آشنایی با انواع ابعاد ورق پلای وود

پلای وود یا تخته چندلا یکی از کاربردی‌ترین چوب‌های موجود در بازار است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود‌. تنوع ابعادی این چوب باعث شده تا برخی از صنعت‌گران و خریداران در انتخاب مناسب‌ترین سایز پلای وود دچار چالش شوند. اگرچه با تمام تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی تولیدکنندگان، باز هم به دلایل فنی مختلف ممکن است اختلافات اندکی در ضخامت پلای وود عرضه شده وجود داشته‌باشد (برای اطمینان از ضخامت پلای وود از کولیس استفاده کنید) اما به طور کلی این چوب همه‌کاره دارای ابعاد استانداردی است که در ادامه معرفی خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۴۶۶۶۴۳

ابعاد استاندارد پلای وود
ورق پلای وود از بهم چسباندن چندلایه نازک چوب، تحت فشار بالا ساخته می‌شود که معمولا تعداد لایه‌ها فرد است، بنابر‌این ضخامت این چوب به تعداد لایه‌های آن بستگی دارد. این شیوه تولید به افزایش مقاومت پلای وود در برابر تاب خوردگی، پیچ خوردگی، انقباض، ترک خوردگی، شکستگی، خزش و ... کمک می‌کند. گاهی اوقات بین ضخامت اسمی و واقعی پلای وود اختلافاتی دیده می‌شود که ناشی از فرآیند تولید، سنباده زدن و ... است.

آشنایی با انواع ابعاد ورق پلای وود

حساسیت در انتخاب چوب با ضخامت مناسب به این دلیل است که ضخامت آن تأثیر به سزایی در کارآیی چوب دارد مثلا پلای وود با ضخامت ۲ سانتی‌متر بهترین گزینه برای ساخت پنل‌های دیواری، قاب‌های تزیینی، کفپوش و ... است اما برعکس، پلای وود با ضخامت ۶ سانتی‌متر انتخابی ایده‌آل برای ساخت پله‌های چوبی، اسکلت‌های ساختمانی و ... به شمار می‌آید.

اندازه پلای وود بسته به نوع چوب مورد استفاده و درجه تخته چندلا می‌تواند متفاوت باشد، به همین علت نیاز دقیق شماست که تعیین می‌کند کدام اندازه تخته چندلایه برای کسب‌وکار یا  پروژه‌تان بهترین گزینه است.

ابعاد تخته چندلای تولید شده توسط کشورها و حتی کارخانجات مختلف ممکن است متفاوت باشد، بنابراین قبل از خرید این محصول ابتدا باید بدانید پلای وود عرضه شده توسط چه‌ کشور و یا چه برندی تولید شده تا بهتر بتوانید سایز دلخواه چوب مورد نظر خود را یافته و خریداری نمایید. به طور کلی پلای وود تولید شده در جهان دارای ابعاد زیر است:
 
ابعاد پلای وود روسی

پلای وود روسی یکی از مرغوب‌ترین چوب‌های موجود در بازار است که عموما شامل 3، 5 و 7  لایه است. مشخصات فنی و ابعادی پلای وود روسی صادراتی بر اساس استاندارد GOST 8486-86  تعیین می‌شود. طول تخته‌های پلای وود روسی بین ۲ تا ۶ متر متغیر است و عرض آن‌ها به حدود ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد.

چوب‌های با طول و عرض ۱۲۲ در ۲۴۴ سانتی‌متر و ۱۵۲ در ۱۵۲ سانتی‌متر جزو رایج‌ترین ابعاد تخته چندلا روسی هستند که پوشش‌دهی بالایی داشته و کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان‌سازی و ... دارند. ضخامت پلای وود‌های تولید شده توسط کشور روسیه معمولا بین ۴/۱ تا ۳۰ میلی‌متر است.

امروزه به دلیل مصالح زیست محیطی انواع چوب‌های روسی توسط شرکت‌های بازرگانی مختلف به کشور وارد می‌شوند که شرکت پرسال در رأس آن‌ها قرار دارد. این شرکت بازرگانی معتبر با اتکا به دانش روز کادر متخصص خود و با علم به قوانین حاکم بر تجارت بین‌الملل توانسته‌است انواع چوب روسی اعم از نراد، یولکا، ساسنا، پلای وود وارداتی و ... را به کشور وارد نموده و با کیفیت تضمین شده و قیمت رقابتی در اختیار عموم صنعت‌گران و فعالان حوزه چوب قراردهد. به این ترتیب شما می‌توانید برای سفارش چوب روسی، از طریق شماره تماس پنج رقمی ۷۹۸۸۵_۰۲۱ با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید.
 
ابعاد پلای وود چینی

کشور چین نیز یکی از مدعیان تولید انواع چوب پلای وود باکیفیت و مرغوب در جهان است که ابعاد تخته چندلایه صادراتی خود را بر مبنای استانداردهای  GB/T 15777-2008  تعیین می‌کند. این نوع پلای وود عموما با ضخامت‌های متفاوت 9، 12، 15 و 18 میلی‌متر عرضه می‌شود. چوب‌های تخته چندلایه چینی نسبت به سایر پلای وودها از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری برخوردار است. البته باید بدانید که عوامل متعددی مانند سایز، درجه کیفی، میزان عرضه و تقاضا، برند تولید کننده، نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی و ... بر قیمت پلای وود  دخیل هستند.  طول چوب پلای وود چینی معمولا بین 1.8 تا 6 متر و عرض آن بین ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر است که ابعاد ۱۲۲ در ۲۴۴ سانتی‌متر استانداردترین سایز این نوع چوب است.

آشنایی با انواع ابعاد ورق پلای وود 
 
ابعاد پلای وود ایرانی

پلای وود ایرانی عموما محصول چوب درخت صنوبر است که به دلیل نداشتن خاصیت ضد آب بودن معمولا قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر پلای وودهای وارداتی دارد. صنعت‌گران داخلی تلاش کرده‌اند تا این چوب را در ابعاد استاندارد جهانی آن یعنی با سایز 122 در 244 سانتی‌متر و در ضخامت‌های ۳ تا ۱۸ میلی‌متر به بازار عرضه کنند. البته شما می‌توانید سایر ابعاد این نوع چوب را نیز متناسب با مقیاس پروژه خود سفارش دهید.

از آنجاییکه تخته چندلای ایرانی فاقد شناسنامه و برچسب‌های بین المللی معتبر و اندازه‌گیری شده‌است اختلاف قیمت قابل توجهی در بازار فروش این محصول ایرانی وجود دارد، از این‌رو توصیه می‌کنیم پلای وود ایرانی را تنها از مراکز معتبر و مطمئن خریداری نمایید.
 
نکات مهم خرید چوب پلای وود

قبل از اینکه برای خرید انواع چوب اعم از پلای وود، ترموود، ساسنا، نراد و ... اقدام کنید پیشنهاد می‌کنیم به موارد زیر حتما دقت کنید:
·         میزان بودجه
·         ترجیحات طراحی و سلایق شخصی
·         ابعاد و مقیاس پروژه
·         حوزه کاربرد چوب
·         اعتبار برند تولید کننده پلای وود
·         درجه کیفی و نوع چسب به کار رفته در ساخت پلای وود
·         ابعاد و میزان پوشش‌دهی سطح چوب


به طور کلی نوع پروژه و میزان بودجه شما تعیین می‌کند که کدام یک از انواع و ابعاد پلای وود مناسب‌ترین گزینه برای اجرای طرح مورد نظرتان است. تنها توصیه ما این است که هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید چرا که با خرید انواع چوب پلای وود بی‌کیفیت نه تنها باعث هدر رفت پول خود خواهید شد بلکه به نتیجه مطلوب نیز دست نیافته و در نهایت بهایی سنگین برای انتخاب اشتباه خود خواهید پرداخت. 

newsQrCode
برچسب ها: چوب چوبکی ترک
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها