برای ما در چهاردهمین جشنواره عمار محتوا در اولویت است؛ چراکه تاثیر فیلمنامه بر روح مخاطب، برخاسته از محتوا خواهدبود. واقعا هم تبدیل کردن مقولههای هدایتگر به فیلمنامه، سخت است، همانطور که گمراه کردن با اثر، کار آسانی است. وقتی محتوای هدایتگر قرار است در درام قرار گیرد، این ژانر در مقابل آن خیلی مقاومت میکند و هنرمند باید تلاش مضاعفی داشتهباشد تا بتواند مضمونی هدایتکننده را به صورت دراماتیک بیافریند. در این مرحله اغلب افراد، تنبلی و کمکاری میکنند. در نهایت باید تلاش کرد تا اثر ما هم هدایتگر و هم از نظر فرمی، قابل قبول باشد. چون فیلمنامهنویسی زمینهای است که با سیر آفاقی و انفسی و تجربه، بسیار مرتبط است، تمرین زیادی را میطلبد. معمولا گفته میشود پس از ۴۰ سال تازه قلم فیلمنامهنویس قوت میگیرد. این به این معنی نیست که افراد پایینتر از این سن نمیتوانند فیلمنامهنویس شوند اما چون تجربه زندگی در نوشتن خوب خیلی موثر است، نوجوان باید به مسائلی که کاملا با آنها آشناست، در قالب کارهای کوتاه و خردهروایتی شروعکند و آرام آرام با تجربهای که کسب میکند، وارد عرصه حرفهای شود. معیارهای داوری آثار هر جشنواره براساس تصمیم شورای سیاستگذاری آن مشخص میشود. اینگونه نیست که ما به عنوان داور بخش فیلمنامهنویسی در معیارها دخالتی کنیم؛ ما براساس همان معیارهای تعیینشده، داوری میکنیم. گاهی فیلمنامه از نظر فرمی، قابلیتهای خوبی دارد اما با معیارهای جشنواره تطابقی ندارد و ما آن اثر را به مراحل بعدی نمیفرستیم. البته این به معنای آن نیست که ما در داوری فیلمنامه اصلا فرم را در نظر نمیگیریم؛ همخوانی محتوای اثر با سیاستهای جشنواره برای ما اولویت است اما فیلمنامه باید حداقلهایی از فرم را هم داشتهباشد تا به مراحل بالاتر، صعودکند. در یک ارزیابی کلی از آثار ارسال شده به جشنواره، میتوان گفت تمامی آثار به سوژههای مهمی پرداخته و بعضا، جذابیتهای فرمی نیز داشتهاند. بعضی از این آثار اولویتهای راهبردی داشتند و بعضا از نظر فرمی، خیلی قدرتمند بوده و در مواردی، در ارتباط با بحث مقاومت مردم ایران در برابر استعمار بودند. به عبارتی بهتر باید گفت تعداد زیادی از ۳۴۰ اثری که امسال به جشنواره رسید، درباره موضوع مقاومت و فلسطین بود. ضمن آنکه پیش آمدن «طوفانالاقصی» موجب شد برخی آثار از این اتفاق الهام بگیرند؛ به همین دلیل برخی فیلمنامهها در دقیقه ۹۰ به دست ما رسید. این اتفاق مشخص کرد، کسانی که برای عمار کار ارسال میکنند، دغدغه مسائل روز را دارند. البته نباید از این موضوع نیز غافل شویم که کیفیت آثار مربوط به فلسطین و طوفانالاقصی به این دلیل که فرصت کم بود، در سطح پایین قرار داشت. با این حال، یک یا دو اثر فیلمنامه کوتاه که در بخش مسابقه قرار داشت، به موضوع فلسطین پرداختهبودند.