بیتوجهی به وجهههای کیفی آموزش عالی در این دانشگاه موجب شده تا حالا بعد از سپری شدن چهار دهه فقط برخی واحدهای این دانشگاه در ردهبندیهای جهانی جای بگیرند و اکثریت قریب به اتفاق واحدهای دانشگاه آزاد در ردهبندی بینالمللی دانشگاههای دنیا هیچ جایگاهی نداشته باشند. بهطور نمونه در رتبهبندی تایمز در ۲۰۲۴، نامی از دانشگاه آزاد به چشم نمیخورد! در آخرین ویرایش نظام رتبهبندی سال ۲۰۲۴ سکیمگو، نام برخی از واحدهای دانشگاه آزاد هم به چشم میخورد اما نه با رتبههای چندان خوب! در چنین شرایطی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد وقتی میخواهد درباره الگوی کارکرد و نقشآفرینی دانشگاه آزاد در حوزه آموزش عالی و جامعه، توضیح بدهد، میگوید: «کارکرد دانشگاه در تربیت، فرهنگ، علم و فناوری تعریف میشود و دانشگاه میخواهد در اقتصاد، نوآوری و موضوعات اجتماعی نقشآفرین بوده و در محیط بینالمللی پیشران، الهامبخش، مرجعیتآفرین و درنهایت تمدنساز باشد.»این اظهارات دکتر طهرانچی عملا علیه دانشگاهی است که ریاست آن را بر عهده دارد!چه اینکه در تمامی حوزه هایی که اشاره کرده است،دانشگاه آزاد عملا جایگاهی ندارد! بهنظرمیرسد رئیس دانشگاه آزادکه خودش مانند اغلب مدیران این دانشگاه دانشآموخته دانشگاههای دولتی و خارج از کشور است باید پیش از آنکه بخواهد در محیطهای بینالمللی پیشران، الهامبخش مرجعیتآفرین و در نهایت تمدنساز باشد، لازم است جایگاه دانشگاه تحت مدیریت خود را در حوزه تربیت - فرهنگ و علم فناوری بررسی و تعیین کند. دانشگاهی که صرفنظر از جایگاه و توانمندیهای علمی و ضعف جدی در دستیابی به جایگاهی مناسب در ردهبندیهای بینالمللی در حوزههای فرهنگی هم نتوانسته چهره موفقی از خود بر جای بگذارد و بخشی از چالشهای فرهنگی ازجمله چالشهای حوزه حجاب و عفاف از خروجیهای این دانشگاه است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد