جام جم آنلاین-لیلا سعدوندی؛ “مجتبی مرادی” در همین رابطه گفت: هر سال حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ کار پالایش شده در شاخه های مختلف تئاتر ایران، تئاتر بین الملل، دانشجویی، خیابانی، نمایشنامه نویسی، رادیویی و…به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه می یابد، امسال اما پس از ۴۲ سال حرکت ارزشمندی انجام شد و با افزودن شاخه جدیدی به نام فراگیر، معلولان نیز امکان حضور و رقابت در این عرصه را بدست آوردند.
او افزود: پیشتر و طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته تئاتر معلولان به صورت مجزا در کشور اجرا می شد و ارتباطی با جشنواره فجر نداشت، امسال اما این اقدام قوت قلبی برای فعالین این عرصه بود تا در قالب بزرگترین جشنواره تئاتر کشور، هنر خود را نشان دهد و بهتر و بیشتر از گذشته دیده شوند.
مرادی گفت: این اقدام شایسته که حاصل تصمیم گیری وزارت ارشاد و سازمان بهزیستی کشور است، امکان توانمندی بیشتری به هنرمندان معلول می دهد تا در قالب تئاتر که به نوعی برای آنها یک سایکو درام محسوب می شود، توان جسمی، گفتاری، شنیداری و احساسی خود را احیا کنند.
وی با اذعان به این مطلب که پیشتر و برای اولین بار در کرمانشاه دکتر جلالیان از ظرفیت معلولین در حوزه تئاتر استفاده کرد، افزود: من خودم از سال ۸۱ کارگردانی کرده ام و خوشحالم که بگویم تا امروز ۳ کار را با کمک معلولین پیش برده ام.
این کارشناس ارشد کارگردانی که در کارنامه خود ۲۸ نمایش صحنه ای و ۳۷ نمایش خیابانی دارد و تاکنون ۴۱ تندیس از جشنواره های مختلف بدست آورده است در خصوص تجربه کار با معلولین اظهار کرد: ما در استان خودمان استعدادهای شگرفی در این حوزه داریم که یکی از آنها خانم “شنو قادری” است، بازیگر توانمندی که اجرای فوق العاده اش روی صحنه، حضار را به وجد آورد و توانست تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن جشنواره را به خود اختصاص دهد.
او افزود: البته کار ما یک بازیگر همراه هم داشت (حامد طوسی) ولی اصل داستان حول محور خانم قادری می چرخید، زنی که در قالب نمایشنامه و در جامعه سرمایه داری درگیر دو نقش کار در کارخانه و خانه داری شده است.
مرادی درباره جزئیات نمایشنامه گفت: “روز از نو، روزی از نو” کاری از نویسنده ایتالیایی “داریو فو” است، کسی که بنظرم نوشته هایش شباهت زیادی با فرهنگ ما ایرانی ها دارد و به همین دلیل هم من آنرا انتخاب کردم.
وی توضیح داد: در این نمایشنامه که حول محور زن می چرخد، زنی را مشاهده می کنید که در یک روز عادی درگیر مسائل روزمره ای می شود که هریک به نوبه خود سطح فشار اجتماعی و اقتصادی جامعه سرمایه داری بر کانون خانواده را به نمایش میگذارد، دنیایی که بنا به نیاز، انسانها را به ماشین و ربات تبدیل کرده و معنای واقعی زیستن را از آنها گرفته است.
مرادی گفت: خوشحالم که بگویم پس از یکسال تمرین، نقش اصلی من به بهترین شکل کارش را اجرا کرد، در واقع زمانی که به ما برای شرکت در جشنواره اطلاع دادند وقت زیادی برای تمرین نداشتیم اما خوشبختانه کار خوب از آب درآمد و سرافراز بیرون آمدیم.
ویژگی دیگر این کار، طراحی خاص صحنه بود، چیزی که در دقایق پایانی به طور کامل تغییر کرد اما چنان خوب پیش رفت که منتج به دریافت تقدیرنامه شد.
مرادی در این باره اظهار کرد: ما در جشنواره منطقه ای دکور سنگینی داشتیم اما برای فجر، فضایی که در اختیارمان بود محدودیتهایی داشت، بنابراین در دقیقه پایانی یک ایده جالب به ذهنم رسید، اینکه فضای خانه این زن کارگر را مثل کارخانه با انواع لوله کشی ها به نمایش بگذارم، خوشبختانه این ایده مورد توجه داوران قرار گرفت و از من تقدیر کردند.
وی درباره تعداد کارهای راه یافته به بخش فراگیر جشنواره گفت: ۱۳ نمایش صحنه ای و ۷نمایش خیابانی از ۱۵ استان به بخش فراگیر جشنواره فجر امسال راه یافت که بنظرم از بین همه کارها بوشهر تئاتر زیبایی را به نمایش گذاشت و بسیارهم مورد استقبال حضار و داوران قرار گرفت.
او در حالیکه حاصل موفقیت گروه نمایشی بوشهر را حمایت مسئولان محلی از آنها دانست، درباره نگاه مسئولین استان به موضوع هنر و تئاتر اظهار کرد: خوشبختانه ما برای اجرای تئاتر از سوی شهرداری منطقه چهار، بهزیستی و ارشاد به خوبی حمایت شدیم و باید در این خصوص از این عزیزان تشکر کنم.
مرادی در خاتمه گفت: پیشترنمایشنامه ما بصورت آنلاین اجرا شده بود اما حالا و پس از برگزاری جشنواره اجرای عمومی خواهیم داشت که امیدوارم با استقبال خوبی از سوی مردم هنردوست استان مواجه شود.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد