یک مسئول:

باید زعفران کرمانشاه را «برند» کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت قابل توجهی که کرمانشاه در تولید و صادرات زعفران دارد، بر لزوم برندسازی این محصول با نام کرمانشاه تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۷۰۳۸۹

جام جم آنلاین؛ ناصر مرادی، با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت زیادی در تولید زعفران دارد اما کشت این محصول هنوز در استان نوپا است، گفت: اگرچه خاستگاه اصلی زعفران حتی پیش از خراسان در کرمانشاه بوده، اما در سالیان گذشته آنطور که باید روی کشت زعفران کار نشده و اکنون چند سالی است که این محصول جایگاه خود را دوباره باز یافته است.

وی از ویژگی‌های زعفران کرمانشاه یاد کرد که عطر، طعم و بازارپسندی بیشتری نسبت به زعفران تولیدی در سایر استان‌های کشور دارد و افزود: در مجموع کیفیت زعفران کرمانشاه از کیفیت زعفران تولیدی در بسیاری از استان‌های دیگر بالاتر است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه کشت زعفران در استان نداریم، یادآور شد: شرایط اقلیمی که با آن مواجهیم ما را به سمت کشت محصولات کم آب‌بَر مانند زعفران سوق می‌دهد، زیرا این محصول تا آبان ماه که موعد گلدهی و برداشت آن است، تنها سه یا چهار آب نیاز دارد.

مرادی از مزیت اقتصادی کشت زعفران برای افزایش درآمد کشاورزان نیز یاد کرد و ادامه داد: باید الگوی کشت را از برخی محصولات محدود که درآمد چندان زیادی هم ندارند به سمت کشت محصولات با ارزش اقتصادی بالا مانند زعفران ببریم.

وی قیمت کنونی هر کیلوگرم زعفران در بازار آزاد را بسته به نوع آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: متوسط عملکرد زعفران در هر هکتار بین سه تا هفت کیلوگرم است که البته در برخی استان‌ها با توجه به شرایط مراقبت و رسیدگی به این محصول، عملکرد تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار نیز گزارش شده است.

باید به سمت صنایع تبدیلی مرتبط با زعفران برویم

مرادی با بیان اینکه در کنار برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت و تولید زعفران باید برای بسته بندی، صنایع تبدیلی، برندسازی، بازاریابی و فروش آن نیز برنامه داشته باشیم، تاکید کرد: باید یک واحد بزرگ و جامع صنایع تبدیلی در حوزه زعفران در کرمانشاه ایجاد شود.

وی اظهار کرد: این واحد حتی می‌تواند در زمینه کشت قراردادی زعفران با کشاورزان نیز ورود کند و وقتی کشاورز تضمینی برای خرید محصول خود داشته باشد، رغبت بیشتری به کشت زعفران خواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، راه‌اندازی چنین واحدی که مجهز و مدرن باشد می‌تواند زعفران تولیدی کرمانشاه را تبدیل به برندی شناخته شده کرده و آن را راهی بازارهای داخلی و خارجی بکند.

مرادی با بیان اینکه هم اکنون زعفران ایرانی به صورت فله‌ای به کشور اسپانیا صادر شده و بعد از بسته‌بندی با چند برابر قیمت به دیگر کشورها فروخته می‌شود، گفت: اگر بتوانیم به خوبی روی برندسازی و بسته‌بندی کار کنیم، می‌توانیم راه زعفران کرمانشاه را به بازارهای جهانی باز کنیم.

وی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین برخی کشورهای اروپایی را بهترین مقاصد صادرات زعفران کرمانشاه دانست که با قیمت مناسب و ارزش افزوده فراوان هم برای مصارف غذایی و هم دارویی به فروش می‌رود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از آمادگی اتاق بازرگانی برای توسعه کشت زعفران در کرمانشاه نیز خبر داد و افزود: این آمادگی را داریم با استفاده از ظرفیت انجمن ملی زعفران و افراد مجرب و توانمند که در زمینه محصول زعفران در سراسر کشور فعال هستند، دوره‌های آموزشی برای علاقمندان کشت این محصول در کرمانشاه برگزار کنیم. به علاوه در زمینه صادرات و بازاریابی و حتی افزایش راندمان و کیفیت زعفران تولیدی نیز هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد.

هم اکنون سطح زیر کشت زعفران در کرمانشاه بالغ بر ۶۳۰ هکتار با تولید حدود ۴۲۰۰ کیلوگرم است و این برنامه وجود دارد که ظرف سه سال آینده سطح زیر کشت زعفران کرمانشاه به دو هزار هکتار و تولید آن به ۲۰ تن افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها