جام جم آنلاین اصفهان؛ این روزها در ماههای پایانی سال، فروش اقساطی انواع محصولات لوازم خانگی پای ثابت بخش زیادی از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبوردها، تلویزیونهای شهری، تبلیغات در فضای مجازی و ... شده است.
واقعیت آنست که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم و قیمتهای چند دهه میلیونی لوازم خانگی بزرگ و اصلی، بسیاری از فروشندگان خرد و کلان این محصولات، به ناچار روی به فروش شرایطی و اقساطی آوردهاند، موضوعی که با گسترش مالها و فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی، تشدید نیز شده است.
اما آیا قیمت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ ایران تنها به دلیل مشکلات اقتصادی مردم و تورم بالا در کشور است؟ بررسیها و مقایسه قیمت لوازم خانگی در کشورهای مختلف با قیمت این محصولات در داخل حاکی از آن است که این محصولات نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی که دارای اقتصاد قدرتمندی هستند نیز به نسبت قیمت بالایی دارند و خریدار باید مبلغ قابل توجهی برای خرید این محصولات بپردازد.
در این گزارش سعی شده با بررسی میدانی قیمت لوازم خانگی در فروشگاههای آنلاین معتبر در دو کشور عربستان و آمریکا، قیمتهای این محصولات با محصولات مشابه داخلی مقایسه شود.
بررسی میدانی سایتهای فروشگاهی در دو کشور عربستان (کشوری با کمترین نرخ تعرفه) و آمریکا (به عنوان پرچمدار تجارت آزاد) با قیمت لوازم خانگی در فروشگاههای آنلاین ایرانی نشان میدهد قیمت مصرفکننده انواع یخچال فریزر در سایت فروشگاه ال جی عربستان سعودی عددی بین 6299 تا 8299 ریال سعودی معادل حدود 85 تا 112 میلیون تومان و قیمت مصرفکننده انواع یخچال فریزر در سایت ال جی آمریکا عدد 1499 تا 1999 دلار آمریکا معادل حدود 75 تا 100 میلیون تومان بوده این در حالیست که قیمت محصولات مشابه در وبسایت دیجی کالا از 14 تا 52 میلیون تومان متغیر بوده است.
همچنین بررسی وبسایتهای فروشگاهی معتبر نشان میدهد قیمت مصرف کننده ماشین لباسشویی ال جی در عربستان سعودی 2 هزار و 999 ریال سعودی معادل حدود 40 میلیون تومان و همچنین ماشین لباسشویی ال جی در آمریکا 949 دلار معادل حدود 47 میلیون تومان است، این در حالیست که قیمت سه مدل ماشین لباسشویی ایرانی در برندهای مطرح ایرانی بین 14 تا 24 میلیون تومان متغیر است.
بررسی میدانی و مقایسه قیمت تلویزیون در ایران، عربستان و آمریکا نیز حاکی از آن است که تلویزیون 55 اینچ ال جی در عربستان سعودی 15 هزار و 999 ریال سعودی معادل حدود 216 میلیون تومان و تلویزیون 55 اینچ ال جی در آمریکا 2 هزار و 499 دلار معادل 127 میلیون تومان است، در حالی که قیمت سه مدل تلویزیون 55 ایرانی از سه برند مختلف و مطرح بین 19 تا 25 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
این آمارها نشان میدهد در واقع قیمت محصولات مشابه و حتی بالاتر از نمونههای خارجی موجود در بازار مصرفی این کشورها، در بازار ایران قیمتی کمتر از نمونههای خارجی دارد که این موضوع با مراجعه با سایتهای خرید داخلی به وضوح قابل مقایسه است.
در نتیجه میتوان گفت قیمت نسبی لوازم خانگی در ایران نسبت به حتی کشورهای پیشرو در تجارت آزاد همچون آمریکا و یا کشور عربستان سعودی که نرخ تعرفه وارداتی بسیار پایینی دارد، کمتر است.
نکته قابل توجه اینکه نرخهای بررسی شده فوق در دو کشور آمریکا و عربستان نرخ فروش اینترنتی بوده که عموما به شکل قابل توجهی کمتر از نرخ فروش محصول در فروشگاههای فیزیکی سطح شهرها است اما با این وجود باز هم تفاوت معناداری میان قیمت لوازم خانگی در ایران و کشورهای دارای تجارت آزاد و کشورهایی که تعرفه واردات کمتری دارد، مشاهده میشود.
علاوه بر موارد ذکر شده، هزینههای موثر بر صنعت لوازم خانگی داخلی نیز رشد چندبرابری داشته و مشکلات زیادی است که تولیدکننده ایرانی با آنها سروکار دارد و در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد، مشکلاتی که کمتر تولیدکننده خارجی با آنها سروکار دارد و موانعی که یک کارآفرین ایرانی مقابل خود میبیند به اندازهای زیاد است که رمق او را برای تولید میگیرد. افزایش مداوم قیمت مواد اولیه، تعرفههای بالای گمرکی، هزینههای پرنوسان حمل و نقل، مشکلات متعدد بانکی، هزینههای بیمه و حقوق و دستمزد و... از مهمترین مشکلاتی است که تولیدکننده داخلی با آنها دست و پنجه نرم میکند.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد