معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت:

پیشرفت ۲۹ درصدی طرح انتقال آب دریای عمان در سیستان و بلوچستان

بر اساس گزارشات ارسالی تاکنون کل طرح انتقال آب دریای عمان حدود ۱۶ درصد و در استان سیستان و بلوچستان ۲۹.۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۵۵

پیشرفت ۲۹ درصدی طرح انتقال آب دریای عمان در سیستان و بلوچستان

به گزارش جام جم آنلاین،منصور بیجار گفت: شرکت تأمین آب صنایع و معادن ایمواسکو با هدف تامین آب مورد نیاز صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور با حمایت وزارت صمت و با مشارکت صنایع معدنی بزرگ کشور طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را از مهر ماه سال ۱۴۰۰ بر عهده گرفت.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در فاز‌های مختلفی در حال اجرا است که شامل احداث سامانه آبگیری، اجرای تاسیسات نمک زدایی، احداث سامانه انتقال آب، احداث سامانه تولید و انتقال انرژی است.
مسئول طرح نمک زدایی و انتقال آب دریای عمان استان افزود: سرمایه گزاری انجام شده در کل این طرح ۱۲۹ همت است که از این میزان ۵/۵۸ همت برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده و تا کنون برای سه هزار و ۵۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: طول تقریبی خط انتقال اصلی در محدوده استان سیستان و بلوچستان ۷۱۸ کیلومتر و تا زاهدان ۵۵۳ کیلومتر که از این میزان تا کنون عملیات لوله گذاری ۱۰۰ کیلومتر مسیر و حفاری ۵۷۰ متر تونل نیز به اتمام رسیده است.
منصور بیجار گفت: سازه آبگیر گیشاب و تأسیسات نمک زدایی در بخش خشکی که شامل اجرای فونداسیون، آرماتور بندی دیوار‌های آبگیر و ساخت آبگذر‌های دریایی سامانه آبگیری در حال اجرا می‌باشد و خرید اعم ملزومات طرح از جمله ورق‌های تولید لوله‌های خط انتقال آب نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: قرارشده از ظرفیت شیرین سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال فاز اول این طرح ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای استان سیستان و بلوچستان تخصیص داده شود که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و ۸۰ میلیون متر مکعب برای صنایع خواهد بود و طبق برنامه زمانبندی کلان طرح، فاز زود هنگام آن شامل برداشت آب شور و نمک زدایی به حجم ۵۰ هزار متر مکعب در روز است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور، رشد صنایع معدنی به عنوان جایگزین نفت، اشتغالزایی، ظرفیت سازی و بهره گیری از پتانسیل‌های بومی، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهر‌ها و روستاها، توسعه کشاورزی پربازده، حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه‌های غیرمجاز برای احیاء محیط زیست، محرومیت زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور، رشد و توسعه پتروشیمی ها، پالایشگاهها، توسعه اقتصادی سواحل مکران و فعال کردن و استفاده حداکثری از پتانسیل‌های بخش خصوصی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها