هشتمین جشنواره لالجین جهانی برگزار می‌شود

شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال از برگزاری هشتمین جشنواره لالجین جهانی خبر داد و گفت: دومین فستیوال مسابقات عکاسی سفال و سفالگری نیز برگزار می شود.
کد خبر: ۱۴۷۲۲۰۳

به گزارش جام جم آنلاین همدان، سید رضا موسوی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شهر لالجین در سال ۱۳۹۵ توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سفال برگزیده شد که این نشان از ظرفیت های منحصر به فردی است که در شهر لالجین وجود دارد.

شهردار لالجین با بیان اینکه سفالگران لالجینی بیش از ۸۰۰ سال قبل مشغول فعالیت بودند، افزود: کیفیت و زیبایی سفال لالجین روز به روز ارتقا پیدا کرده و به صورت مستمر در حال پیشرفت است.

دبیر شهر جهانی سفال با بیان اینکه نیاکان ما در شهر لالجین باعث شدند این هنر صنعت، امروز به دست ما برسد، عنوان کرد: بنابراین هر ساله برای برگزاری پاسداشت جهانی شدن لالجین تمامی سفالگران و هنرمندان را دور هم جمع می‌کنیم تا این هنر را به عرصه استانی، ملی و بین المللی بیش از پیش معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌جاری جلسات متعددی در راستای برگزاری جشنواره بزرگداشت جهانی شدن لالجین برگزار شد و طی جلساتی که با توسلی؛ نماینده مردم بهار و کبودراهنگ داشتیم مقرر شد از وزیر میراث فرهنگی برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آید تا در هشتمین سالگرد جهانی شدن لالجین حضور یابند.

۲۹ شهریورماه؛ برگزاری جشنواره هشتمین پاسداشت جهانی شدن لالجین
موسوی با تاکید بر اینکه ۲۹ شهریورماه  جشنواره هشتمین پاسداشت جهانی شدن لالجین در این شهر با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار می شود، عنوان کرد: در کنار این جشنواره برنامه‌های متنوعی در شهر لالجین برگزار خواهد شد که در این راستا کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است.

شهردار لالجین گفت: فراخوانی در بین سفالگران لالجین و سایر استانها برای جمع آوری آثار فاخر سفالگران منتشر شده تا در جشنواره شرکت کنند؛ همچنین دومین مسابقات عکاسی سفال و سفالگری با بیش از ۸۰ عکاس حرفه‌ای استان برگزار خواهد شد.

دبیر شهر جهانی سفال با تاکید بر اینکه هر ساله گردشگران زیادی از شهر لالجین بازدید می‌کنند، اظهار داشت: شهر جهانی لالجین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد باعث شده در سال‌ جاری آمار گردشگران این شهر افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های شهر لالجین افزود: ۳۰۰ فروشگاه عرضه سفال و ۱۲۰۰ کارگاه در لالجین مشغول فعالیت هستند و  لالجین شهر بدون بیکار در استان است.

موسوی با اشاره به برخی مشکلات سفالگران لالجین بیان کرد: سفالگران لالجین در زمینه تأمین خاک رس مشکلاتی دارند و هنوز تامین خاک سفالگران برطرف نشده و تعاونی سفالگران شهر لالجین پیگیر مجوز برداشت خاک از اراضی اطراف شهر است.

شهردار لالجین ادامه داد: باید خاکی که به کیفیت خاک شهر لالجین باشد تأمین شود و در این راستا چندین سال است که تعاونی پیگیر مجوز تامین خاک برای سفالگران است اما برداشت خاک نیاز به مجوز تغییر کاربری دارد.

دبیر شهر جهانی لالجین با تاکید بر اینکه اگر گِل نداشته باشیم سال آینده نمی‌توانیم سفالی تولید کنیم، گفت: مجوز موقت برداشت خاک از اراضی درخواست داده شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه توسعه شهری و زیرساخت‌های گردشگری در شهر لالجین اتفاقات خوبی افتاده است اما در احداث هتل با توجه به اینکه دو دانگ از مالکیت اراضی شهر لالجین اوقافی است، سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

موسوی با بیان اینکه اهالی لالجین در زمینه احداث رستوران در این شهر اقدام کردند، اظهار داشت: سه باب رستوران مجهز در شهر لالجین ساخته و به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین احداث مجتمع فرهنگی اقامتی در ورودی این شهر نیز در فرایند اخذ مجوز در کمیسیون ماده ۵ است.

پیمان سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی از جمله مشکلات سفالگران است
شهردار لالجین با بیان اینکه میزان صادرات کاهش چشمگیری داشته است، افزود: همچنین پیمان سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی نیز از دیگر مشکلات سفالگران است و پیمان سپاری ارزی و گمرکی آسیب‌های جدی به صادرات سفال وارد کرده است.

دبیر شهر جهانی لالجین ادامه داد: بازارچه سنتی سفال و صنایع‌دستی لالجین در زمینی به مساحت هشت هکتار، برای عرضه محصولات سفال لالجین و سایر استان‌ها با یک طرح معماری سنتی راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است؛ در پایان از پوستر هشتمین سال جهانی شدن لالجین رونمایی شد.

newsQrCode
برچسب ها: همدان لالجین سفال
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها