به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ راهآهن احمدآباد کشکوئیه در رفسنجان به کرمان میتواند به عنوان یکی از محورهای کریدور ارتباطی در این منطقه باشد و با توجه به صنعتی بودن رفسنجان در بخش حمل و نقل ریلی نقشآفرین باشد.
به همین منظور در جلسه تعیین تکلیف این محور ریلی که با حضور فرماندار رفسنجان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان برگزار شد، فرماندار رفسنجان گفت: این راهآهن میتواند به یکی از مهمترین خطوط ریلی کشور قلمداد شود و در یک برنامه بلندمدت راه های اتصال یزد به رفسنجان، کرمان، باغین و چابهار و جنوب کشور را از نظر حمل و نقل ریلی همرسانی کند.
حسین رضایی، گفت: اجرای راه آهن احمدآباد به کرمان مصوبه نخستین سفر شهید رئیسی به استان کرمان بوده و جزو مصوبات شورای راه آهن قرار گرفته است.
وی، با اشاره به مسافت ۱۴۰ کیلومتری این طرح ( احمدآباد کشکوییه رفسنجان به باغین کرمان) و پیش بینی بالای ۳ همت اعتبار اجرای آن افزود: مقرر شد شرکت ملی صنایع مس ایران به همراه شرکت چینی camse کارگروه آن را تشکیل دهند و موضوعات مطالعات طرح، تامین مالی و اجرای آن را پیگیری و انجام دهند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان رفسنجان نیز در این نشست اظهار داشت: مسیر ۱۴۰ کیلومتری خط راه آهن قرار است از احمدآباد کشکوئیه رفسنجان به سمت انبارهای شرکت نفت در رفسنجان، فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و باغین کرمان اجرا شود و به خط ریلی چابهار متصل شود.
روح الله بهرامشاهی، افزود: اجرای این خط ریلی یکی از پروژه های مهم زیرساختی جهت توسعه همه جانبه رفسنجان خواهد بود و با احداث این خط ریلی شرکت های بزرگ سرمایه گذاری هم رغبت پیدا می کنند در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان حضور یابند و سرمایه گذاری و اشتغالزایی کنند و در نهایت رونق اقتصادی برای شهرستان رفسنجان رقم بخورد.
وی، بیان کرد: با وجود معادن مس در عنبرآباد و زاهدان، کنستانتره های استحصالی از این معادن می تواند توسط این خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان انتقال یابند و دپو شوند و سپس به وسیله کامیون ها بارگیری و به سرچشمه رفسنجان جهت فرآوری شدن ارسال شوند.
وی از مزیت دیگر این خط ریلی را کاهش هزینه های تمام شده نقل و انتقال عنوان کرد و گفت: با خط ریل هم حجم زیاد از کالا جابجا می شود هم نسبت به دیگر مراکز جابجایی بار قیمت ها مناسبتر است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افزود: این منطقه مکانی بکر برای سرمایه گذاری است و پیگیری ها در جهت احداث خط ریلی به طور جدی در حال انجام است تا کسانی که در این منطقه سرمایه گذاری می کنند بتوانند به راحتی محصولات تولیدی را به داخل و خارج کشور ارسال کنند.
بهرامشاهی، ادامه داد: طی سه سال گذشته بالغ بر ۶۰ همت ( ۶۰ هزار میلیارد تومان) تقاضای سرمایه گذاری در این منطقه داشتیم که نیمی از آن به مرحله اجرا رسیده و در چهار حوزه شامل مونتاژ ماشین آلات معدنی، تولید کودهای شیمیایی، سولار و انرژی های تجدید پذیر و نیز it و ict فعالیت دارند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد