«جام‌جم» از فصل جدید مسابقه-بازی شبکه نسیم گزارش می‌دهد

کودک‌شو در ایستگاه ششم

بیراه نیست اگر بگوییم برنامه «کودک‌شو» یک برنامه همه‌جانبه است که خانواده و والدین بیشتر ازبچه‌ها به آن علاقه دارند. کودک‌شو کارش را از ۱۳۹۶ آغاز کرد و تاکنون پنج‌ایستگاه را پشت سرگذاشته و به تازگی به فصل ششم رسیده است.
کد خبر: ۱۴۴۵۱۷۳
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

این برنامه از همان فصل اول، با آن فضای شادی که برای خانواده‌ها داشت و پاسخ‌های عجیبی که هرکدام ازبچه‌ها به سوالات می‌دادند، توانست جای خود را در میان مخاطبان باز کند. یک مسابقه-بازی به شیوه جدید و نوآورانه که در هر فصل با تغییراتی که داشت، تلاش کرد بیشتر از قبل رضایت مخاطبان را جلب کند. دربرخی فصول این برنامه، جنبه رقابتی بالاتر بود اما تلاش می‌شد تا کودکان کمتر درگیر این رقابت شوند.  با این حال، آن‌طور که کارگردان فصل تازه این برنامه می‌گوید، بحث رقابت کودکان به کلی از برنامه کنار گذاشته شده تا ملاحظات لازم در حوزه تربیتی و روان‌شناسی کودک حفظ شود. از نکات برجسته چند فصل گذشته کودک شو، حضور پژمان بازغی در قامت مجری بود. او به واسطه تجربه پدر بودن و البته توانمندی و تسلطی که در اجرا داشت، فضا را به سمتی پیش می‌برد که کودکان احساس راحتی داشته باشند و خانواده‌ها با هم رقابت کنند. او دومین مجری بازیگر بود که با توانمندی و تسلطی که داشت، نقش یک راهبر را برای اتصال بخش‌های مختلف برنامه در دست گرفت. حالا در فصل جدید مجری تازه‌ای جایگزین او شده است که باید او را هم در ادامه همین روند مجری بازیگران فصول گذشته دانست. سری جدید مسابقه «کودک شو» درلوکیشنی جدیدبه مساحت۲۰۰۰متر تولید می‌شود.این لوکیشن درجانمایی‌های متعددوبا فضاسازی‌های مستقل از جمله استودیو اصلی، اتاق بازی کودک، شهر بازی ودیگر فضاهای اختصاصی مربوط به تماشاگران وعوامل برنامه تدارک دیده شده است. طراحی و اجرای اتاق بازی و نیز بازی‌های مسابقه توسط سید فرشاد هاشمی انجام شده است. گزارش پیش رو، پرونده جام‌جم از فصل تازه کودک‌شو در گفت‌وگو با حسین ربانی غریبی تهیه‌کننده، رضا مهرانفر کارگردان و ملیکا شریفی‌نیا مجری برنامه است.
   
ششمین فصل
کودک‌شو با فراز و نشیب‌هایی که داشته حالا به فصل ششم رسیده. فصلی که به گفته کارگردان برنامه، تنها هویت کلی آن حفظ شده و تغییرات را می‌توان در بخش‌های مختلف آن مشاهده کرد. دید اصلاحی و به‌روز شدن،چیزی است که در اولین قدم می‌توان درباره برنامه کودک‌شو گفت. برنامه‌ای که شاید در نگاه اول مختص کودکان بود اما توانست مخاطبان خانواده را درهر سنی به سمت خود جذب کند. فصل ششم کودک‌شو روز‌های پنجشنبه، جمعه و شنبه در ۱۰۴قسمت ساعت ۲۱و۳۰دقیقه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. حسین ربانی غریبی، تهیه‌کننده فصل جدید کودک‌شو که تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی گوناگونی مانند «نشان مهربانی»، «فانوس دریایی»، «موزه گرد»، «سوره هنر» و…را درکارنامه دارد در‌خصوص جزئیات این فصل به جام‌جم می‌گوید: ما برای فصل تازه، تغییراتی در متن، بازی‌ها، فرم و دکور دادیم. یک اتاق کودک، یک شهربازی کودکان و یک استودیوی اصلی داریم که تغییرات تازه آن در دست‌امیرحسین میرطالب بود. در مجموع، اولین تغییر جدی که داریم، بازگشت به اصالت برنامه است و رقابت پدرمادر‌ها و بازی بچه‌ها را خواهیم داشت. در واقع بچه‌ها به هیچ‌وجه با هم رقابت نمی‌کنند. البته رقابت والدین را پیش از این هم داشتیم اما الان رقابت پدرمادر‌ها و بازی بچه‌هاست. وی درخصوص تمایز کودک شو با مسابقه‌بازی‌های دیگر هم این‌طور بیان می‌کند: ما در طراحی بازی‌ها یک تیم رباتیک همراه‌مان داریم. یک سری هم بازی‌های هیجانی، کششی و پرشی خواهیم داشت. تقریبا خیلی از اقداماتی که برای این سری طراحی شده در تلویزیون تازه و بدیع است. من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معاون بودم و در این حوزه زیاد فعالیت داشتم و محتوا و فیلم ساخته‌ام. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که این برنامه برای کودکان نیست بلکه درباره آنهاست و مخاطبانش بزرگسالان هستند. به‌نظرم بچه‌ها هم با این برنامه ارتباط خوبی دارند و مخاطب آن همه اعضای خانواده هستند. در واقع محدودیت رده سنی ندارد. ربانی عنوان می‌کند: برنامه کودک شو، فرآیند رو به رشدی داشته و تنها برنامه ۴k شبکه نسیم است. از همین رو، فرآیند تولید و پس تولید این نوع کیفیت، متفاوت است و قرار گرفتن آن روی کانال ۴k باعث تفاوت پروسه آن می‌شود. در مجموع تجربه‌ای است که در سری قبل هم روی داده بود.دراین فصل، شرکت‌کنندگان درهرمرحله به جایزه۳۰میلیونی نزدیک می‌شوند. در این فصل، روی رقابت و آیتم‌ها بیشتر کار کردیم و برنامه بیشتر روی فرمت مسابقه پیش خواهد رفت. بیشتر تلاش‌مان این بوده که روی شور زندگی و نشاط خانواده‌های پرجمعیت متمرکز شویم. کودک شوی ششم ازنظر آیتمی پرشورتر و هیجانی‌تر خواهد بود. وی درخصوص دلیل قطع همکاری با پژمان بازغی در قامت مجری می‌گوید: تلاش کردیم این مجری توانمند در برنامه بماند اما شرایطی بود که او سر یک سریال بود. پروژه کودک شو پنج شب درهفته است وبه هر حال نمی‌شد به توافق برسیم. خود آقای بازغی تأکید داشت برنامه به خاطر او، متوقف نشود. مسأله انتخاب مجری خانم به لحاظ بحث خانواده و مادر بودن برای‌مان اهمیت داشت و باور داشتیم می‌تواند ارتباط بهتری با بچه‌ها بگیرد. در این فصل هم محور اصلی کودک‌شو ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری است و احتمالا حضور یک خانم مثل ملیکا شریفی‌نیا از نظر اجرایی و به‌واسطه ارتباطش با خانم‌ها می‌تواند بهتر باشد.
   
پیچ و خم تغییرات فصل جدید
رضا مهرانفر، کارگردان این فصل از کودک شو است که در فصل اول و دوم همراه تیم‌های قبل بوده وحالا دوباره به تیم کودک شو اضافه شده است.او پیش ازاین علاوه برکارگردانی دوفصل ابتدایی کودک‌شو به‌عنوان کارگردان دربرنامه‌های مختلفی ازجمله «اعجوبه‌ها» و«تی‌ان‌تی» فعالیت داشته وانیمیشن «منو ببین» که درجشنواره‌های مختلفی مورداستقبال قرارگرفته ازساخته‌های اوست. 
 مهرانفر درخصوص تغییرات این فصل به جام‌جم می‌گوید: تنها چیزی که در فصل جدید کودک‌شو حفظ شده، هویت آن یعنی حضور کودکان است. در واقع تغییرات مختلفی در بخش‌ها داشتیم. در عین حال تلاش کردیم به اصل داستان که شعارمان بود برگردیم. این‌که کودک را اصلا درگیر رقابت نکنیم و تنها شاهد رقابت والدین باشیم. از طرفی، اتاق کودک را حفظ کردیم که همه بچه‌ها در آنجا بازی می‌کنند و اصلا از اتفاقات داخل استودیو باخبر نیستند. در واقع رقابت را به دوش والدین انداختیم. خانواده‌هایی که بازی کودکان‌شان را درست حدس بزنند و شناخت بیشتری از آنها داشته باشند، یک ستاره شانس دریافت می‌کنند. این ستاره شانس به درد آنهایی می‌خورد که به مرحله آخر می‌رسند و می‌توانند انتخاب بیشتری برای جایزه نهایی داشته باشند. در حقیقت کل بخش کودک، غیررقابتی است. وی ادامه می‌دهد: به‌طور کلی، در هر مرحله، یک خانواده حذف و در نهایت یک خانواده به مرحله جایزه می‌رسد. در بخش جوایز هم، جایزه‌هایی تا ۳۰‌میلیون تدارک دیده‌ایم. خانواده‌ها با انتخاب‌هایی که دارند، می‌توانند به انتخاب‌های بیشتری برسند تا شانس رسیدن به جایزه ۳۰‌میلیونی را به دست آورند. در هر قسمت، سه خانواده وارد می‌شوند و در نهایت یکی‌شان برنده می‌شود. به گزارش جام‌جم، از نکات برجسته این فصل، تغییر در دکور برنامه است که به شکل دقیق‌تر و بازتری طراحی شده‌است. گفته می‌شود که طراحی دکور فصل جدید کودک‌شو توسط سیدامیرحسین میرطالب صورت گرفته که پیش از این طراحی دکور برنامه‌هایی از جمله  «خندوانه» و «عصر جدید» را به‌عهده داشته است. میرطالب از سال۸۸ کارش را در تلویزیون شروع کرده‌است؛ از مناظره‌های ریاست‌جمهوری گرفته تا برنامه جام‌جهانی، اتفاق، ایرانشهر، پنج ستاره، شوکران، برنامه‌های سال تحویل، برنامه ایران و... . حالا در فصل جدید کودک‌شو طراحی آن را در دست گرفته تا شکل و شمایل این مسابقه به حال‌و‌هوای تازه‌تری برسد.  کارگردان کودک‌شو درباره طراحی دکور تازه، این‌طور بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که می‌خواستیم داشته باشیم، این بود که به دلیل فرم بازی‌ها، سقف بلند و ابعاد بزرگی داشته باشد. به همین دلیل نمی‌توانستیم هر لوکیشنی را انتخاب کنیم. از طرفی، می‌خواستیم لوکیشن کودک‌شو، مکانی با دسترسی آسان برای خانواده‌ها باشد. آقای میرطالب آمدند و چند اتود زدند تا در نهایت به این دکور فعلی رسیدیم. فرم دکور، بیضی شکل است و ابعاد و سقف بزرگی دارد. تلاش کردیم از المان‌های نوری و افکتیو به‌روز استفاده کنیم تا هیجان برنامه را نشان دهد. وی عنوان می‌کند: به نظرم این برنامه از برند‌هایی است که توانست در قسمت‌های اول، خود را به مخاطب بشناساند و البته، فراز و فرود‌هایی داشته است. ‌امیدوارم در این فصل دوباره خودش را نشان دهد و مخاطب جذب کند. کودک‌شو تنها در اسم، مربوط به کودکان است و البته محوریت آن هم در همین موضوع است. با این حال، مخاطب آن همه اعضای خانواده هستند. به لحاظ تربیتی و در تمام نقاط دنیا این نکته مطرح است که کودکان نباید با هم رقابت کنند. نمونه برنامه‌های این سبک هم به همین شکل است که کودک را درگیر رقابت نمی‌کنند. البته این نکته را هم باید بگویم که در حین کنار زدن رقابت، تلاش کردیم که هیجان بازی کودکان در زمین بازی حفظ شود. فرم دکور بیضی و ۳۶۰درجه، هم در اتاق بازی و هم استودیو لحاظ شده است. در اتاق بازی هیچ دوربینی برای کودک مشخص نیست و کودک آزاد است که بازی کند. گاهی هم کودک وارد می‌شود و مسابقه را انجام نمی‌دهد. والدین طبق شناختی که دارند، حدسی را مطرح می‌کنند که ممکن است درست یا اشتباه باشد که نتیجه مسابقه، به نحوه بازی و عملکرد کودک بستگی دارد. همین باعث یک فضای هیجانی در استودیو می‌شود که مخاطب آن را تماشا می‌کند.
مهرانفر با اشاره به استفاده از مشاوره‌های روان‌شناسی و تربیتی برای ارتقای بازی‌های کودک‌شو، این‌طور می‌گوید: من در فصل‌های ابتدایی کودک‌شو و در یک فصل از اعجوبه‌ها حضور داشتم. از همان زمان با مشاوران زیادی در حوزه روان‌شناسی و تربیت کودک صحبت می‌کردم. در این فصل از این کارشناسان بهره بردیم تا گاهی بازی را با آنها چک و بررسی کنیم. در این فصل تلاش کردیم برای هر کودک، یک بازی جدید داشته باشیم و قبل از اجرا، با کارشناسان آن را بررسی کنیم. وی در خصوص دلیل انتخاب ملیکا شریفی‌نیا به عنوان مجری فصل جدید هم عنوان می‌کند: برای تغییر مجری به فردی نیاز داشتیم که نزدیک به این فضا باشد. ملیکا شریفی‌نیا از چند جهت این ویژگی‌ها را داشت. هم کار کودک و تصویری کرده بود، هم مطالعات حوزه کودک داشت و هم تصویرسازی کودک انجام داده بود. او هیجان بازی را دارد و درگیر بازی می‌شود. به نظرم به خاطر این ویژگی‌ها، انتخاب خوبی بود. برای تیتراژ هم به گزینه‌های زیادی فکر کردیم و می‌خواستیم معیار‌های مورد نظرمان را داشته باشد. می‌خواستیم یک ملودی قدیمی را با تنظیم جدید اجرا کنیم. تلاش کردیم به گونه‌ای باشد که هم کودک و هم بزرگسال آن را بپسندد. با نیما رئیسی هم همکاری‌های زیادی داشتم و به نظرم رسید که صدایش برای این کار دلنشین است.
بسیاری از مخاطبان ملیکا شریفی‌نیا را با سریال‌هایی مثل نجلا ودلدادگان به خاطر می‌آورند. این بازیگر در سینما نیز از کودکی حضور داشته و به موفقیت‌هایی هم دست یافته است از جمله می‌توان به دریافت دیپلم افتخار برای نقش مکمل زن از جشنواره فجر برای فیلم اشباح ساخته زنده‌یاد داریوش مهرجویی اشاره کرد. امسال نیز شریفی‌نیا به زعم منتقدان در فیلم سینمایی «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی  درخشید. او در حوزه کودک هم به صورت تخصصی کار کرده و در برنامه‌هایی مثل محله گل و بلبل حضور داشته است. شریفی‌نیا به تازگی در قامت مجری فصل جدید کودک‌شو، به این برنامه اضافه شده تا از توانمندی خود در حوزه کودک برای اجرای یک برنامه شناخته شده بهره ببرد. او درخصوص دلیل پذیرفتن اجرا در این برنامه به جام‌جم می‌گوید: من برنامه کودک‌شو را خیلی دوست دارم چون از نوجوانی با تمرکز زیادی روی حوزه کودک کار کرده‌ام. در واقع در موضوعاتی مثل روان‌شناسی هنر کودک و تصویرگری کتاب کودک کار کرده‌ام و حوزه تخصصی کارم است. کودک‌شو همان‌طور که از اسمش پیداست، مخاطب کودک و بزرگسال را همزمان دارد. هرچند که مختص کودکان نیست. ما در این برنامه در راستای شناخت، اهداف، نیاز‌ها و رشد کودکان پیش می‌رویم. برای من هم اهمیت بسیاری داشت که در این راستا قدم بگذارم چرا که کودکان، آیندگان ما هستند و شناخت و تربیت آنها اهمیت بسیاری دارد. در این فصل از برنامه خیلی تلاش شده محتوا ارتقا پیدا کند و آنچه من دیدم، فراتر از چیزی بود که انتظار داشتم. هدف‌هایی که داشتم هم، با تهیه‌کننده و کارگردان این فصل از کودک‌شو یکی بود. در واقع بیشترین دلیلی که باعث شد این کار را بپذیرم، حضور تهیه‌کننده و کارگردان این کار بود. به نظرم هدف‌های‌شان روشن است و تلاش می‌کنند در راستای آن قدم بردارند. به همین خاطر احساس می‌کردم که نتیجه مطلوبی می‌گیریم. کودک‌شو بسیار برایم خوشایند بود و از ابتدا با انرژی مثبت وارد شدم. این باعث شد وارد شوم و همین که اولین مجری زن در این برنامه بودم هم نقطه جذابی بود.
 
اینجا خبری از رقابت بین کودکان نیست 
وی درخصوص توجه به حذف مسأله رقابت از فضای کودکان دراین فصل از برنامه عنوان می‌کند: ما روی این تأکید داشتیم که بین بچه‌ها رقابت نباشد. معتقدیم که نباید از الان، رقابت را به بچه‌ها یاد داد بلکه باید فقط رفاقت را یاد بگیرند. مهم این بود که بچه‌ها بتوانند در این برنامه آزادی عمل داشته باشند و ما بیشتر ناظر باشیم. درواقع رقابت اصلی بین خانواده‌ها و براساس شناختی است که نسبت به کودکان‌شان دارند. من روی این مسأله تأکید زیادی داشتم، چون بچه را وقتی وارد یک سیستم رقابتی می‌کنیم، ممکن است سلیقه‌اش نباشد. نمی‌خواستیم بچه‌ها را دخیل کنیم. الان هم وقتی بچه‌ها وارد می‌شوند، ‌می‌روند که بازی کنند و اگر خسته شوند، استراحت می‌کنند. فقط درابتدا یک مصاحبه با آنها داریم که چه چیز‌هایی دوست دارند و اسم‌شان چیست. اگر باز هم دل‌شان نخواهد، این مصاحبه را انجام نمی‌دهیم. اختیار و آزادی عمل در این برنامه با بچه‌هاست چون این برنامه برای آنهاست.
شریفی‌نیا درباره تغییر مجری در این فصل از کودک‌شو هم می‌گوید: من فصل‌های قبل را می‌دیدم و در یکی از فصول به عنوان مهمان برنامه آمده بودم. برای این فصل، مستقیم با آقای بازغی صحبت کردم و اصرارم این بود که اگر امکان آن وجود دارد، خود آقای بازغی در برنامه حاضر شود اما‌ ایشان به دلیل مشغله کاری، امکان حضور نداشت. به نظرم وقتی قرار است جابه‌جایی انجام شود، باید درست و اصولی اتفاق بیفتد تا مخاطب بداند که با رضایت دو طرف انجام شده است. این همه چیز برای من مهم‌تر بود که مخاطب در جریان قرار بگیرد؛ چون قطعا به یک مجری عادت می‌کنند. البته باور داریم که این برنامه برند مشخصی دارد که اگر من یا آقای بازغی نباشیم هم با فرد دیگری انجام می‌شود و ما نقش میزبان را داریم. این اتفاق به‌درستی در این فصل افتاد که آقای بازغی زنگ برنامه را می‌زنند و برنامه را به من می‌سپارند.
 
جذابیت کار با یک تیم حرفه‌ای 
این بازیگر ومجری درخصوص ارتباطش با خانواده‌ها در کودک‌شو، این‌طور بیان می‌کند: ارتباطات من تاکنون خیلی با خانواده‌ها عالی بوده. هم خانواده‌ها راضی هستند و هم خودم کار را دوست دارم. من قبل از این‌که وارد ضبط شویم، زمان می‌گذارم و با خانواده‌ها آشنا می‌شوم. با آنها گپ می‌زنم و کاری می‌کنم که به‌اصطلاح یخ‌شان بشکند و احساس آرامش کنند. به آنها می‌گویم احساس کنیدخانه خودتان است و آمده‌ایم دور هم باشیم و خوش بگذرانیم. خیلی از آنها تا الان راضی بودند و حس خوبی گرفته‌اند. درمجموع، برنامه کودک‌شو خیلی به دل من نشسته است. به‌خصوص این‌که برایم مهم بود که تهیه‌کننده و کارگردان با چه منش ورفتاری کارمی‌کنند. قطعا اگر این تیم برای فصل بعد از من دعوت کنند، می‌پذیرم چون باور دارم که دراین حوزه تجربه دارند و با‌سوادهستند. این تیم بسیار با جان و دل کار می‌کند و حتما دوست دارم باز هم با آنها کار کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سلامت مهمان جیب خودتان!

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با سرپرست اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد

سلامت مهمان جیب خودتان!

نیازمندی ها