به گزارش روابطعمومی رسانهملی، محمدمهدی کلانتر هرمزی در جمع مدیران و برنامهسازان سازمان صداوسیما در نشست اندیشهورزی شورای فرهنگی رسانهملی حضور یافته بود با ارائه تعریفی از هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی به معنای کسب و بهکارگیری مهارتهای مختلف برای حل مسائل و مبتنی بر سیستمهایی است که با تحلیل محیطهای رفتاری هوشمند چشمانداز آینده را تغییر خواهند داد.وی افزود: این توانایی میتواند منجر به شناسایی الگوها، یادگیری تجربیات مشابه، نتیجهگیری از مسائل، پیشبینی یا انجام نوعی خاص از اقدامات باشد.معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاستجمهوری با اشاره به تحول عظیمیکه هوش مصنوعی در تمامی صنایع موجود ازجمله صنعت رسانه و هنر ایجاد کرده، افزود: یک بخش این تحول به تولید محتوا مربوط میشود و توانایی شبیهسازی فرآیندهای هوش انسانی را دارد، منتها از قدرت تشخیص بیشتری نسبت به انسان برخوردار است و سرعت بیشتری در انجام بهینه امور دارد.
کلانتر هرمزی درخصوص دامنه بهکارگیری هوش مصنوعی در رسانهها گفت: هوش مصنوعی از طریق جمعآوری دادهها، مشخص کردن موضوع، انتخاب در دستهبندی و گروهبندی ساختاری قادر است دهها منبع مانند شبکههای اجتماعی و نظرات را ردیابی کرده یا اخبار خودی را با کلمات کلیدی
شناسایی کند.وی با اشاره به تولید محتوای متنی توسط هوش مصنوعی بیان کرد: این فناوری میتواند در نگارش خبر و مقاله، نگارش داستان و فیلمنامه، تولید شعر، تبدیل صدا به متن و ترجمه همزمان و تولید زیرنویس در رسانه مؤثر باشد که مطمئنا این امکان برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و برنامهسازان مهم و ضروری است.معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاستجمهوری با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در رسانه و در برنامهسازی گفت: این صنعت فضاهای متفاوتی دارد و قابلیت اجرای فناوریهای مختلفی در آن وجود دارد. از تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی گرفته تا توزیع محتوای هوشمند و خودکار که بهطور مثال در صورت تولید یک خبر با این ابزار میتوان آن را در شبکههای اجتماعی مختلف قرار داد و از تبلیغات هدفمند، ویرایش ویدئو و صوت بهصورت خلاق تا تشخیص محتواهای مرتبط برای جذب مخاطب استفاده و بااتکا به این ابزار فضای برنامهسازی را متحول کرد.وی با اشاره به مسیرهای متفاوت استفاده از هوش مصنوعی در برنامهسازی رسانهملی گفت: تعداد وسیعی از نرمافزارهای مرتبط با صوت و تصویر میتوانند به کمک برنامهسازان بیایند و سازمان صداوسیما در استفاده از آنها پیشگام باشد.کلانتر هرمزی ضمن تأکید بر لزوم آموزش بخشهای مختلف و مهارت استفاده از این فناوری، آن را از ملزومات برنامهسازی در عصر حاضر دانست و افزود: در رسانهملی حجم وسیعی از تولیدات، تصویری است و میتوان از این ابزار برای ارائه محتوا استفاده کرد. رسانهملی میتواند با اتکا بر یکی از مدلهای زبانی از تکنیکهای برنامهسازی و مجموعه دادههای بسیار بزرگ، برای درک، خلاصه، تولید و پیشبینی محتوای جدید استفاده کند.شورای فرهنگی رسانهملی که تاکنون بالغ بر ۱۱۰ نشست اندیشهورزی را با دعوت از چهرههای دانشگاهی، حوزوی و صاحبمنصبان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سرگذرانده است با هدف همافزایی و تبیین راهبردهای فرهنگی رسانهملی در دوره تحول دوشنبههای هرهفته با حضور مدیران و برنامهسازان سازمان صداوسیما تشکیل جلسه میدهد.
ازجمله مهمانان ویژه دعوت شده به این سلسله نشستها از ابتدای سال جاری میتوان به پروفسور حمید مولانا، استاد بینالملل علوم ارتباطات؛ ابوالفضل اقبالی، رئیس اندیشکده زن و جامعه؛ سعدا... زارعی، کارشناس مسائل بینالملل و احمد محمدزاده، کارشناس سیاسی اشاره کرد.