اما کاوش و بررسی ساختاری این متن نشان میدهد کلمه به کلمه آن بس جدی و متکی به قرآن و روایات مقدس است و در آن راه بهشت از دوزخ برای نمایندگان ترسیم و شناسانده شده است و هیچ نماینده مومنی نیست که از آن به خود نلرزد و عهد مراقبت دقیق از کار نمایندگی در چهار سال آینده به خود نبندد.با این مقدمه آقای اهل ایمان و امام انقلاب اسلامی به عادتستیزی از سوگند و زنده و بیدار کردن نمایندگان در خصوص سوگندشان و عادتزدایی از متن سوگند میرسد تا موضوع وفاداری به آن به عنوان امر حقیقی و عواقب جدی زیر پا نهادن آن که دارای تبعات دنیوی و اخروی و شرعی و قانونی است تاکید نمایند.آن ثقل و بار امانت سنگین متن سوگند که بازتاب سنگینی ودیعه نمایندگی است که رهبری چنین آن را جدی میگیرد از کجا میآید؟ از این حقایق عظیم:
۱- من در برابر قرآن مجید، به خدای متعال سوگند یاد میکنم.
در همه هستی سنگینتر از این عهد وجود ندارد و نمایندهای که آن را زیر پا مینهد، در اسفلالسافلین جهنم گام مینهد.
۲- با تکیه به شرف انسانی خویش تعهد میکنم که پاسدار حریم اسلام باشم
۳- نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران
۴- و مبانی جمهوری اسلامی
این سوگند به معنی بیشرافتی همه آن نمایندگان و مسئولانی است که این تکالیف را وانهادهاند.
۵- همچنین از ودیعهای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم
۶- در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت کنم
۷- همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم و از قانون اساسی اطاعت کنم
پس هر خیانت در امانت، هر رشوهخواری و بند و بست با مراکز قدرت و سرمایه به سود صاحبان مال و قدرت و منافع آنان، هر تخطی از تبعیت از ولایت فقیه و هر رانتخواری و ندیده گرفتن منافع ملی بیشرافتی و جرم قابل مجازات است.
۸- در گفتهها و نوشتهها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مد نظر قرار دهم
رهبر الهی به عادتستیزی این مفاد پرداخته و علیه غیرحقیقی پنداشتن این مفاهیم قد علم کردهاند. این است که در پیام هشدار جدی دادهاند: این سوگند مسئولیتزاست و در دنیا و آخرت گریبانگیر است. این جدیت و گریبانگیر خیلی معنا دارد. ایشان فرمودهاند بندبند این سوگند را پیش چشم داشته باشید. پس مسأله مراعات فضایل اخلاقی با تاکید به عمل شهدای خدمت و موعظه تقوا و انصاف و صدق، یک پند بیخاصیت نیست با همه آینده دنیوی و اخروی نمایندگان مجلس و مسئولان گره خورده و دوره بخور و دررو و نوکری اجنبی و چاکری اهل تکاثر و اهل خیانت به بیتالمال بودن گذشته است. اشاره به شیوه عمل شهدای خدمت بیهوده نیست. یعنی انقلاب ایران وارد مرحله تازهای از عمل صالح و مقابله با فساد کسانی شده که سوگند عمل صالح خوردهاند. این پیام تاریخی را به یاد داشته باشیم. انقلاب وارد گام تازهای شده است که عادی بودن فساد و خیانت را تحمل نمیکند.