سبک زندگی غربی، محتوای اصلی رسانههای جهانی را شامل میشود. نمایندگان تولید محتوای این رسانه ها، افراد مختلف از فرقهها و باورهای هم جهت با غرب هستند که بهاییان یکی از این جنبشها هستند که در رسانههای فارسی زبان ماهوارهای تولید محتوای آنها را میبینیم.
فرقه بهائیت به امر تبلیغات، بسیار اهمیت میدهد و هر سال میلیونها دلار خرج شبکههای ماهوارهای و تبلیغ بهائیت و مقابله با مخالفان خود که نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، میکند.
دلیل دشمنی بهائیت با نظام اسلامی
بهاییان قبل از انقلاب اسلامی در سطوح بالای حکومت پهلوی نفوذ داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آنها به عنوان اقلیت دینی یا مذهبی پذیرفته نشدند و اجازه فعالیت رسمی به آنان داده نشد. به همین علت مقابله بهائیان با نظام جمهوری اسلامی، در ابعاد مختلف از جمله فعالیتهای رسانهای آغاز شد. امروزه بخش اعظم خبر رسانی فرقۀ بهائیت در جهان برعهده رسانۀ بی بی سی است که در طول سالهای اخیر تلاش زیادی برای قبح شکنی و ترویج فساد اخلاقی و فساد در بین خانوادههای ایرانی انجام داد.
تبلیغ با استفاده از جذابیت جنسی
یکی از روشها و ابزارهای تبلیغ در بهائیت استفاده از جذابیتهای جنسی است. بهائیت در ایجاد برنامههایی همچون برگزاری محفل و مهمانیهای مختلط و ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی، برای جذب و پیوستن افراد به این فرقه، زمینهسازی میکند. بهاییت به دنبال افزایش جمعیت بهاییان و تغییر دیدگاه و گرایشات اسلامی جوان و نوجوان مسلمان است. جوانان بهایی از ازدواج با غیربهاییان و به خصوص مسلمانان شیعه استقبال میکنند و در مراسم و مهمانیها، تلاش بسیاری برای دوستی با جنس مخالف مسلمان صورت میگیرد و مبنای چنین آشناییهایی، بیشتر در فضاهایی است که جوانان بهایی در کنار جوانان مسلمان، مشغول به کار هستند. فضای مجازی هم مثل همیشه، یکی از ترفندهای چنین سودجوییهایی است.
تولد فرزندانی با گرایش بهائیت
قصد بهاییان از ازدواج با مسلمانان علاوه بر تغییر رویه دینی آن ها، تولد فرزندانی با گرایش بهائیت است. همانطور که میدانیم، ازدواج در دین مبین اسلام، شرایط و ویژگیهای خاص خود را دارد و اگر مسلمانی بخواهد با یک غیرمسلمان ازدواج دائم کند، حکم شرعی خاصی دارد و قابل قبول نیست. جدای از حکم شرعی، با توجه به موج ابراز علاقه و ازدواج بهاییان با پسران و دختران شیعه، شایسته است در مورد اهداف فرقه، برنامه آنها برای تولد فرزندان بهایی و تبعات اینگونه ازدواجها توجه بیشتری صورت گیرد. زیرا چنین ازدواجهایی میتوانند سرنوشت یک یا چند نسل را متاثر ساخته و آنها را برای همیشه تحت کنترل و حصار تشکیلات بهائیت ببرند؛ بنابراین به جهت مصونیت اعتقادی و رفتاری و حفظ جایگاه اسلامی، باید جوانان و خانوادههای آنان را آگاه کرده و مانع پیشروی تشکیلات بهایی در این امور شد.
دیدگاه مراجع شیعه نسبت به بهائیت
مصطفی محمدی مکی، کارشناس ارشد علوم قرآن در گفتگو با جام جم میگوید: بهائیت فرقهای مذهبی است که توسط میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله پدید آمد. به باور مسلمانان، بهائیت فرقهای ضاله و خارج از اسلام است. مراجع تقلید شیعه، اعتقاد به بهائیت را کفر و بهائیان را نجس و کافر مُحارِب میشمارند. مقر اصلی بهاییت در اسرائیل است و در همه کشورهای جهان بهویژه کشورهای آسیایی و آفریقایی شعبه دارد. بیتالعدل مهمترین مرکز بهائیان و مرجع همه امور آن هاست. این مرکز در کوه کَرمِل در حیفا واقع شده است.
باورهای بهائیت
به گفته محمدی مکی، از نظر بهائیان، خداوند در طول تاریخ، سلسلهای از مربیان و پیامآوران الهی را برای بشر فرستاده که جدیدترین آنها بهاءالله است. بهاءالله دین اسلام را نسخ کرد و دین جدیدی ارائه کرد. او در کتابهایش ادعای نبوت کرده و خود را پیامبر خدا خوانده است. بهائیان مدعیاند که بهاءالله خدا نیست، بلکه بندهای است که مظهر خدا در زمین است، اما محققان و منتقدان بهائیت با استناد به سخنان بهاءالله، معتقدند بهائیان او را خدای جهانیان میدانند.
در احکام بهائیت، نماز، روزه و حج به شیوهای متفاوت با اسلام وجود دارد. قبرستانهای بهائی به گلستان جاوید مشهور هستند و به معبد بهاییان، مشرقالاذکار گفته میشود. اماکن مقدس بهایی ها، خانه علی محمد باب در شیراز، حظیرةالقدس در تهران و همینطور اماکن دیگری در بغداد، حیفا، لندن و ... وجود دارد و برآورد شده که پیروان دین بهائیت در جهان، حدود ۸ میلیون نفر باشند.
نوک تیز پیکان تبلیغات بهائیت
روش جذب جوانان در بهائیت بیشتر در محیطهای کاری و در پایگاههای اجتماعی صورت میگیرد، این را محمدی مکی میگوید و میافزاید: آنها بیشتر با افرادی که از نظر اعتقادات دینی سست و ضعیف هستند ارتباط میگیرند و با برخورد اخلاق حسنه که در بهائیت یک دستور تشکیلاتی است ارتباط دوستانه را کلید میزنند. نوک تیز پیکان تبلیغ بهائیت آداب اجتماعی و ارتباط دوستانه در جامعه است. آنها با روابط دوستانهای که ایجاد میکنند اعتماد افراد را که آگاهی کمتری نسبت به مسائل دینی دارند به خود جلب میکنند و بعد با این روابط کمکم ایراداتی که جامعه نسبت به آموزههای بهائیت وارد نموده است را با توجیهاتی پاسخ میدهند و دیدگاهها را نسبت به این فرقه مثبت میکنند.
فضاهای تبلیغاتی بهائیت
بهائیت به تمام فضاهای تبلیغی خود به صورت کمی و کیفی نگاه میکند و عمدتا در شهرستان ها، روستاها، دانشگاه ها، سینما و پارکها فعالیت دارند. به گفته محمدی مکی، تشکیلات بهائیت در دانشگاهها نفوذ بیشتری دارد، چون میتوانند حتی با جذب یک نفر، وی را در فعالیتهای حقوق بشر و یا سیاسی در ضدیت با نظام درآورند که ارزش این امر از جذب افراد در روستاها برای شان بیشتر است. یکی دیگر از فضاهایی که بهائیت بر آن انگشت گذاشته، ورود به تیمهای ورزشی و باشگاهی است.
باشگاههای ورزشی، از مهمترین مکانها برای نفوذ در میان جوانان است. تفاوت این نوع اقدام با فعالیت دوستیابی در نحوه و اجراء آن است. در دوستیابی، محور تبلیغ، فرد با فرد است، ولی در محافل ورزشی سعی تشکیلات فرقه بر این است تا با نفوذ افراد بهائی در یک تیم یا یک ورزشگاه، محل خاصی را تبدیل به پایگاه تبلیغ بهائیت کنند که باید برای جلوگیری از بروز چنین موضوعاتی، اطلاعات افراد جامعه را بالا برد و برنامهای جامع برای استحکام اعتقادات نوجوانان و جوانان در فضاهای مجازی و حقیقی ارائه شود و مثلا با تولید محتوای قوی و جذاب، کتابها و مقالات پرباری برای جوانان منتشر و در دسترس قرار گیرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد