در آیین اختتامیه این جشنواره، روحا... دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی ریاستجمهوری با اشاره به اهمیت توجه به بازی در جامعه امروز، از بازی ۳۴میلیون نفر با متوسط ۹۵دقیقه در روز خبرداد و گفت: یعنی سه میلیارد نفرساعت بازی در روز؛ اگر هر دقیقه بازی قابلیت خلق ارزش۱۰تومان داشتهباشد، این حجم از توجه و زمان سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان ظرفیت دارد. بنابراین باید بهعنوان یک حوزه جدی نرم به بازیهای رایانهای توجه کنیم. وقتی از بازاری با این حجم حرف میزنیم، باید توجه سرمایهگذاران بیشتر شود. البته او به این نکته نیز تاکید کرد که حوزه بازیهای رایانهای فقط بازار نیست، آموزش، فرهنگ، رفتار و... نیز هست. دربازی اتفاقهای موثر برروح و روان زیاد رخ میدهد. البته در جاهایی که ظرفیت داریم، آسیبهایی هم داریم که نمیگذارد آن ظرفیت نتیجه عالی دهد. ما فرهنگ بزرگ و تاریخ کهن و مردم اهل فرهنگ و جوانان پراستعداد داریم که هزینه تولید آثار و بازیهای آنها کمر از حد جهانی است. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اذعان به اینکه شاهد هستیم بخش مهمی از بازیهایی که مورد توجه قرار گرفت، به روایت زندگی اسطورههای حوزه فرهنگی ما اختصاص داشت و سنین مختلف از آن استقبال کردهبودند، گفت: ایران فرهنگی ما میراث بزرگی را در بخشهای مختلف دارد که استفاده دقیق از این ظرفیت برای ما دستاوردهای فرهنگی را به دنبال خواهد داشت؛ میراث غنی ما در شاهنامه، آثار حکیم نظامی، حکمای بزرگ ادبی و روایتهای مهم از اسطورههای ما جز ظرفیتهایی است که در این حوزه میشود به آن توجه کرد.
جذب سرمایه ۸۰ میلیارد ریالی برایاستارتآپها
یکی ازاتفاقات و فرصتهای بزرگی که نهمین جشنواره بازیهای رایانهای آن را رقم زد، قرارگرفتن سرمایهگذاران و ناشران در کنار هم بود که به واسطه برگزاری رویداد سرمایهگذاری شکل گرفت. در این بخش از جشنواره که با حضور ۵۴ اثر برگزار شد، ۸۰ میلیارد ریال از سوی سرمایهگذاران برای بازی برتر در نظر گرفته شدهبود که پس ارزیابی تیمها، جوایز به استودیوهای برتر به شرح زیر اعطا شد:
استودیو بازیسازی «سرگرمیدین»( شرکت خوشهچینان هفت آسمان): مبلغ ۹ میلیارد ریال
تیم اندیشهپردازان آمولای از استارتآپ نورلند: مبلغ ۱۵میلیارد ریال
استودیو میدوپیا: مبلغ ۲۰ میلیارد ریال
شرکت پردیس سرگرمی پیله: مبلغ ۲۵ میلیارد ریال
خاطرنشان میشود با ارزیابیهای انجام شده به سه تیم استودیو مروارید از بوشهر، حسان از قم و چک پوینت از سیستان و بلوچستان نیز برای شروع کار در مجموع مبلغ ۱۰ میلیارد ریال تعلق گرفت.
سفیر عشق؛ احیاکننده صنعت بازیهای رایانهای ایرانی
موسسه فرهنگی و هنری منادیان در این دوره از جشنواره، با کسب عنوان برترین بازی سال با سفیر عشق و کسب عنوان بهترین دستاورد داستان و روایت بازی و بهترین بازی از نگاه مردمی با بازی «فرمانده مقاومت نبرد آمرلی»، به نوعی برترین موسسه سال در حوزه بازی بود.
مهدی جعفری جوزانی در گفتوگو با جامجم در خصوص اهداف و برنامههای این موسسه گفت: تمرکز ما در این مؤسسه بر موضوعات تربیتی آموزشی، انتقال مفاهیم، سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی، آموزش سوادرسانه، تبلیغ مفاهیم عمیق انقلاب اسلامی و آموزههای اسلام و باز روایت تاریخ اسلام با استفاده از ابزار امروز است. وی افزود: منادیان، مجموعهای بزرگ است و تیمها به صورت موازی بعضی پروژهها را با هم پیش میبرند. بخشی از دستور کار ما و آنچه برای خودمان تعریف کردیم، در حوزه محتوایی است و به دنبال روایت تاریخ اسلام برای نسل نوجوان و جوان است. بخشی نیز روایت تاریخ مقاومت انقلاب اسلامی برای مخاطب جوان و نوجوان را مدنظر دارد. برای این منظور مخاطبان ما دستهبندی شدهاند در حوزه کودک مثلا سریال انیمیشن تخممرغهای رنگی را در حال ساخت داریم و در آن در تلاش برای آموزش سواد رسانهای برای مخاطب خردسال دو تا شش سال هستیم. وی بازی سفیر عشق، برترین بازی سال را یکی از بهترین بازیهای ایرانی عنوان کرد و گفت: به نظر من بازی سفیر عشق احیاکننده صنعت بازیهای رایانهای بزرگ ایرانی بود که به دلیل اتخاذ سیاستهای غلط در دولت گذشته، نیمه مرده بود و جسم بیجانی داشت و سفیر عشق توانست به عنوان پیشرو این صنعت را مجددا احیا کند. به عبارتی، من به سفیر عشق فقط به عنوان یک بازی نگاه نمیکنم، به عنوان پدیدهای نگاه میکنم که توانست صنعت بازیهای رایانهای کشور را احیا کند. الان هم شاهد هستیم تیمهای زیادی بعد از این بازی به این خودباوری رسیدند که میشود یک کار بزرگ کرد و بازیهای زیادی تولیدشان شروع شده و موفقیتهای زیادی داشتند. حتی در بعد رسانهای اعم از روزنامهها، سایتهای خبری، خبرگزاریها، حتی بخشهای ویژه تلویزیون و... به قدری خوب بود که برخی فکر میکردند یک هزینه دهها میلیاردی برای آن گذاشتهایم؛ در حالیکه اصلا اینگونه نبود و سفیر را خود مخاطبان و رسانهها تبلیغ کردند و باعث شد اینگونه دیده شود. مدیرعامل موسسه منادیان درباره بازی فرمانده مقاومت نبرد آمرلی که بهترین دستاورد داستان و روایت بازی و بهترین بازی از نگاه مردمی امسال بود نیز گفت: . پس از شهادت حاج قاسم؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی نماز جمعه خاطرهای بازگو کردند از رشادت سردار درباره منطقهای که در محاصره ۳۶۰ درجه دشمن بود ولی سردار سلیمانی با هلیکوپتر وارد آن منطقه شد و سرانجام با مقاومت مردمی محاصره شکسته شد. به نظر من که کارگردان و تهیهکننده بازیهای رایانهای هستم، این خاطره، سوژه بسیار جذابی برای تولید یک بازی بود. درباره آن منطقه شروع به مطالعه کردم و متوجه شدم آن منطقه، شهر آمرلی عراق است. مطالعات و کار پژوهش ما بیشتر شد و تقریبا از اسفند ۹۸ فرآیند تولید بازی «فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی» را شروع کردیم و در نهایت دی ماه ۱۴۰۰ بازی روانه بازار شد. خرداد ۱۴۰۱ نیز در بغداد از نسخه عربی بازی رونمایی شد.
تمرکز ما بر معرفی قهرمانهای نیروی هوایی است
یکی از سازمانهای فعال در حوزه بازی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است که در این جشنواره توانست با بازی «۶۴۱۰ روز بی آینه» عنوان بهترین بازی اقتباسی و با بازی«شکارچی ۲ انهدام منافقین» دیپلم افتخار در حوزه بهترین بازی مقاومت را کسب کند.
حمید جندقی، مدیر فضای مجازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با جامجم درخصوص فعالیتهای نیروی هوایی ارتش در حوزه بازی گفت: یکی از تاثیرگذارترین رسانههای حال حاضر که نسل جوان و نوجوان با آن ارتباط برقرار میکند، بازی است؛ چرا که از یکسو میل و گرایش این نسل به آن بسیار بالاست و مخاطبان بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر این رسانه بسیار قدرتمندتر از سایر رسانههاست. ما رسانههایی مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه و... داریم که تعامل آنها با مخاطب کاملا یکطرفه است. شبکههای اجتماعی داریم که اگرچه تعامل دوطرفه است اما مخاطب در آن ایفای نقش هم میکند و در نهایت رسانهای به نام بازی داریم که در آن فرد علاوهبر اینکه یک نقش بازی میکند، همذاتپنداری هم میکند. این قدرت رسانه بازیای است که حتی سینما و تلویزیون به پای آن نمیرسد. انتخاب ما بهدلیل قدرتی بود که این رسانه دارد. نیروی هوایی با علم به این موضوع، تصمیم گرفت برای آشنا کردن این قشر با مجموعه فعالیتهایمان، با آنها با زبان خودشان صحبت کند و ابزار مهم همین بازیهای موبایلی و رایانهای است.
وی اضافه کرد: فعالیت فضای مجازی نیروی هوایی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در طول این مدت بازیهای خوبی را توسط تیم متخصص که همگی از سربازان هستند، تهیه و منتشر کردیم. اولین بازی این مرکز شکارچی بود که در سال ۹۴ با تمرکز بر مبارزه با داعش شروع شد و با بازیهای دیگری مثل صاعقه، شکارچی ۲، پازل خلبان کوچولو، ۶۴۱۰ روز بیآینه و... ادامه یافت. باتوجه به رسالتی که داریم، نوع کاری که ما در نیروی هوایی قرار است انجام دهیم، این است که هم شهدای مطرح و هم قهرمانهای نیروهوایی را معرفی کنیم. در کنار معرفی این بزرگان، اتفاقاتی که در طول جنگ و بعد از آن افتاد و کارهای بزرگی را که در نیروی هوایی در طول سالیان گذشته انجام شده، از طریق پلتفرم بازی به مخاطب ارائه و او را در موقعیتی قرار دهیم که خودش هم آنها را بازی کند تا به این شکل در ذهنش بماند. جندقی در خصوص بازی «۶۴۱۰ روز بیآینه» که عنوان بهترین بازی اقتباسی سال را دارد، گفت:این بازی در حقیقت براساس تعداد روزهای اسارت شهید لشکری نامگذاری شدهاست. ایشان از شهدای بزرگ نیروی هوایی است که ۱۸سال در اسارت عراق بودند و ۱۰سال در سلول انفرادی زندگی کردند و با همه این بزرگواری، هنوز در میان قشر زیادی از مردم ناشناخته هستند. به همین دلیل موضوع ساخت بازی براساس زندگی ایشان خیلی ذهن ما را درگیر کرد. با مروری در خاطرات زندگی ایشان با این موضوع روبهرو شدیم که تا روزهای آخر منتهی به شهادتشان از کابوس اتفاقات دوران اسارت رنج میبردند و مرتب کابوس میدیدند. نهایتا به این نتیجه رسیدیم میتوانیم بخشی از کابوسهای ایشان را در اختیار کاربران قرار دهیم تا بتوانند در طول مدت کوتاهی در کابوس ایشان حرکت کنند و ببینند چه چیزی در ذهنشان میگذشته و از این طریق کاربر، هم با سختیهای زندگی ایشان آشنا شود و هم اتفاقاتی را که در عراق و در دوران اسارت و جنگ اتفاق افتاده، روایت کنیم. او درخصوص بازی «اندرویدی شکارچی ۲ انهدام منافقین» هم گفت: این بازی، محصولی دوبعدی و در ۱۲۰ مرحله است که به عملیات مرصاد و نقش نیروی هوایی ارتش در جلوگیری از ورود منافقین به خاک ایران میپردازد که نامزد بهترین بازی ماجراجویی و نامزد بهترین بازی تفننی و برنده دیپلم افتخار بهترین بازی فرهنگ مقاومت شد.
برندگان نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر
جوایز بخش سبکها: سبک کلمهای و اطلاعات عمومی
در این سبک هیچ بازیای شایسته دریافت غزال زریننشد.
دیپلم افتخار: بازی شهربانو
سبک تیراندازی: برنده غزال زرین: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی
سبک استراتژی: غزال زرین: تسخیرگران
سبک پازل: دیپلم افتخار: بازی چیکو
دیپلم افتخار: فانوس
غزال زرین: لومیناریا
سبک مسابقهای: دیپلم افتخار: بازی سرضرب ۱
در این سبک هیچ بازیای شایسته دریافت غزال زریننشد.
سبک تفننی: دیپلم افتخار: مدیر دفتر
در این سبک هیچ بازیای شایسته دریافت غزال زریننشد.
سبک اکشن ماجرایی: غزال زرین: بازی سفیر عشق
سبک ماجرایی
در این بخش دو غزال زرین به دو بازی کانال سکوت ۱ و امپراتورهای قلابی تعلق گرفت.
سبک اکشن: غزال زرین: بازی پوکه : مبارزان کمپانی
جوایز بخش دستاوردها
بهترین دستاورد فرهنگی: غزال زرین: بازی کودکاناربعین
بهترین دستاورد صداگذاری و افکت صوتی
غزال زرین: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی
بهترین دستاورد موسیقی: دیپلم افتخار: کانال سکوت۲
غزال زرین: مختار فصل قیام
بهترین دستاورد داستان و روایت بازی
دیپلم افتخار: کانال سکوت ۱
غزال زرین: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی
بهترین دستاورد هنری از منظر فنی و زیبایی شناسی: دیپلم افتخار : پوکه: مبارزان کمپانی
غزال زرین: امپراتورهای قلابی
بهترین دستاورد طراحی بازی: غزال زرین: کانال سکوت ۱
بهترین دستاورد فنی: دیپلم افتخار: بازی تسخیرگران
غزال زرین : پوکه مبارزان کمپانی
بهترین بازی روایت پیشرفت: دیپلم افتخار برای بازیهای سایه انتقام و دستاوردهای ملی ایران
جوایز بخش نگاه مردمی: بخش بهترین به روزرسانی: دیپلم افتخار برای بازی سفر جنجالی ۲
بهترین بازی مورد انتظار: دیپلم افتخار بازی آخرین نفس
غزال زرین: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی
بهترین بازی حوزه مقاومت: دو دیپلم افتخار برای بازیهای شکارچی ۲ انهدام منافقین و شکست داعش
بهترین بازی خانواده محور: بازی سرآشپز
بهترین بازی فرهنک بنیان به انتخاب شورای فرهنگ عمومی: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی
بازی ویژه به انتخاب دبیر جشنواره: تقدیرنامه اول به دلیل پرداختن به بازی برخط رایانهای به استودیو سورنا گیمز اهدا شد.
تقدیرنامه دوم به دلیل پرداختن به بازی برخط رایانهای به بازی واکنش سریع اهدا شد.
بهترین بازی اقتباسی: اهدای تقدیرنامه به بازی ۶۴۱۰روز بیآینه
جایزه بازی سال: غزال زرین
بهترین بازی سال: سفیرعشق
اولین دیپلم افتخار: امپراتورهای قلابی
دومین دیپلم افتخار: کانال سکوت ۱