیز از دیگر وظایف انجمن اولیا و مربیان است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد