نگاهی به آثار عکاسان آستان خورشید خراسان، علی‌بن موسی‌الرضا

حرم آنجاست که تو باشی

در آستانی که آسمان را سکان است، من و ما را چه به جولان و ابراز هنرمندی که اگر تمام هنر هم باشیم، ران ملخی به درگاه سلیمان بردن است.امادرباب عکاسی ازاماکن متبرکه به بهانه ارادت‌وسالروز میلادحضرت خورشیدخراسان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) می‌توان گفت هنرهای تجسمی و حتما عکاسی در شئون هنرمندانه‌اش هماره از اسطوره و تمثیل وام گرفته و می‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۵۷۴۴۰
نویسنده حمزه اولیازاده - عکاس
 
معماری ابنیه متبرکه شیعه در اقلیم ما عموما در عصر صفوی احداث جدی یافتند که تاثیر اندیشمند، عارف و عالم بزرگی چون شیخ بهایی بر آن غیرقابل انکار است، همچنین طراحی که می‌توان گفت شیخ خود متاثر از اسطوره‌های معابد در ادیان هند و ایرانی مانند میترا بوده و آن‌ را به کمال و نهایت خود رساند. چونان‌ که در آن هزاره آداب عبادت عبور از آب و گذشتن از بین دو سرو بلندقامت و ورود به غاری در دل کوه بود که روزنه‌ای از نور در آن غار باشد و آنجا لحظاتی به بندگی و عبادت بنشینند. آنچه امروز در این اماکن می‌بینیم تبلور کمال این منطق اسطوره‌ای‌ است که وارد صحن می‌شویم و با آب حوض وضو می‌گیریم و از بین گلدسته‌ها عبور و در زیر گنبد به محراب می‌رویم و عبادت می‌کنیم. پس آنچه هنرمند عکاس یا عکاس هنرمند باید در بدو ورود به هرکدام از این خیل آستان و بوستان بداند، همان است که در بالا به آن جَستی زدیم. و اما از منظر بصری و تمثیل باید بدانیم که گنبد سَرِ پیکری را می‌ماند و منارها دو دستی را که از شانه به سمت آسمان دراز شده و نیاز می‌کند. دیگر آن‌که بر اساس تعاریفی که ذکر شد، جدای از عکاسی بَنا، ارتباط زوار و مردم با کالبد زنده و جاری در همه جای حرم‌های شریف، ماجرای عکاسی مستند اجتماعی را پیش می‌آورد که خود جریانی مفصل دارد و در این خامه نمی‌گنجد. در همین حد به آن اشاره می‌کنم که عکاسی مستند اجتماعی به‌عنوان ماناترین و شریف‌ترین و همچنان اصیل‌ترین گرایش عکاسی از ابتدا رسالتی جز استناد به وقایع اجتماعی با محوریت انسان نداشته و چه‌بسا در هر دوره و زمانه‌ای و با توجه به رخدادهای اجتماعی، جامعه عکاسی و رسانه‌ها تعابیر مورد نظر خود را از وقایع برداشت و بروز داده‌اند؛ چنان‌ که عکسی می‌تواند در یک رخداد با چند نگاه گرفته و در چند دیدگاه، برداشت مضمونی از آن شود، پس در این شاخه نقل‌ و نقال هر دو موثر در برداشت مخاطبند اما صادقانه‌ترین روایت عکس مستند اجتماعی در گونه آیینی آن خود را بروز می‌دهد که غالبا عکاسان مقید و متعهد به ذوات معصومین اجازه تشرف و عکاسی از بقاع متبرکه را دست یافته و با خاکساری در محضرشان هنرنمایی می‌کنند که نتیجه‌ای جز شرافت هنر آیینی و مستند اجتماعی از آن حصول نمی‌شود. رسالت مادی و معنوی عکاس نوررسانی است؛ این‌که نور از چه سرچشمه می‌گیرد بماند، این‌که عکاس چه می‌کند خودش می‌داند، اما این‌که عکاسان آستان چه کرده‌اند من می‌دانم و خدا، و سرچشمه نور در این مجموعه یقین دارم از حضرت شمس‌الشموس و خورشید ارض طوس، سلطان سریر ولایت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است که پدر و مادرم فدایش باد. باری! آنچه در پیش روی شما قرار گرفته، بریده‌هایی از جمال و کمال بی‌وصف بارگاه حضرت شاه خراسان است که گروه عکاسان آستان در خانه عکاسان جوان آن ‌را برای شما به تصویر کشیده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها