ما به صورت روزمره در حال تعامل با افراد مختلفی از جمله اعضای خانواده، همسایه، اجتماع، محل کار، دوستان و. هستیم و هر کدام از افراد ویژگیهای شخصیتی خود را دارند و تفاوتهای بسیاری در هر کدام از آنها به چشم میخورد عدهای خوش برخورد و آرام عدهای پر هیاهو عدهای ساکت و بی تفاوت گروهی هم زورگو و غیر متطقی که برقراری ارتباط موثر باهر کدام از این افراد هنر خاصی را میطلبد برای این که عملکرد بهتری در مقابل آنها داشته باشیم بهتر است مهارت برقراری ارتباط موثر را بهتر بشناسیم خصوصا در روابط اجتماعی و حرفهای البته رمز موفقیت در برقراری ارتباط موثر، شناخت ویژگیهای شخصیتی افراد است که به ما کمک شایانی میکند تا چالشهای کمتری را تجربه کرده و به روابط صحیح دست پیدا میکنیم خصوصا در جایی که آدمهای دور و بر ما شخصیتهای غیر منطقی باشند.
این گروه از افراد که خود محور و خود رای هستند اولویت آنها خوشان هستند نقطه نظرات دیگران برایشان اهمیتی ندارد و ترجیح میدهند خودشان راحت و آسوده باشند به هر قیمتی عقاید خود را تحمیل میکنند و از اینکه باعث آزار و رنجش دیگران شوند باکی ندارند قطعا که در این شرایط ما نیازمند هنر ویژهای هستیم در برخورد با این گروه از افراد که متاسفانه تعداد آنها نیز کم نیست اگر این مهارت را بدانیم قادر خواهیم بود ارتباط مناسب تری برقرار کنیم.
راستی شما در چنین موقعیتی چگونه عمل میکنید؟
رای اینکه در برخورد با این گروه موثر عمل کنیم بهتر است با نحوه تفکر آنها بیشتر آشنا شویم
_ عدهای از آنها آدمهای بدی نیستند، ولی نحوه تفکرشان ایراد دارد که البته اصلاح کردن آن برای شما کار دشواری است، زیرا که معمولا مشکل خود را نمیپذیرند
_ عدهای از آنها ظاهری بسیار آرام دارند در صورتی که در درون به دنبال نقشه کشیدن هستند که چگونه خواستههای خودشان محقق شود
_ گروهی دیگر در هنگام گفتگو فقط به دنیال موضوعات منفی میگردند حتی اگر پیدا نکنند ایجاد میکنند
_ افرادی دیگر نیش و کنایه میزنند، سعی در تحقیر دیگران دارند
_ عدهای دیگر که به هر سبکی شده سعی در سو استفاده از موقعیت را دارند که فقط منافع خودشان تامین شود. _ گروهی دیگر قادر به همدلی کردن نیستند و نمیتوانند خودشان را جای شما بگذارند تا بتوانند حال شما را درک کنند
_ عدهای دیگر شعاع خود را دارند خود رای و خود محور هستند
_ عدهای دیگر احترام گذاشتن را نمیدانند و هر طور که راحت هستند رفتار میکنند
_ گروهی هم که به راحتی سفسطه میکنند تا ذهن مخاطب را از موضوع اصلی دور کنند
_ عدهای دیگر به شدت مظلوم نمایی میکنند و از تحریک احساسات دیگران باکی ندارند
_ عدهای دیگر که به هر شکلی با آنها صحبت کنید میگویند این مشکل توست خودت مقصر هستی که درست عمل نکردی و مخاطب را محکوم میکنند
_ عدهای دیگر مجال صحبت کردن و توضیح دادن به شما نمیدهند
_ گروهی دیگر که حل مساله نمیدانند داد و بیداد میکنند، تهدید میکنند و صحنه را ترک میکنند. _ عدهای دیگر که برای اثبات خود دروغ میگویند و به شدت هم روی نظرات خود پافشاری میکنند
_ گروهی هم آنقدر روی نکات منفی زندگی شما تاکید میکنند که وقتی گفتگو با آنها تمام میشود به شما حس پوچی دست میدهد حتی میتواند تا مدتها حال شما را خراب کند
_ عدهای هم به شدت به دنبال تغییر باور شما هستند مرتب اصرار میکنند که تو آدم موفق و خوشبختی نیستی
راهکارهای مناسب برای ارتباط با افراد غیر منطقی
_ در ابتدا باید بدانیم که ما باید بدنبال مدلی از ارتباط باشیم که برای ما آسیبی نداشته باشد
_ معمولا آنها به صحبتهای شما به گونهای گوش میکنند که پاسخ دندان شکن برایش پیدا کنند
_ بهتر است بدانید ارتباط موثر با افراد غیر منطقی و زورگو تا حد بسیار زیادی سخت و غیر ممکن است
_ در گفتگو با آنها از تحلیل محتوا پرهیز کنید
_در هنگام صحبت با آنها کوتاه و مناسب صحبت کنید
_ آرامش خود را حفظ کنید
_ در صورت ورود کردن، وی به مسائل شخصی شما، حتما و فورا مسیر گفتگو را ببندید
_ از عوامل حواس پرت کننده استفاده کنید
_ موضوع صحبت را به سمت مسائل خود فرد هدایت کنید
_ سعی کنید در جمع موضوع گفتگو را دو نفره نکنید
_ تلاش کنید افراد حاضر در جمع نظر بدهند
_ از نقطه نظرات اطرافیان بهره ببرید
_ به یاد داشته باشید در این شرایط به دنبال احقاق حق نباشید
_ تلاش کنید این گروه از افراد شما را خلع سلاح نکنند
_ رفتار منطقی نشان دهید که در قضاوت دیگران تعیین کننده خواهد بود
_ خویشتن داری کنید و از کوره در نروید
_ به یاد داشته باشید تا حد ممکن با این گروه از افراد وارد مذاکره نشوید
_ در نهایت بگویید نظر هر کسی قابل احترام، قضاوت با دیگر افراد حاضر در جمع باشد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد